سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

مضرات چیزهای شیرین مصرفی در افطار

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد قندهای ساده مانند زولبیا و بامیه و قند و شکر در وعده افطار باید پرهیز شود تا باعث نهفتگی کاذب حس گرسنگی و کم مصرف کردن غذا در وعده شام یا سحری نشود.
مریم مراداف در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می‌گیرند به دلیل نداشتن تجربه طولانی مدت و کامل روزه‌داری باید به تغذیه آنها دقت بیشتری کرد. نوجوانان در این دوران به موادی مانند شیر و لبنیات و پروتئین و گوشت‌ها بیشتر نیاز دارند.

وی گفت: از مصرف زیاد قندهای ساده مانند زولبیا، بامیه، قند و شکر در وعده افطار باید پرهیز شود تا از بروز سیری کاذب و کم مصرف کردن غذا در وعده شام یا سحری جلوگیری شود.
این متخصص تغذیه افزود: حالت ضعف بر اثر عدم مصرف آب کافی رخ می‌دهد. مصرف آب در کنار میوه و سبزی‌ها و عدم مصرف غذاهای سرخ شده و با چربی فراوان می‌تواند کمک کننده باشد. در وعده سحری باید مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و نشاسته‌ای مانند نان، سیب‌زمینی و برنج و ماکارونی که در طول روز تدریجاً انرژی خود را در بدن آزاد می‌کنند مفید است.
مراداف اضافه کرد: حلیم از جمله غذاهایی است که منبع خوب پروتئین است و به آهستگی هضم می‌شود که می‌تواند انرژی را در طول روز به تدریج آزاد کند.
وی گفت: بعضی افراد به اشتباه برای جلوگیری از ضعف روزانه به مصرف غذاهای خیلی سنگین و حجیم در سحر روی می‌آورند در صورتی که این غذاها فقط باعث تحمیل بار اضافه به وعده آنها و نیز احساس سنگینی، ناراحتی آنها و سوء هاضمه می‌شود.
این متخصص تغذیه افزود: گاهی افراد در ماه مبارک رمضان به علت گرسنگی شدید هنگام افطار به حالت غیر قابل کنترل به مصرف غذاهای چرب و نیز قندهای ساده زیاد مثل زولبیا و بامیه مصرف می‌کنند. در صورتی که شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و چربی بالا و نیز حرارت زیادی که حین آماده شدن می‌بینند از ارزش غذایی چندانی برخوردار نیستند.
مراداف اضافه کرد: مصرف زیاد غذا در وعده‌های افطار، شام و سحر می‌تواند مشکل ساز باشد. ماه رمضان فرصت مناسبی برای ارتقاء جنبه‌های روحی و معنوی است و فرصتی برای استراحت بیشتر سیستم‌های بدنی از جمله سیستم گوارشی باشد.
وی افزود: اگر به دنبال یک دوره چند ساعته گرسنگی اقدام به مصرف زیاد غذاهای حجیم و نامناسب کنیم این نه تنها مفید و کارساز نیست بلکه می‌تواند مشکل مضاعفی را هم به سیستم گوارشی ما تحمیل کند. مصرف یک وعده سحری سبک ولی با کیفیت، مصرف یک افطار سبک و مقوی می‌تواند مانع چاقی و حتی کمکی برای کاهش وزن باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد