سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

رابطه حسابداری و کامپیوتر

رابطه حسابداری و کامپیوتر

 

   

شروع ساخت کامپیوتر از ماشین حساب بود. درواقع کامپیوتر را میتوان ماشین حسابی بزرگ دانست که میتواند علاوه بر اعمال ریاضی میتواند کارهای بسیار زیاد دیگر را انجام بدهد. ماشین حساب یکی از ابزارهای کار بسیار مهم در حسابداری می باشدو این فرزند خلف ماشین حساب این کار را بعد از او به نحو احسن بر عهده گرفته است و نه تنها برای انجام محاسبات چهار عمل اصلی بلکه برای بسیاری از کارهای پیچیده حسابداری کارایی دارد

 امروزه اکثر غریب به اتفاق ادارات دولتی و خصوصی برای کارهای حسابداری خود از سیستم های رایانه ایی و نرم افزارهایی پیچیده و مخصوص به موسسه خود بهره می گیرند . میتوان به این نکته اشاره کرد که سیستم های رایانه ی که بطور عام در اختیار همه اعم از کاربران و علاقمندان باشد محدود است و از آن تعدادی هم که تهیه شده به صورتی بسیار کلی طراحی شده است

سه دلیل برای کمبود این نرم افزارها یادآور میشوم. اول این که موسسات تجاری یا آنقدر کوچک هستند که نیازی به استفاده از کامپیوتر در کارهای خود نمی بینند و یا آنقدر بزرگ و دارای حجم گردش ملی بسیار که دست به تهیه سیستم رایانه مخصوص به خود می زنند . سومین دلیل این است که هنوز فرهنگ درست استفاده از رایانه وارد تجارت ایران نشده است .

برای طراحی نرم افزارهای حسابداری حتی می توان به موسسات خصوصی آموزش حسابداری مراجعه کرد که در امر آموزش از برنامه های رایانه ای و سیستم مخصوص به خود را برای آموزش به هنر آموزان مشغول به تحصیل در آموزشگاه خویش دارند .

اما می توان تحلیل و بررسی را برروی این معدود نرم افزارهایی که وارد بازار شده اند ادامه داد . این نرم افزارها را میتوان نرم افزارهای حسابداری موسسات نیمه کوچک و یا کوچکی دانست که در آن ها فرهنک استفاده از رایانه وجود دارد و به کار تجاری علمی اهمیت می دهند.

مهمترین و بزرگترین نرم افزار حسابداری به زبان فارسی نرم افزار همکاران سیستم می باشد که خریداری کلیه سیستم های آن به پرداخت بیش از 13 میلیون تومان پول منجر میشود.نرم افزار های تدبیر و سیاق و برلیان و رافع 5 و رافع 6 و رافع 7 و حسابرس و فارسیکام و ... رتبه های بعدی را دارا هستند

توضیح کوتاه درباره کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری :

نرم افزارهای مالی هر چقدر هم که پیشرفته باشند باز هم نمی توانند گزارشات مالی مورد نیاز شما رو به همان شکل که ما می خواهید تهیه و ارائه کنند . نرم افزار اکسل به عنوان یک نرم افزار واسطه بدلیل انعطاف پذیر بودنش در انجام گزارشات مالی ، یک نرم افزار های مهم و کاربردی برای حسابدار به شمار می آید که یادگیری آن برای یک حسابدار لازم و ضروری است بطوریکه می توان گفت همه تمامی نرم افزارهای جدید حسابداری به نوعی درقسمت تهیه گزارشات پس از تهیه گزارش این امکان رو به شما میدن که نتیجه گزارشات را به نرم افزار excel منتقل کنید تا بتوانید اصلاحات و تجزیه و تحلیل بهتری را روی داده ها انجام بدهید .

در واقع نرم افزار EXCEL با تهیه کاربرگ های نیمه هوشمند میتواند جایگزین مناسبی برای کاغذ و قلم باشد و اطلاعات و گزارشات مفید و قابل فهم تری رو ارائه کند البته با توجه به دقت ، سرعت و زیبایی که به تهیه گزارشات می دهد به هیچ وجه قابل مقایسه با کاغذ و قلم نیست.

شاید در ابتدا کار با این نرم افزار کمی سخت باشد ولی به مرور با روان شدن دست شما و تمرین بیشتر با این نرم افزار ، میانبرها و فرمول های آن ضمن بالا بردن سرعت شما دقتتان را نیز تا میزان بسیار زیاد ، بالا می برد. یادگیری این برنامه را به تمام کسانی که می خواهند به نوعی این رشته رو بصورت حرفه ای دنبال کنند ، توصیه میکنم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد