سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

راهنمای خرید نوت بوک یا خرید لب تاپ

بدون توجه به اینکه پردازنده نوت بوک Dual-Core و ساده باشد، معمولا نوت بوک گرانتر از یک کامپیوتر خانگی است چرا که برای مثال در نوت بوک، با خرید همزمان مانیتوری را نیز خریداری می کنید و همچنین اینکه تنها نوت بوک ها هستند که بدون هیچگونه کابلی می توان از آنها استفاده کرد. اما از آنجا که قیمت نوت بوک ها بسیار بالا است، درهنگام خرید باید به نکات قابل اهمیتی توجه کرد.
● سرعت:
آیا باید حتما Dual-Core باشد؟ اینکه یک نوت بوک تا چه میزان کارایی باید داشته باشد، تنها به خود شما بستگی دارد:
اگر قسمت اصلی کار شما تنها جستجو در اینترنت، خواندن و نوشتن میل ها و یا دیدن دی وی دی باشد، یک نوت بوک ارزان قیمت با AMD Mobile Sempron یا Intel Celeron M مانند: ASUS A6U و یا Dell Inspiron 1300 کافی است.
در آزمایش کارایی ما برای کار گفته شده در بالا نتیجه ای با 90 تا 120 نمره کافی می باشد. اگر احتیاج به جایگزینی برای کامپیوتر خانگی خود دارید، باید جواب آزمایش بیشتر از 160 نمره باشد، همانند: نوت بوک های Dual-Core.
نوت بوک های Dual-Core حدود 30 درصد سریعتر از سیستم های نسل قبل سنترینو می باشد. این تفاوت سرعت را در برنامه های مخصوص قابل استفاده در Dual-Core به راحتی می توان لمس کرد. اما در حالت عادی نیز کارکردن روزانه با چندین برنامه (Multi-Tasking) با نوت بوک های Dual-Core بسیار راحت تر است. به هر حال مسلم است که یک پردازنده دو هسته ای امنیت کامپیوتر را بالاتر برده و برای کارهایی مانند دیدن و کار کردن با فیلم هایی با کیفیت بالا از آنجا که احتیاج به قدرت بیشتری از طرف پردازشگر می باشد، مناسب تر است.
● بازی در نوت بوک:
یک کارت گرافیکی خوب لازم است. اگر طرفدار بازی هایی هستید که در آنها سرعت و گرافیک بسیار مهم هستند پس نوت بوک هایی با چیپ های Intel 945GM، Intel 915GM یا ATI Radeon Xpress 200M را فراموش کنید چرا که اولا قابلیت بازی های خوب را ندارند و دوما در تست ما در مورد بازار 3D ها این نوت بوک ها تنها امتیازی بین 1000 تا 1500 نمره می آورند.
کارایی بالا در 3D را می توانید در نوت بوک هایی با کارت های گرافیکی معمولی مثلا Geforce Go 7400 Nvidia و Mobility Radeon X1400 ATI بیابید. اینها در آزمایش ما از 4000 تا 6000 امتیاز را کسب کرده اند. با اینگونه نوت بوک ها حتی بازی های سطح عالی نیز به راحتی عمل خواهند کرد. البته نه با دقت تصویری بیشتر از 1024x768. بیشتر نوت بوک ها دارای دقت صفحه بالاتری می باشند، "باید بدانیم هنگامی که صفحه نمایشگر با دقت تصویری پایین، تصویری را در کل صفحه را نشان می دهد، کیفیت عکس ها و تصاویر کم می شود".
پس از این کار، اگرچه تصاویر کوچکتر شده و لبه آنها سیاه رنگ می شود، اما در مقابل زیباتر می شوند:
برای اینکار در درایور کارت گرافیک گزینه های زیر را انتخاب کنید:
"Advanced->Display->LCD و سپس تنظیم صفحه را غیرفعال کنید. برای بازی های عالی با کیفیت بالا و دقت صفحه ای ارزشمند، احتیاج به یک نوت بوک با Mobility Radeon X1600 یا کارت های گرافیکی مانند این کارت که ارزش تستی آنرا به 7000 و 10000 امتیاز رسیده باشد دارید.
اگر می خواهید که سرعت بازی شما کاملا مانند سرعت یک کامپیوتر خانگی باشد، باید نوت بوکی با کارت های گرافیکی Geforce Go 7800 GTX یا Mobility Radeon X1800 تهیه کنید چرا که در تست ما هم امتیازی بیش از 10000 را کسب کرده اند.
● توسعه یک نوت بوک:
تنوع در پورت ها مهم است. یک نوت بوک به سادگی توسعه نمی یابد و نمی توان آن را با عناصر قوی تری، بازسازی کرد. به همین علت هم نوت بوک مورد نظر شما باید در هر حال 3 تا 4 پورت USB داشته باشد که بتوان به آن وسایلی مانند صفحه کلید، موش، اسکنر، پرینتر و ... را وصل کرد.
▪ مهم:
پورت های USB نباید نزدیک به هم باشند چرا که اشغال کردن یکی از آنها با عث اشغال کردن پورت بعدی نیز خواهد شد.
▪ توجه:
می توان گفت که تمامی کامپیوترهای نوت بوک جدید، دیگر دارای پورت هایی به موازت یا کنار هم نمی باشند. لذا اگر خواستار استفاده از دستگاه های قدیمی خارجی مانند: پرینتر واسکنر های قدیمی بودید باید آداپتورهایی برای تبدیل که به قیمت 10 تا 20 یورو می باشند را تهیه کنید.
به اینترنت وارد شدن با تمام نوت بوک ها حتی ارزان قیمترین آنها ممکن می باشد وهمگی دارای بخش های مورد نیاز مانند مودم، چیپ network یا WLAN و همچنین Bluetooth می باشد. عکس ها و فیلم های دوربین فیلمبرداری و یا دوربین عکاسی دیجیتالی توسط خواننده کارت ها که فرمت های اصلی مانند SD، MMC، XD و Memory Stick را پشتیبانی می کند قابل دیدن است.
فراموش نشود که FireWire Port نیز در این دستگاه ها موجود می باشد. تنها درنوت بوکها است که می توانید دستگاه هایی به عنوان تجهیزات جانبی را برای PC-Casd-Port() وصل کنید. ( نام های دیگر: Cardbus, PCMCIA برای مثال یک کارت تلویزیون و یا ISDN.
نوت بوک های جدید دارای مکان ورودی برای Express card های آینده می باشند.
کارت های کامپیوتری جدید اجازه عناصری کوچکتر، کم مصرف تر و سریعتر را به شما خواهند داد البته این عناصر یا بهتر بگوییم قطعات و دستگاه ها هنوز به طور کامل درست نشده اند. اگر نوت بوک شما دارای پورت هایی به میزان کافی نمی باشد و یا نمی خواهید که با میزان زیادی از کابل ها به خاطر دستگاه های جانبی قدیمی دیگر سروکار داشته باشید یک Docking-Station (نام دیگر: porteplikator) به شما کمک خواهد کرد:
این دستگاه یا برای پورت USB های طرح شده توسط Belkin یا Dicota ( بنا به تجهیزات از 80 یورو به بالا) و یا برای طراحان نوت بوک ها برای مدل هایی خاص وجود دارد. Docking-Station های شخصی طراحی شده به ورودی در زیر نوت بوک وصل شده و بدینوسیله تمامی دستگاه های جانبی و همچنین مانیتور با صرفه جویی در جا به آن وصل می شوند.
● افزایش امکانات نوت بوک :
چنین نوت بوک هایی به ما امکان بالا بردن حافظه را به راحتی می دهند. برای اینکه به مکان و یا ورودی مورد نظر دست پیدا کنید باید پوشش زیردستگاه را باز کنید، در بعضی از نوت بوک ها مکانی برای نصب در زیر صفحه کلید و جود دارد اما دسترسی به ان مشکل می باشد، چرا که ابتدا باید پوشش را باز کنید. برای اینکار دفترچه راهنمای این بخش نیز به شما کمک می کند. اگر یک جای نصب اضافی وجود داشت به راحتی یک مدل حافظه اضافی را در قالب SO-DIMM در آن جا می دهید.
البته در بیشتراوقات برای تسلیحات احتیاج به تعویض مدل ها خواهید داشت چرا که برای مثال هر دو جای نصب اضافی، پر شده اند.
▪ مهم:
تنها حافظه هایی را بخرید که به نوت بوک شما بخورند. اطلاعات مهم و قابل استفاده در این زمینه را می توانید در دفترچه راهنما و یا از طریق عرضه کنندگان نوت بوک و یا فروشندگان حافظه بدست آورید. اگر حافظه مورد نیاز را شخصا نصب کنید و مستقیما از سازندگان نوت بوک نخرید، صرفه جویی خوبی را برای پول خود انجام داده اید. تا زمانی که توانسته باشید حافظه مورد نظر را به درستی نصب کنید، به گارانتی نوت بوک شما نیز هیچ ضربه ایی وارد نمی شود.
نصب کردن یک هارد با حافظه بیشتر نیز زیاد سخت نیست نوت بوک های استاندارد با هاردی در قالب 2,5 Zoll و ارتفاع 9.5 میلیمتر می باشند. از طریق یک پوشش اضافی که در زیر نوت بوک قرار دارد می توان هارد موردنظر را در قابل ساخته شده قرار داد. اگر نوت بوک هارد جدید را نشناخت، یک Bios-Update البته در صورتی که طراحان نوت بوک آنرا ارایه کرده باشند، به شما کمک خواهد کرد.
نوت بوک های جدید دارای DVD-Writer می باشند. اگر بر روی نوت بوک شما یک درایو Combo وجود دارد که سی دی رایت می کند، می توانید آنرا از طریق یک fireWire-Writer یا USB خارجی مجهز کنید و یا درایو قدیمی را برداشته و رایتر جدیدی جایگزین آن کنید.
بیشتر اوقات برای تعویض ، احتیاج به درایوی در قالب Slimline ( ارتفاع به میلمتر: 12.5) خواهید داشت. نوت بوک های بسیار صاف با درایوهای Ultra-Slim ( ارتفاع به میلمتر: 9.5 ) کار می کنند. البته اینگونه نوت بوک ها دیگر به سختی قابل تسلیحات خواهند بود.
▪ زشتی کار:
بیشتر اوقات بزرگی و چهره ظاهری قسمت نصب شده با بدنه نوت بوک هم خوانی ندارد.
بقیه قسمت های نوت بوک را یا از لحاظ تکنیکی اصلا نمی توانید بهتر کنید و یا هیچ سودی برای شمانخواهد داشت:
در بسیاری از نوت بوک ها پردازشگر به قسمت اصلی چسبیده است و لذا قابل تعویض نیست. حتی اگر پردازشگر در گیره و نه چسبی باشد باز هم به علت فن روی آن کاری دشوار در مقایسه با کامپیوتر معمولی می باشد. شما به هر حال باید یک مدلی با سرعت بالاتر از همان نوع پردازشگر به جای قبلی نصب کنید مثلا یک 2.26GHs با پنتیوم M به جای 1.73GHs و اینکار سود چندانی ندارد.
کارت گرافیکی هم در بیشتر مواقع قابل تسلیح نمی باشد چرا که یا اصلا امکان عوض کردن و برداشتن آن وجود نداشته و یا عناصر مورد نظر برای تسلیح آن وجود ندارند.
● Display: پهن و روشن بهتر است.
بیشتر نوت بوک های جدید دارای صفحه ایی در قالب عکس پهن می باشند که بیشتر در حالت نمایشی 16:10 می باشند. با اینکه نه تنها در هنگام دیدن دی وی دی ها، سیاهی های دور کمتر به نظر می رسند، بلکه مثلا در یک جدول اکسل نیز تعداد ردیف های بیشتری را می توانید ببینید. یکی از فایده های این گونه صفحه ها این است که اگر چه این صفحه ها پهن می باشند اما به ارتفاع قالب 4:3 نمی رسند و به همین علت برای کسانی که زیاد در هواپیما و قطار می باشند سود فراوانی خواهند داشت چرا که با وجود اینکه نفر جلویی صندلی خود را به عقب کج کرده است باز هم بدون هیچ مشکلی می توان از آنها استفاده کرد. 

 

 لپ تاپ

لپ تاپ (که به آن رایانه ی دفتر چه ای هم گفته می شود) یک رایانه ی شخصی کوچک و سیار است که معمولا بین 1 تا 3 کیلو گرم 2 « تا 7 پوند » وزن دارد .رایانه های دفتر چه ای کوچکتر از صفحه ی کاغذ 4A هستند .رایانه های دفتر چه ای که نزدیک به 1 کیلو گرم وزن دارند sub-notebook و ان هایی که 5 کیلو گرم وزن دارند )desknoteرایانه دفتر چه ای /رومیزی) نامیده می شوند.گاهی اوقات رایانه های بزرگتر از PDA و کوچکتر از دفتر چه ای “ رایانه های دستی palmtop”نامیده می شوند.
لپ تاپ های پیشین 1 Osborne و Macintosh Portable بودند که هر کدام 16 -30 پوند(7 تا 14 کیلوگرم) وزن داشتند ( تا حدی به خاطر استفاده از باتری های اسید سرب سنگین) اما به هر حال افق های محاسبه جدیدی را ارایه دادند .لپ تاپ ها بین دانشجویان, مسافران و telecommuters رایج است.
لپ تاپ ها توانایی انجام بسیاری از کار هایی که یک رایانه رومیزی انجام می دهد را دارد هر چند به صورت ضعیف تر . اجزا لپ تاپ ها همان اجزا رایانه های رومیزی است و همان کار را انجام می دهند با این تفاوت که برای بهینه سازی مصرف انرژی و قابلیت حمل راحت کوچک و بهینه تر شده اند .لپ تاپ ها معمولا از صفحه نمایش کریستال مایع و برای حافظه ی RAM خود ازتراشه های SODIMM DIMM small outline کوچکتر استفاده می کنند.لپ تاپ ها برای ورودی علاوه بر صفحه کلید تو کار از یک ( touchpadکه به ان trackpad هم گفته می شود ) یا یک pointing stick استفاده می کنند ,هر چند می توان یک موس یا صفحه کلید خارجی را هم به ان وصل کرد .
● اجزا
بیشتر لپ تاپ های جدید ازصفحه نمایش active matrix با اندازه ی 14 اینچ(350 میلی متر ) یا بالاتر و برای کارت های گسترشی ازاتصال های گسترشی PCMCIA استفاده می کنند . دیسک سخت های درونی کوچکتر بوده-5/2 اینچ( 64 میلی متر) در مقایسه با درایو های 5/3 اینچی رایانه های رومیزی استاندارد - و عملکرد ضعیف تری دارند . اداپتور های صفحه نمایش و کارت صدا ها به صورت مجتمع هستند . لپ تاپ ها ی جدید می توانند با بازی های ساختگی پیچیده کار کنند هر چند به خاطر درجه تفکیک پذیری )resolution( ثابت و نوع اداپتور صفحه نمایش خود محدود می شوند . از ایستگاه های لنگری ) docking( می توان برای ارتباط دهنده های گسترشی و اتصال سریع اجزا بسیار به لپ تاپ ها استفاده نمود .
● باتری
نمونه های کنونی از باتری های لیلون Lilon که تا حد زیادی جایگزین فناوری قبلی, , NiMHشده استفاده می کنند .عمر باتری برای بیشتر لپ تاپ ها به استفاده عادی 2 تا 5 ساعت است اما ممکن است با استفاده ی زیاد تا 1 ساعت کاهش بیابد . باتری ها با گذشت زمان تحلیل رفته و معمولا پس از 2 تا 5 سال نیاز به تعویض پیدا می کنند .
● بهبود امکانات
قیمت لپ تاپ ها عموما نزدیک به 2 برابر قیمت ماشین های رومیزی از همان نوع است. به خاطر هماهنگی ها لازم برای جهت نگه داشتن وزن و مصرف انرژی عملکرد همیشه ضعیف تر از رایانه ی رومیزی است.افزایش امکانات به شدت در تنگنا قرار دارد: برای نمونه فقط درایو سخت و حافظه ی RAM را می توان تغییر داد .از آن جا که برای صرفه جویی در انرژی و جا تمام اجزا ر یک صفحه ی اصلی اختصاصی به صورت مجتمع قرار گرفته اند تعمیر آن ها خیلی اقتصادی و مقرون به صرفه نیست .جایگزینی تمام اجزا ممکن است شامل صفحه نمایش ,درایو ها, داتر بورد ها, مودم, ابزار های ذخیره و غیره شود,ولی حتی در صورت عملی بودن هزینه ی تعمییر خیلی بالا خواهد بود
● عملکرد
به هر حال لپ تاپ های جدید تر توانایی رقابت با رایانه های رومیزی را دارند و اصطلاح جایگزینی رومیزی توصیف کاملی از این وضعیت است( که گاهی به آن “desknote “ هم می گویند.)به خاطر ساخت باتری های پر قدرت تر برخی از توسعه دهندگان دسک نت ها شروع به جاگذاری مستقیم اجزا در درون این رایانه ها کرده اند که ان ها را از لحاظ عملکرد قابل رقابت با نمونه های مشابه رومیزی می کند. در نتیجه همان گونه که انتظار می رود به دلیل استفاده ی ان ها از اجزا بزرگتر رایانه های رومیزی , از نمونه های پیشین بزرگتر هستند . این همان جایی است که جمله ی جایگزینی رومیزی وارد کار می شود چون این رایانه ها بزرگتر از آن اند که قابل حمل باشند بیشتر مردمی که آن را خریداری می کنند از آن بیشتر پشت میزشان استفاده می کنند و به ندرت آن را جابجا می کنند . شکاف عملکرد بین این رایانه ها و رومیزی ها به خاطر راهبرد های تهاجمی توسعه دهندگان دسک نت ها که سعی می کنند توان بیشتری از رایانه های رومیزی را در این رایانه ها بریزند, کاهش یافته است .به هر حال لپ تاپ ها به سادگی قابل حمل هستند در حالی که جایگزین های جدید رومیزی این قابیت را ندارند,به هر حال ,میزان فروش لپ تاپ ها بی توجه به عملکرد اضافی که جایگزین های رومیزی ارایه می دهند بالا مانده است .
● ماورا سبک
دسته دیگری از لپ تاپ های خیلی سبک توسعه یافته اند که اندازه ی کوچک و وزن خیلی کمی دارد .(اندازه ی صفحه نمایش 12 اینچ قطری یا کمتر) در حالی که تا جای ممکن عملکرد بالا ی را در خود جمع کرده است .این رایانه ها sub-notebook یا رایانه ی دستی palmtops نامیده می شوند .
روزنامه هدف و اقتصاد


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد