سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

اطلاعات مالیاتی برای حسابداران و مدیران

  اطلاعات مالیاتی برای حسابداران و مدیران

مدیران و مسئولان و حسابداران شرکتها لازم است دانش مالیاتی خود را افزایش دهد تا از عواقب تخلف, تأخیر و یا عدم آگهی مصون بمانند . به منظور آگاهی بیشتر اطلاعات زیر که برگرفته از مجموعه قوانین مالیاتهای مستقیم است ارائه می شود :

1. تعهد و پلمپ دفاتر حسابداری:
همزمان با تأسیس شرکت مدیران مؤظفند دفاتر حسابداری شرکت (دفاتر روزنامه وکل) تهیه و نزد اداره ثبت شرکتها پلمپ نمایند تا کلیه عملیات مالی شرکت در آنها ثبت شود. دفاتر حسابداری هر سال مالی باید پیشاپیش آغاز سال مربوطه تهیه و پلمپ شود در صورت عدم تهیه, پلمپ و نگهداری دفاتر حسابداری, ممیز مالیاتی معمولاً مالیات شرکت را بطور علی الرأس تعیین می نماید.

2. تکمیل پروندة مالیاتی شرکت:
پس از چاپ آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور, بخشی در وزارت امور اقتصادی و دارایی آگهی ثبت شرکت را شناسایی و اقدام به افتتاح پرونده مالیاتی برای شرکت می نماید. مدیران شرکت مؤظفند پروندة مالیاتی مذکور را تکمیل و در پایان هر سال مالی اظهارنامة مالیاتی سال مربوطه را به حوزة مالیاتی تعیین شده تسلیم نمایند.

3.نگهداری دفاتر حسابداری:
دفاتر پلمپ شدة حسابداری باید به طور روزانه و یا حسب مورد نگهداری شود. کلیه عملیات مالی شرکت اعم از دریافت, پرداخت, تعهد,... و غیره باید با رعایت روشهای مقبول حسابداری و همچنین طبق قوانین مقررات کشور در دفاتر حسابداری منعکس شود, تخلف از ضوابط فوق الذکر باعث رد دفاتر و تشخیص مالیات علی الرأس خواهد شد.
4.تهیه و تسلیم اظهارنامة مالیاتی سالیانه:
کلیه شرکتها مؤظفند حداکثر در مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه های مالیاتی مربوطه را تکمیل و به حوزة مالیاتی تعیین شده تسلیم نمایند. چنانچه سال مالی شرکت تقویم متداول شمسی باشد (از اول فروردین تا آخر اسفند) شرکت مؤظف است حداکثر تا پایان 31 تیرماه سال بعد اظهارنامة مالیاتی مربوطه را تکمیل و به حوزة مالیاتی تسلیم نماید.

5. مفاصای مالیاتی شرکتها و افراد:
کلیه شرکتهای شاغل در ایران مؤظفند مالیات قطعی متعلق به درآمد خود و مالیات تکلیفی مربوطه را در وجه وزارت امور اقتصادی و دارایی بپردازند (مهلت پرداخت مالیات حقوق یکماه پس از پرداخت حقوق می باشد.) عدم پرداخت مالیات قطعی شده منجر به تعلق جرائم و اقدامات قانونی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد