سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

حسابداران را چگونه صدا بزنیم؟

حسابداران را چگونه صدا بزنیم؟

همه آنها که با بازار سرمایه در ارتباطند، سروکارشان با حرفه حسابداری است. حسابداران به طور معمول پس از نام‌خانوادگی خود از یک عنوان استفاده می‌کنند. این عنوان گاه متعلق به یک تشکل حرفه‌ای داخلی و گاه نیز متعلق به تشکل‌های حرفه‌ای یا علمی خارجی است. بدون شک انجمن‌های حرفه‌ای داخلی در اعطای این عنوان به اعضای خود گاه شرایط دشواری را در نظر می‌گیرند و دارندگان این عناوین باید مراحل خاصی را طی کنند تا عنوان یادشده را احراز کنند.


اما شاید به درستی مشخص نباشد که دارندگان عناوین انجمن‌های علمی یا حرفه‌ای خارجی چگونه به این عناوین دست می‌یابند. این موضوع شاید از آنجا اهمیت یابد که برخی از دارندگان این عناوین ممکن است به نحوی غیرمتعارف از عنوان خود استفاده کنند. در بررسی این موضوع به سراغ چند تن از حسابداران رفته و نظر آنها را در این خصوص جویا شده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
حسابدار رسمی یک عنوان رسمی
غلامحسین دوانی درباره عناوین حسابداران در کشورمان گفت: حسابداران ایرانی براساس اینکه عضو کدام انجمن حرفه‌ای ایرانی یا خارجی هستند عبارت «عضو انجمن ...» یا عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را به صورت پسوند بعد از نام و نام‌خانوادگی خود به کار می‌برند، مثلا رمضانعلی استاجی- عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، عضو انجمن حسابداران خبره ایران، عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران، عضو انجمن حسابداری ایران و... اما در بیشتر موارد اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران را «حسابدار رسمی» خطاب می‌کنند.
وی درباره تعداد انجمن‌های حرفه‌ای و علمی مرتبط با حسابداری در دنیا گفت: در بیشتر کشورها به طور عموم حداقل دو انجمن حرفه‌ای حسابداری وجود دارد یکی انجمن یا جامعه حسابداری رسمی (خبره) که نقش حسابرسان قسم خورده را در آن کشور دارند، دوم انجمن ملی حسابداری آنها – مشابه انجمن حسابداران خبره ایران- البته در برخی کشورهای پیشرفته تعداد انجمن‌ها یا نهادهای حرفه‌ای بیشتر است مثل آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا. به طور مثال آمریکا دارای هجده انجمن حرفه‌ای به شرح زیر است:
انجمن ملی حسابداران، انجمن حسابداران خبره آمریکا، انجمن حسابداری آمریکا، انجمن حسابداران مدیریت، انجمن حسابداری و امور مالی آمریکا، انجمن مالیاتی و حسابداران مدیریت آمریکا، انجمن دفترنویسان حرفه‌ای آمریکا، انجمن تکنیسین‌‌های حسابداری، انجمن حسابداران دولتی، انجمن زنان حسابدار آمریکا، انجمن زنان حسابداران خبره آمریکا، انجمن حسابداری اداری، انجمن اطلاعات مدیریت در خدمات مالی، انجمن بازرسان تقلب، انجمن حسابرسان داخلی موسسات اعتباری، انجمن مالیاتی آمریکا، انجمن ملی کارشناسان مالیاتی و انجمن ملی مشاوران مالیاتی.
تشکل‌هایی برای توسعه و ترویج حرفه حسابداری
این حسابدار رسمی درباره زمینه‌های فعالیت انجمن‌های بین‌المللی حسابداری گفت: وظیفه اصلی انجمن‌های حسابداری توسعه و ترویج و تبلیغ حرفه حسابداری به طور اعم (حسابداری- حسابرسی) در همه زمینه‌ها است. اما انجمن حسابداران خبره در سطح عام شامل تدوین و معرفی استانداردهای حسابداری و حسابرسی (در کشورهایی که استانداردگذاری وظیفه این انجمن‌ها باشد) معرفی و انتشار کتب و نشریات حرفه‌ای- انتشار اخبار جهانی حرفه خدمات اطلاع‌رسانی به اعضای انجمن‌ها و... است تا آنجا که اطلاع داریم همه انجمن‌های حرفه‌ای دارای حداقل یک نشریه حرفه‌ای و گاه بیشتر هستند.
عضو انجمن حسابداران خبره ایران درباره نحوه عضویت در این انجمن‌ها گفت: عضویت در انجمن‌هایی که وظیفه حسابرسی قانونی بر عهده آنان است مانند انجمن حسابرسان خبره آمریکا یا انجمن حسابرسان خبره انگلستان مستلزم دارا بودن حداقل شرایطی است که آن انجمن‌ها یا دولت‌های محلی تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، برای عضویت در انجمن حسابرسان خبره آمریکا علاوه بر داشتن حداقل مدرک لیسانس، گذراندن امتحانات خاصی نظیر امتحانات جامعه حسابداران رسمی ایران و داشتن حداقل سه سال سابقه کار حسابرسی (قبل یا بعد از موفقیت در امتحانات مربوطه) الزامی است. دوانی افزود: در آمریکا هر ایالتی دارای انجمن حسابداران خبره مختص همان ایالت است که مجموعه 152 انجمن زیر نظر انجمن حسابرسان خبره آمریکا فعالیت و نظارت می‌شوند. اما در سایر بخش‌های حسابداری عضویت تنها با ثبت‌نام الکترونیکی و پرداخت حق عضویت و دارا بودن مدرک لیسانس در رشته حسابداری یا رشته‌های مشابه امکان‌پذیر است. مثل انجمن حسابداری آمریکا (AAA) یا انجمن حسابداری اروپا (EAA). برخی انجمن‌های دیگر نیز دو نوع عضو دارند عضو عادی و عضو فعال (PRACTICE) مثل انجمن حسابداران مدیریت آمریکا که اعضای فعال آن را (CMA) می‌نامند.
دوانی درباره امتیاز عضویت در این انجمن‌ها خاطرنشان کرد: انجمن‌های حرفه‌ای در جهان پیشرفته جایگاه خاصی را دارا هستند و اصولا عضویت در نهادهای غیردولتی (NGO)‌ها به عنوان یک امتیاز معنوی و نه لزوما اجتماعی محسوب می‌شود، اما عضویت در انجمن‌های خاص حسابرسی یا حسابداری نظیر CPA، ACCA، CA و... حتما دارای امتیازات شغلی و گاه اجتماعی است.
بی‌توجهی دولتی‌ها به عناوین حسابداران
وی درخصوص برخورد دستگاه‌های اجرایی کشور با دارندگان این عناوین گفت: در کشور ما باوجود آنکه برخی‌ها برای کسب عناوین حرفه‌ای و دانشگاهی حتی به روش‌های غیرمعمول هم روی می‌آورند که گاه در رسانه‌های جمعی هم مطرح می‌شود، اما چندان توجهی به عناوین علمی یا حرفه‌ای ندارند. به طور مثال مشاهده می‌شود فعالیت حسابرسی یک بنگاه یا یک موسسه بزرگ دولتی به یک شخص (قبل از تشکیل جامعه حسابداران رسمی) یا یک موسسه کوچک که صلاحیت آن را ندارد واگذار می‌شود. گاه مشاهده می‌شود موسسه یا اشخاصی که کمترین اطلاعاتی مثلا در زمینه نفت و گاز یا پتروشیمی ندارند عهده‌دار این امور می‌شوند. اما در برخی موارد نظیر همایش‌های داخلی شاید عناوین سخنرانان روی شنوندگان یا برگزارکنندگان همایش‌ها اثرگذار باشد.
عضو انجمن حسابداری ایران سپس به ارتباط تشکل‌های حرفه‌ای و علمی داخلی با تشکل‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: انجمن‌های رسمی نظیر «انجمن حسابداران خبره ایران یا جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان اعضای فدراسیون بین‌المللی حسابداران جهان (IFAC) ملزم به رعایت اخلاق حرفه‌ای و رعایت استانداردهای بین‌المللی (در چارچوب استانداردهای محلی) هستند و نظارت آنان بر این دو انجمن در قالب تکمیل پرسشنامه‌های ادواری یا در برخی اوقات اعزام نمایندگان IFAC به کشورها به منظور نظارت است، اما سایر انجمن‌های ایرانی ممکن است روابطی را با سایر انجمن‌های بین‌المللی داشته باشند، اما نظارت خاصی ندارند. افزون بر آن، قرار نیست، صرف داشتن رابطه با انجمن‌ها به معنی نظارت آنها بر یکدیگر باشد.
هیچ کس ما را دوست ندارد
این حسابدار رسمی درباره اهمیت این عناوین در انتخاب حسابرس مستقل شرکت‌ها گفت: هر شرکتی در انتخاب حسابرس خود ممکن است دیدگاه خاصی داشته باشد برخی شرکت‌ها به دنبال حسابرسانی هستند که به قول معروف به آنها گیر ندهند. برخی شرکت ها نیز حسابرسانی را دوست دارند که با جملات دلنشین بندهای حسابرسی را تلطیف کنند. برخی نیز که تعداد آنها بسیار محدود است علاقه‌مند به داشتن حسابرسانی هستند که شهرت و اعتبار داشته و کار حسابرسی با کیفیت ارائه دهند. بدون شک شرکت‌هایی که در خارج ایران فعالیت داشته یا شرکای خارجی داشته یا بخواهند از منابع خارجی تسهیلات بگیرند به ناچار روی به موسسات حسابرسی می‌آورند که عضو شبکه‌های بین‌المللی هستند.
دوانی درباره امکان نظام‌مند شدن استفاده از این عناوین در کشور گفت: این عناوین اختصاصی هستند و نیازی به نظام‌مند شدن ندارند، اما ممکن است برخی افراد از عناوین جعلی یا عناوینی که کسی تره برای آنها خرد نمی‌کند استفاده کنند مثل «موسسه حسابرسی X مورد تایید مجامع بین‌المللی.» به نظر می‌رسد در مورد حسابداران رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران مسوولیت دارد که با این موضوع برخورد کند.
به عنوان مثال دو سال پیش اینجانب یک گزارش حسابرسی مشاهده کردم که توسط یک شرکت بازرگانی صادر شده بود و زیر مهر شرکت نوشته شده بود عضو انجمن حسابداری... و عبارت حسابرس مورد وثوق را به کار برده بود.
این گزارش حسابرسی مربوط به یکی از متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا بود که پس از لو رفتن آنکه اساسا یک شرکت بازرگانی نمی‌تواند یک موسسه یا حتی یک شرکت خدمات مالی باشد، باعث رد شدن پرونده مهاجرت آن بخت برگشته شده بود و این گونه گزارش‌ها به ویژه در مورد مهاجرت به کشورهای کانادا و استرالیا الاماشاءالله توسط اشخاصی صادر و امضا می‌شود که نه تنها حسابدار رسمی نیستند، بلکه اصولا دلال محسوب می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انجمن‌های حرفه‌ای حسابداری توصیه می‌کنم نشریه شماره 34 سازمان حسابرسی (باوجود قدیمی بودن) آن مطالعه شود.
عناوین جعلی
وی گفت: مورد بعدی که بسیار هم قابل تامل است، مربوط می‌شد به یک شرکت معروف ایرانی که برای دریافت وام از بانک توسعه اسلامی یک گزارش حسابرسی ارائه کرده بود که زیر نام حسابدار مربوطه که بعدا مشخص شد مدیر مالی همان شرکت متقاضی تسهیلات است نوشته شده بود Chartered Accountant و عضو
Islamic institvte of chartered Accountant چون پرونده به طریقی به اینجانب ارجاع شده بود از عنوان مربوطه و همچنین انجمن یادشده که اصولا در ایران وجود نداشت تعجب کرده و پس از پیگیری معلوم شد که اولا نامبرده تقاضای عضویت در یکی از انجمن‌های حسابداری کشور را کرده (که تا آن تاریخ پذیرش نشده که لزوما عضو آن انجمن شود) و ثانیا در عنوان انگلیسی آن انجمن را از روی عمدChartered به کار برده تا بانک توسعه اسلامی تصور کند این آقا احتمالا همان Chartered Accountant انگلستان است. البته تعجب نکنید اگر بدانید با گزارش همین آقا آن شرکت توانسته بود تسهیلات مورد تقاضا را دریافت کند!
بیچاره حسابداران رسمی البته بعید نیست چند صباحی دیگر شاهد آن باشیم که انجمن صادرکنندگان گزارش حسابرسی مالیاتی یا «اتحادیه صادرکنندگان گزارش‌های افزایش سرمایه نیز رسما تاسیس شوند (چون به طور غیررسمی که فعال هستند.) جهت یادآوری عرض کنم که فقط در ایران این گونه مسائل وجود ندارد، بلکه اصولا در جهان سوم به ویژه خاورمیانه و آفریقااستفاده از عناوین و مدارک قلابی دانشگاهی به وفور رایج است.
انجمن‌های بی‌شمار
در همین حال، علیرضا زندرئیسی درباره عناوین حسابداران در کشورمان گفت: تا آنجا که من برخورد کرده‌ام هر یک از تشکل‌های حرفه‌ای عناوینی را به اعضای خود الصاق کرده‌اند، به عنوان مثال اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران عنوان حسابداران رسمی، اعضای انجمن حسابداران خبره ایران عنوان حسابداران خبره و حسابداران مستقل و سایر انجمن‌ها از قبیل انجمن‌های حسابداری ایران، انجمن حسابداران مدیریت، انجمن مدیران مالی و انجمن حسابرسان داخلی که هر یک دارای اعضایی هستند به فراخور نام و اهداف انجمن یا تشکل مربوطه عناوینی را برای خود انتخاب کرده‌اند.
وی درباره تعداد تقریبی انجمن‌های حرفه‌ای، علمی و... مرتبط با حسابداری در دنیا توضیح داد: تعداد بسیار زیادی انجمن حرفه‌ای در جهان فعالیت می‌کنند که شاید بیان عدد در ارتباط با تعداد انجمن‌های حرفه‌ای و علمی مرتبط با حسابداری چندان دقیق نباشد، اما به نظر می‌رسد هر چه میزان گروه‌بندی‌های حرفه‌ای و علمی زیادتر باشد، تعداد این انجمن‌ها نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال در کشور انگلستان در حدود 20 انجمن مرتبط با حسابداری فعالیت می‌کنند.
این استاد دانشگاه درباره زمینه‌های فعالیت انجمن‌های بین‌المللی حسابداری گفت: انجمن‌های بین‌المللی حسابداری بیشتر در زمینه‌های علمی و پژوهشی مرتبط با حرفه و علم حسابداری فعالیت می‌کنند، در این ارتباط می‌توان به فدراسیون بین‌المللی حسابداران «IFAC» یا انجمن حسابداری اروپا «EAA» اشاره کرد که بیشتر در کارهایی که جنبه تحقیق یا استاندارد‌گذاری دارند، به صورت اشتراکی بین اعضای خود که به صورت پراکنده در جهان هستند اقدامات شایسته‌ای به عمل می‌آورند و دارای منافع عمومی برای تمامی کشورهای جهان هستند.
حسابداران در خدمت توسعه سیاسی و اقتصادی
وی افزود: از طرف دیگر یک سری انجمن یا تشکل حرفه‌ای دیگر هم وجود دارند که خاستگاه آنها معمولا یک رژیم سیاسی حقوقی خاص یا یک کشور است، اما به لحاظ اینکه اقتصاد چنین کشورهایی سال‌ها است که جهانی شده و حسابداران عضو چنین انجمن‌هایی نیز توانسته‌اند جهانی بیندیشند، این انجمن‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند، به عنوان مثال می‌توان به انجمن‌های حسابداران خبره انگلستان و ویلز یا انجمن حسابداران رسمی آمریکا اشاره کرد. این حسابدار رسمی خاطرنشان کرد: البته فعالیت این گروه از انجمن‌های حرفه‌ای بیشتر با محوریت انجام اقدامات علمی و پژوهشی به منظور کمک به حکومت‌های کشورهای متبوع به منظور اتخاذ تصمیمات بهینه سیاسی و اقتصادی است، به عنوان مثال انجمن حسابداران خبره انگلستان و ویلز یا انجمن حسابداران خبره اسکاتلند به تازگی در اقدامی که همزمان توسط سایر انجمن‌های اروپایی شروع شد، مبادرت به انجام تحقیقاتی در خصوص چگونگی و آثار وضعیت اخذ مالیات در اتحادیه اروپا از شرکت‌های محلی، ملی و بین‌المللی کرده‌‌اند که البته هنوز گزارش نهایی آنها انتشار نیافته است؛ بنابراین همانگونه که ملاحظه می‌فرمایید، هدف و کارکرد چنین انجمن‌های حرفه‌ای را بهتر است در قالب انجام اقداماتی به منظور ارائه بررسی‌های علمی حرفه‌ای و اقتصادی و ارائه راه‌حل‌های مناسب به منظور کمک به اقتصاد و کسب و کار خاستگاه‌های آنها و نیز ایجاد تشکل حرفه‌ای که بتواند خدمات اطمینان بخشی به جامعه اقتصادی ارائه دهند، تصور کرد.
عضویت‌های ساده و پیچیده
زندرئیسی درباره نحوه عضویت در این انجمن‌ها توضیح داد: همانگونه که پیش از این گفته شد انجمن‌های بین‌المللی به دو گروه تقسیم می‌شوند، که عبارتند از: انجمن‌های علمی همانند انجمن حسابداری اروپا «EAA» یا انجمن‌های حرفه‌ای همانند انجمن حسابداران خبره انگلستان و ویلز «ICAEW». برای عضویت در انجمن‌های علمی معمولا شرایط خاص و پیچیده‌ای در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا اساسا عضویت در انجمن‌های علمی به مفهوم پروانه کار حرفه‌ای نیست، در حالی که عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای پیچیده‌تر و نیازمند قبولی در آزمون‌های حرفه‌ای و علمی و در اغلب موارد امکان کار کردن با چنین عناوینی نیازمند انجام کار آموزی است. به عنوان مثال چند سال پیش که برای عضویت در انجمن حسابداران خبره انگلستان و ویلز «ICAEW» اقدام کردم به شرایطی برخورد کردم که یکی از آنها حداقل 3 سال کارآموزی نزد یکی از اعضای انجمن بود که طبعا امکان اقامت در انگلستان و ادامه آن برای اینجانب فراهم نشد.
تمایلات «خارجی» پسند
مدیر موسسه حسابرسی آگاه حساب درخصوص برخورد دستگاه‌های اجرایی در کشور، با دارندگان عناوینی چون عضو انجمن... انگلستان، آمریکا یا... و اهمیت این عناوین برای آنها خاطرنشان کرد: دیدگاه حاکم در کشور ما و از جمله حاکم بر دستگاه‌های اجرایی را باید از زاویه دیگری بررسی کرد، اصولا در کشور ما هر چیزی که تولید «خارج» باشد و آن «خارج» هم هر چقدر از خاورمیانه به سمت غرب دورتر باشد، مشتری بیشتری دارد. مثلا یخچال تولید داخل 6 میلیون ریال است و یخچالی که ادعا می‌شود تولید آن خارج‌های خیلی دورتر از خاورمیانه به سمت غرب هستند بالغ بر 150 میلیون ریال است (هرچند مشتریان چنین یخچالی احتمالا نمی دانند که همه اینها ساخت چین است و آن خارج‌های خیلی دورتر از خاورمیانه به سمت غرب هم، خودشان از تولیدات چین استفاده می‌کنند) و جالب است که تعداد فروش دومی فقط به این دلیل پایین تر از اولی است که تمام متقاضیان خرید یخچال استطاعت مالی لازم را ندارند نه به این خاطر که فکر می‌کنند تولید خارجی بهتر نیست.
وی با ارائه یک مثال توضیح داد: به تازگی به دو دانشجوی فوق لیسانس و دکتری حسابداری پیشنهاد چهار پژوهش علمی را دادم که متاسفانه باوجود همه تازگی مطلب فقط به خاطر نداشتن پژوهش مشابه خارجی، توسط شورای علمی دانشگاه متبوع پذیرفته نشد، خوب چه انتظاری دارید وقتی به اصطلاح، تحصیل‌کرده‌های این کشور، تنها مترجم متون خارجهای خیلی دورتر از خاورمیانه به سمت غرب، هستند، مدیران دستگاه‌های اجرایی هم که در میان همین مردم و این فرهنگ زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانند متفاوت فکر کنند، واضح است که برای بسیاری از آنها (حتی آنها که ادعایی غیر از این دارند) این عناوین جذاب است و قدرت متقاعد کنندگی آن آنقدر زیاد است که دارندگان عناوین مشابه داخلی در مقام مقابله و مقایسه به صورت بدیهی، تفوق و ارشدیت دارندگان عناوینی چون عضو انجمن... انگلستان و آمریکا یا نظایر آن را پذیرفته‌اند.
توجه به عمق علمی افراد
این حسابدار رسمی اظهار کرد: دلیل این رنگ باختن، غنای علمی دارنده عنوان یادشده نیست، بلکه ناآگاهی طرف مقابل از عمق علمی رقیب است، البته در بین اعضای انجمن‌های خارجی دارنده عناوین مورد اشاره، افراد بسیار فرهیخته‌ای هم هستند، اما این به معنی بی کیفیتی علمی حرفه‌ای دیگران یا نافرهیختگی آنان نیست، بلکه به نظر می‌رسد ارزش‌گذاری بر این دو گروه (دارندگان و ندارندگان عناوین عضویت در انجمن‌های خارجی) باید بر مبنای میزان خروجی عینی هر دو گروه صورت گیرد.
زندرئیسی درخصوص ارتباط انجمن‌های حرفه‌ای و علمی داخلی حسابداری با تشکل‌های بین‌المللی گفت: انجمن‌های حرفه‌ای و علمی داخلی حسابداری از جمله انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی از اعضای فدراسیون بین‌المللی حسابداری هستند و به تبع عضویت، ضرورت دارد استاندارد و احکام لازم‌الاجرا و ضروری را همانند سایر اعضا تقبل و اجرا کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر اعضای حقیقی انجمن‌های حرفه‌ای خارجی همانند نظارتی که سازمان نظام پزشکی، نظام مهندسی، کانون وکلا و... انجام می‌دهند، وجود دارد یا خیر گفت: اگر این اعضا در کشورهای خاستگاه انجمن‌های مزبور فعالیت کنند، بدیهی است تابع احکام نظارتی، تشکل‌های مربوط هستند، اما تا آنجا که من می‌دانم چنین مواردی برای کسانی که در آن کشورها کار نمی‌کنند نه معنی دارد و نه قابل تصور است یا حداقل من با چنین نظارتی برخورد نکرده‌ام.
لابی‌گری به جای تخصص
این کارشناس رسمی دادگستری درباره انتخاب حسابرس مستقل در شرکت‌ها و در نظر داشتن عناوین یادشده گفت: همانطور که عرض کردم مهم محصول و نتیجه خدمات دارندگان و ندارندگان این عناوین است، از نظر بنده عضو یک تشکل حرفه‌ای بین‌المللی بودن، به خودی خود خوب است اما توهم بد و تقلب بدتر از آن است.
حسابداران رسمی که مسوولیت حسابرسی مستقل تعداد زیادی شرکت‌ به آنها واگذار می‌شود الزاما از سایر حسابداران رسمی که میزان مسوولیت کمتری به آنان واگذار می‌شوند، حسابدارتر نیستند، بلکه فقط قدرت لابی گری گروه اول قوی‌تر از گروه دوم است و به همین دلیل توانسته‌اند کار و پرسنل بیشتری جذب کنند، بدیهی است تصمیم‌گیرندگان و انتخاب‌کنندگان در انتخاب یک محصول یا خدمت، محصول یا خدمتی را انتخاب می‌کنند که یا معتقدند بیشترین و با‌کیفیت‌ترین خدمت را از آن کسب می‌کنند یا ارائه‌دهنده خدمت، به طریقی آنها را متقاعد می‌کند که خرید خدمت از آنان منافع بیشتری برای انتخاب‌کنندگان در پی دارد که البته می‌تواند بین منافع انتخاب‌کنندگان و شرکت‌های متبوع، رابطه یک به‌یک و مستقیم برقرار نباشد.
زندرئیسی افزود: اینجا هر چقدر منافع شرکت و مدیر از یکدیگر فاصله داشته باشد یا بشود به گونه‌ای متفاوت از یکدیگر تامین شوند، این تضاد و انتخاب بیشتر می‌شود، پس اگر انتخاب حسابرس مستقل شرکت‌ها باید از بین حسابداران رسمی انتخاب صورت گیرد، که چنین است، پس عضویت در جامعه حسابداران رسمی، اصل و شرط است نه چیز دیگر، اما اگر این شرط اصلی، نادیده گرفته شود، آن وقت می‌شود مصادیق غریبی ملاحظه کرد، مثلا برخی از موسسات به تازگی از عناوینی از قبیل عضو گروه بین‌المللی x یا عضو انجمن y برای معرفی خود اختراع کرده‌اند که اصلا مشخص نیست چنین گروه‌هایی دارای چه مختصاتی هستند و توانسته‌اند موفقیت ظاهری بیشتری کسب کنند (‌نمی‌دانم چرا به یاد یخچال چینی می‌افتم که مارکش خیلی خارجی است) ولی وقتی برسر مسائل حرفه‌ای می‌خواهید با آنان مذاکره و مباحثه‌ای کنید، چیزی بسیار ضعیف تر از آنچه انتظار دارید، ملاحظه می‌کنید.
رعایت شئون حرفه‌ای
این حسابدار رسمی برای نظام‌مند شدن استفاده از این عناوین در کشور پیشنهاد کرد: هر چیزی باید مسیر طبیعی خود را برای بالندگی و بلوغ پیدا کند، اینکه بیاییم برای استفاده از عناوین حسابداران، قوانین مکرر و عجیب و غریب وضع کنیم، از اساس اشتباه است، زیرا بند 2-13 آیین رفتار حرفه‌ای مصوب جامعه حسابداران رسمی ایران مقرر می‌دارد که:
«حسابداران رسمی نباید به دارا بودن تخصص‌ها یا تجربیاتی تظاهر کنند که فاقد آنند. وی ادامه داد: بخش 15 همان منبع تحت عنوان آگهی نیز مقرر می‌دارد:
حسابداران رسمی در جهت شناساندن خود و کار خود به جامعه باید به موارد زیر توجه کنند:
الف - از ابزارها و روش‌هایی استفاده نکنند که باعث خدشه دار شدن شئون حرفه‌ای شود.
ب- در مورد نوع خدماتی که می‌توانند ارائه کنند، عناوین حرفه‌ای و سوابق تحصیلی و تجربی خود ادعاهای دور از واقعیت نکنند.
ج- نسبت به سایر حسابداران رسمی مطالب منفی بیان نکنند.
زندرئیسی در پایان گفت: این احکام در سایر تشکل‌های حرفه‌ای نیز مشابه هستند؛ بنابر این فقط باید به آیین رفتار حرفه‌ای انجمن خود پای بند باشیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد