سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

راهنمای پلمپ دفاتر تجارتی قانونی (دفتر روزنامه و کل )

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، دیگر متقاضیان پلمپ دفاتر، نیازی به خرید دفاتر خام روزنامه و کل نخواهند داشت.

طی قراردادی بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، از این پس مراحل قبول مدارک و توزیع دفاتر پلمپ شده تجاری در تهران از طریق 25 واحد پستی انجام می گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد، غلامرضا ادیبی مدیر کل دفتر تشکیلات و بهبود سیستمها و روشهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ضمن اعلام این خبر، با اشاره به فرآیند جدید پلمپ دفاتر تجاری در اجرای مصوبه طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع به منظور ارائه خدمات مطلوب و موثر به مردم گفت: هرساله تعداد قابل توجهی از متقاضیان پلمپ دفاتر تجاری برای پلمپ نمودن دفاتر روزنامه و کل به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری مراجعه می کردند که این مسأله مشکلات عدیده و اتلاف وقت و هزینه بالایی را به خصوص در ماههای پایانی سال برای سازمان ثبت اسناد و متقاضیان در پی داشت که با اصلاح و مکانیزه کردن این فرآیند، متقاضیان پلمپ دفاتر، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به این اداره کل نخواهد داشت.

وی در تشریح چگونگی این فرآیند جدید گفت: در این طرح، متقاضیان پلمپ دفاتر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، صرفاً با یکبار مراجعه به یکی از مناطق هشت گانه شامل 25 دفتر پستی در کلان شهر تهران و ارائه درخواست پلمپ دفاتر و پرداخت هزینه های قانونی، دفاتر پلمپ شده مورد نیاز خود را در نشانی مربوطه دریافت می کنند.

ادیبی با اشاره به دیگر مزایای این طرح افزود: حذف مراجعات ارباب رجوع و واسطه ها، کاهش هزینه های عمومی، کاهش تردد در سطح شهر و به تبع آن کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش کارآمدی سازمانی، ایجاد محیط آرام برای کارکنان و در نهایت افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و کارکنان از مزایای عمده این طرح است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، دیگر متقاضیان پلمپ دفاتر، نیازی به خرید دفاتر خام روزنامه و کل نخواهند داشت و اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، دفاتر مربوطه را با قیمت مناسب تر و کیفیت قابل قبول تهیه و پس از طی مراحل قانونی، دفاتر پلمپ شده را از طریق پست به نشانی متقاضیان ارسال می کند.

وی به متقاضیان توصیه کرد به جهت جلوگیری از ازدحام و سردرگمی و طولانی شدن صفها، با در دست داشتن مدارک معتبر مورد نیاز برای پلمپ نمودن دفاتر خود، به نزدیک ترین دفتر پستی مراجعه کنند.

جلیلی نمینی مدیر کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد نیز با اشاره به اجرای موفق این طرح در هفته های اخیر، از مزایای مهم آن از قبیل افزایش ضریب امنیتی این طرح در بعد درون سازمانی و کاهش رفت و آمدهای شهری و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های مربوطه ابراز خرسندی کرد.

گفتنی است آدرس دفاتر پستی که در قبول مدارک و توزیع دفاتر پلمپ شده با اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری همکاری می کنند در سایت سازمان ثبت اسناد به آدرس www.sabt.gov.ir و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.post.ir قابل دسترسی و مشاهده است. همچنین به منظور اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمت، بروشورها و کتابچه های راهنمایی منتشر و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مخاطبین این طرح می توانند هرگونه پیشنهاد، انتقاد و یا شکایات خود را از نحوه اجرای این طرح با سامانه ارتباط مردمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شماره 66709330 در میان بگذارند.

کلیه شرکتها برابر قانون تجارت و همینطور آئین نامه های وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم هستند هر سال دو عدد دفتر حسابداری ( یک دفتر کل و یک دفتر روزنامه ) پلمپ نمایند و کلیه حسابهای مالی خود را در آن دفاتر منعکس کنند بدیهی است چنانچه شرکتی دفتر پلمپ ننماید حسابهای مالی آن شرکت از نظر اداره دارایی مردود بوده و مالیات آن شرکت به صورت علی الرأس محاسبه می گردد.

 مدارک موردنیاز برای پلمپ دفاتر عبارتند از:

1- کپی شناسنامه مدیر عامل ومهر شرکت 
2- اگر نماینده شرکت است نامه مهر وامضاء شده شرکت
3- آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی
4- پر کردن اظهار نامه پلمپ(از دفاتر پستی می گیرید)
5- در خواست دفاتر(در پست انجام می گیرد)
6- آدرس دقیق پستی وکد پستی شرکت

نکته 1 : دفاتر هر سال باید حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل پلمپ شده باشند (مثلاً دفاتر سال 91 باید حداکثر تا پایان اسفند ماه سال 90 پلمپ شده باشد) .
نکته 2 : بهتر است متقاضیان محترم حداکثر تا پایان دی ماه هر سال نسبت به پلمپ دفاتر سال بعد اقدام نمایند چون در ماههای آخر سال ازدحام و تراکم کار خیلی زیاد خواهد بود

توجــــــــــــــــــــــــــــــــــــه :

کارشناسان محترم دادگستری توجه داشته باشند که دفاتر قانونی برای آنها در حوزه مالیاتی مربوط به آنها انجام می شود نه اداره ثبت و فعلا باید با مراجعه حضوری دفاتر خود را پلمپ فرمایند .

فقط فراموش نفرمائید که تا پایان اسفند باید دفاتر سال بعد را پلمپ فرمائید .

با احترام علی صابری - کارشناس رسمی دادگستری

تاریخ ارسال: چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:14 ق.ظ | نویسنده: علی | چاپ مطلب 0 نظر
<<   1      2      3     4     5      ...      7   >> صفحات وبلاگ
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo