سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

موضوع تحریر و یا عدم تحریر دفتر مشاغل توسط مشمولین ماده 95 قاون مالیاتهای مستقیم

همکاران محترم حسابرس و حسابدار

مدیران محترم موسسات و مشاغل بند ب ماده 95 ق.م.م

با سلام

احتراما همانگونه که مستحضرید ادارات دارائی برای ارائه مفاصا حساب مالیاتی برای سال 93 ارائه دفتر درآمد و هزینه (دفتر مشاغل سال 93) را جهت بررسی توسط ممیزین

 الزامی نموده اند . اگر چه علم و اطلاع دارند که اکثر مشمولین بند ب ماده 95 دفاتر سال 92 و 93 و 94 را ثبت ننمده اند خصوصا کارشناسان رسمی دادگستری و برخی مشاغلی که

ارانهای ذیربط آنها با دارائی توافق نموده بود تا مالیات مشمولین بطور علی الراس مخاسبه و پرداخت شود .

متاسفانه علیرغم اینکه دارائی مالیات سال 93 را بطور علی الراس دریافت داشته است جالا برای ارائه مفاصا حساب مالیاتی برای تمدید پروانه های کارشناسی و وکالت مانع تراشی نموده و

دفتر مشاغل ثبت شده را طلب می نماید.

اگر دفتر خود را ثبت ننموده باشید و به دارائی ارائه ندهید علاوه بر مالیات علی الراس پرداختی باید 20% مالیات پرداختی را بعنوان جریمه به دارائی پرداخت کنید تا موفق به دریافت مفاصا گردید . شگردی که سازمان امور مالیاتی برای اخذ به ناحق مالیات بصورت جریمه اعمال می نماید .

وقتی شما مالیاتتان را علی الراس پرداخت نموده اید( یعنی حداکثر مبلغ ممکنه) وصول جریمه چه توجیهی دارد . چون اگر شما دفتر را ثبت هم بنمایید باز هم دفاتر شما رد خواهند کرد .

بهر حال اینحا ظلمی پنهان صورت می گیرد که کسی هم معترض نمی شود .

بهر حال برای پیشگیری از این ظلم و کاهش 20% جریمه به 10% به شما دوستان توصیه می شود حتی اگر دفتر را کلی و ناقص هم ثبت نموده اید حتما مواردی را در دفتر ثبت و به دارائی ارائه دهید . تا با اعتراض بتوانید مالیاتتان را حداقل 10% کاهش دهید و مالیات علی الراس محاسبه شود .

توجه توجه :

اگر دفتر مشاغل خود را کامل و ردیف ثبت کنید و به دارائی ارایه دهید ضرر می کنید چون دارائی اغلب هزینه هایتان را نمی پذیرد لذا تقریبا کل درآمدتان را ملاک محاسبه مالیات قرار می دهد که مبلغل مالیات در این حالت از علی الراس هم بالاتر خواهد بود . لذا توصیه می شود دفترتان را کلی و ناقص ثبت نمایید تا علی الراس شوید .

البته این توصیه بنده است

وگرنه صلاح مملکت خویش خسروان دانند.     

                      

                  با اجترام علی صابری- کارشناس رسمی و حسابرس

ابتدا ماده 95 ق.م.م خدمت شما تقدیم می گردد.

مادة95 ـ صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلف اند اسناد و مدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود نگاهداری کنند. صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول ‌مالیات به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:
الف ـ صاحبان مشاغلی که به موجب این قانون مکلف به ثبت ‌فعالیت ‌های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون ‌تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت ‌اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شدة حسابداری‌نگاهداری کنند.
ب ـ صاحبان مشاغلی که برحسب این قانون مکلف به ثبت ‌فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه می‌باشند. نمونه‌های ‌دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌گردد و دردسترس قرار می‌گیرد.
ج ـ صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بندهای (الف‌) و(ب‌)  فوق نیستند مکلف اند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را طبق ضوابط و نمونه‌های تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور نگاهداری کنند.
تبصرة 1 ـ سازمان امور مالیاتی کشور در صورت تشخیص ‌ضرورت تا پایان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به ‌بندهای (الف‌) و (ب‌) مادة (96) و مشمول از آغاز سال بعد را تهیه ‌و از طریق تشکل‌های صنفی و درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی ‌از روزنامه‌های کثیرالانتشار به مؤدیان اعلام می‌دارد.
تبصرة 2 ـ آیین‌نامه مربوط به روش‌های نگهداری دفاتر  و اسناد و مدارک و نحوة ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم‌صورت‌ های مالی نهایی بر اساس نوع فعالیت و همچنین رعایت ‌اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شدة حسابداری توسط ‌سازمان امور مالیاتی کشور با کسب نظر از جامعه حسابداران رسمی ‌تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد