سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

مراحل مهم اقدامات مالیاتی در حوزه های مالیاتی

به نام خدا و سلام

شاید برای شما خیلی جالب باشد تا بدانید مراحل انجام کارهای مهم در حوزه مالیاتی به چه صورتی بوده و چه مدارکی مورد نیاز است. در این پست شما را با ۸ فرآیند مهم مالیاتی آشنا میکنیم .

دانلود رایگان:فرآیند مالیاتی شرکت

۱-صدور رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی

ماده ۱۷۰ قانون مالیات‌های مستقیم:

مرجع رسیدگی به هر گونه اختلافات که در تشخیص مالیات های موضوع این قانون بین اداره امور مالیاتی و مودی ایجاد شود هیأت حل اختلاف مالیاتی می باشد مگر مواردی که به موجب مقررات سایر مواد این قانون مرجع رسیدگی دیگری تعیین شده باشد.

هدف از اجرای روش:

حل اختلاف بین مامورین و مودیان مالیاتی و صدور رأی لازم جهت رفع اختلاف و ابلاغ آن به مودی.

خدمت گیرندگان:

کلیه اشخاصی که به رقم درآمد مشمول مالیات و یا مبلغ مالیات تشخیص شده توسط اداره امورمالیاتی اعتراض داشته باشند.

مدارک مورد نیاز:

۱- اعتراض کتبی به مالیات تشخیص شده

۲- کلیه اسناد و مدارک معتبری که بنواند ادعای مودی محترم مالیاتی را به اثبات برساند.

شرح مراحل انجام کار

۱- تسلیم اعتراض کتبی به واحد مالیاتی
۲- دستور کارشناس ارشد کل و ثبت در دفتر اندیکاتور
۳- تعیین وقت کمیسیون از دفتر امورکمیسیون ها توسط واحد مالیاتی و ابلاغ آن به مودی
۴- حضور در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی و ارائه لایحه و اسناد و مدارک مثبته
۵- صدور رأی توسط اعضاء محترم هیأت حل اختلاف مالیاتی
۶- ثبت رأی صادره توسط دفتر امور کمیسیونها و ارجاع آن به واحد مالیاتی
۷- ابلاغ رأی صادر شده به مودی محترم مالیاتی

قوانین و مقررات مربوطه

مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز درمواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش بینی شده، هیأت حل اختلاف مالیاتی است . هر هیأت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر به شرح زیر تشکیل خواهد شد:
۱- یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور.
۲- یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته . (درصورتی که قاضی بازنشسته واجد شرایطی در شهرستان‌ها یا مراکز استان‌ها وجود نداشته باشد بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس قوه قضائیه یک نفر قاضی شاغل را برای عضویت هیأت معرفی خواهد نمود.)
۳- یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی یا مجامع حرفه ای یا تشکل های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب مودی درصورتی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مودی انتخاب خود را اعلام ننماید سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مودی یا موضوع مورد رسیدگی از بین نمایندگان مزبور یک نفر را انتخاب خواهد کرد.

دانلود رایگان:فرآیند مالیاتی شرکت

۲-صدور گواهی عدم بدهی به اشخاص حقوقی، و صاحبان مشاغل جهت استفاده از تسهیلات بانکی

تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم:

اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی های زیر خواهد بود:
۱- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده
۲- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بروصول نسخه ای از صورت های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری ضوابط اجرائی این تبصره توسط سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.

هدف از اجرای روش:

صدور گواهی برای اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) و دیگر صاحبان مشاغل جهت بهره مندی آنان از تسهیلات بانکی

خدمت گیرندگان:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند.

مشخصات عوامل و متصدیان اجرای روش :

کلیه واحد های مالیاتی مشاغل و واحدهای مالیاتی شرکت ها

مدارک مورد نیاز:

الف : اشخاص حقوقی
۱- تصویر آگهی تاسیس شرکت
۲- تصویر اساسنامه شرکت
۳- لیست سهامداران به همراه فتوکپی شناسنامه آن‌ها

۴ – فتوکپی کارت ملی (پشت و رو)

۴- تصویر پروانه بهره برداری
۵- استعلام بانک عامل
۶- ارائه صورت‌های مالی و یا هر سند تائید شده توسط بانک عامل که منجر به اعطای تسهیلات بانکی گردیده
۷- ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده (‌در صورت وجود )

ب : اشخاص حقیقی
۱- تصویر پروانه کسب ۲- فتوکپی شناسنامه ۳- فاکتورهای مربوط به خرید ماشین آلات، ابزار و یا هر نوع وسیله دیگری که منجر به اعطای تسهیلات بانکی گردیده ۴- استعلام بانک عامل

 

شرح مراحل انجام کار

۱- تسلیم استعلام بانک عامل یا موسسات اعتباری به واحد مالیاتی مربوطه
۲- صدور دستور توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر توسط دبیرخانه
۳- ارسال استعلام به اداره وصول و اجراء جهت بررسی عدم وجود بدهیهای احتمالی قطعی شده قبلی و ممهور نمودن استعلام .
۴- مراجعه به واحد مالیاتی و شروع رسیدگی به پرونده
۵- مراجعه مودی به بانک جهت پرداخت بدهی مالیاتی ( در صورت داشتن بدهی )
۶- صدور گواهی لازم توسط واحد مالیاتی و امضاء آن توسط رئیس گروه مالیاتی
۷- مراجعه به دبیرخانه جهت ثبت و اخذ گواهی توسط مودی

قوانین و مقررات مربوطه

تبصره ۱ ماده ۱۸۶ – اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی های زیر خواهد بود :
۱- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده
۲- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بروصول نسخه ای از صورت های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری ضوابط اجرائی این تبصره توسط سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهدشد

متوسط مدت زمان شروع تا خاتمه اجرای روش :

در صورت تسویه بدهی مالیاتی، ‌حداکثر تا ۴۸ ساعت .

دانلود رایگان:فرآیند مالیاتی شرکت

۳-صدور گواهی عدم بدهی به اشخاص حقوقی، بازرگانان و دیگر اصناف

ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم:

صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت دار منوط به ارائه گواهی از اداره امورمالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می باشد و درصورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

مدارک مورد نیاز جهت صدور یا تمدید پروانه کسب :
۱- استعلام اتحادیه مربوطه
۲- فتوکپی برگ اول ( و برگ آخر در صورت داشتن توضیحات )

۳ – فتوکپی کارت ملی (پشت و رو)
۴- کپی سند مالکیت یا اجاره نامه و یا سند سرقفلی
۵- دو قطعه عکس ۴×۳
۶- ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده (‌در صورت وجود )
جهت صدور یا تمدید کارت بازرگانی
۱- استعلام اتاق بازرگانی
۲- فتوکپی از تمام صفحات کارت بازرگانی
۳- تکمیل اظهارنامه مالیاتی
۴- کپی سند مالکیت یا اجاره نامه و یا سند سرقفلی
۵- ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده (‌در صورت وجود )

 

هدف از اجرای روش:

ارائه گواهی مفاصا حساب پرداخت مالیات بر مشاغل

خدمت گیرندگان:

کلیه اصناف، کسبه و تجاری که در صدد اخذ یا تمدید پروانه کسبی یا کارت بازرگانی می‌باشند و یا قصد اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها را دارند.

شرح مراحل انجام کار:

۱- ارائه مدارک به واحد مالیاتی مربوطه
۲- ممهور نمودن استعلام به مهر واحد مالیاتی و ارسال به اداره وصول و اجرائیات
۳- بررسی توسط اداره وصول و اجرا برای داشتن مانده بدهی و وصول مالیات در صورتی که از قبل قطعی و ترتیب پرداخت آن داده نشده است.
۴- ارسال مجدد به واحد مالیاتی
۵- بررسی توسط واحد مالیاتی مربوطه برای اعلام مالیات قطعی شده احتمالی
۶- ارسال به بانک جهت وصول مالیات متعلقه
۷- تهیه پیش نویس گواهی مفاصا حساب و ارسال آن به رئیس گروه مالیاتی
۸- تائید مفاصا حساب توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر رئیس گروه مالیاتی
۹- ارائه گواهی مفاصا حساب به مرجع استعلام کننده

قوانین و مقررات مربوطه

ماده ۱۸۶: صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت دار منوط به ارائه گواهی از اداره امورمالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می باشد و درصورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

دانلود رایگان:فرآیند مالیاتی شرکت

۴-صدور گواهی خروج از کشور برای کارشناسان خارجی شاغل در ایران

ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم:

صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت دار منوط به ارائه گواهی از اداره امورمالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
مدارک مورد نیاز جهت صدور یا تمدید پروانه کسب:

۱. استعلام اتحادیه مربوطه

۲. فتوکپی برگ اول ( و برگ آخر در صورت داشتن توضیحات)

۳. فتوکپی کارت ملی ( پشت و رو )

۴. کپی سند مالکیت یا اجاره نامه و یا سند سرقفلی

۵. دو قطعه عکس ۴×۳

ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده ( ‌در صورت وجود)
جهت صدور یا تمدید کارت بازرگانی
۱. استعلام اتاق بازرگانی
۲. فتوکپی از تمام صفحات کارت بازرگانی
۳. تکمیل اظهارنامه مالیاتی
۴. کپی سند مالکیت یا اجاره نامه و یا سند سرقفلی
۵. ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده ( ‌در صورت وجود)
هدف از اجرای روش: ارائه گواهی مفاصا حساب پرداخت مالیات بر مشاغل

خدمت گیرندگان:
کلیه اصناف، کسبه و تجاری که در صدد اخذ یا تمدید پروانه کسبی یا کارت بازرگانی می‌باشند و یا قصد اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها را دارند.

شرح مراحل انجام کار:
۱. ارائه مدارک به واحد مالیاتی مربوطه
۲. ممهور نمودن استعلام به مهر واحد مالیاتی و ارسال به اداره وصول و اجرائیات
۳. بررسی توسط اداره وصول و اجرا برأی داشتن مانده بدهی و وصول مالیات در صورتی که از قبل قطعی و ترتیب پرداخت آن داده نشده است.
۴. ارسال مجدد به واحد مالیاتی
۵. بررسی توسط واحد مالیاتی مربوطه برأی اعلام مالیات قطعی شده احتمالی
۶. ارسال به بانک جهت وصول مالیات متعلقه
۷. تهیه پیش نویس گواهی مفاصا حساب و ارسال آن به رئیس گروه مالیاتی
۸. تائید مفاصاحساب توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر رئیس گروه مالیاتی
۹. ارائه گواهی مفاصا حساب به مرجع استعلام کننده

قوانین و مقررات مربوطه ماده ۱۸۶:

صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت دار منوط به ارائه گواهی از اداره امورمالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

متوسط مدت زمان شروع تا خاتمه اجرای روش : حدود ۲ ساعت پس از ترتیب پرداخت بدهی احتمالی

دانلود رایگان:فرآیند مالیاتی شرکت

۵-نظارت و پیگیری رسیدگی به شکایات

هدف از اجرای روش:

رسیدگی به شکایات و اختلافات مودیان محترم مالیاتی

خدمت گیرندگان:

کلیه مودیان مالیاتی که به نحوی از انحاء، جهت انجام امورات خویش با اداره امور مالیاتی ارتباط دارند.

مدارک مورد نیاز:

شکوائیه و مستندات لازم ( فرم خاصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد )

 

شرح مراحل انجام کار:

مرحله اول :
شکوائیه ها معمولاً به سه طریق ذیل به واحد ارزیابی و رسیدگی به شکایات ارسال می‌گردد.
الف) شکوائیه هائی که از طریق مراجع مختلف به اداره کل امورمالیاتی ارسال میشود و مدیرکل محترم دستور بررسی صادر می‌فرمایند.
ب‌ ) شکوائیه هائی که مدیرکل محترم (در موارد خاص نسبت به یک موضوع معین )‌ ، شخصاً دستور رسیدگی صادر می‌فرمایند.
ج ) مودیان محترمی که حضوراً به واحد ارزیابی و رسیدگی به شکایات مراجعه نموده و تقاضای رسیدگی به شکایات را دارند.

مرحله دوم :
شکوائیه پس از ثبت شماره در دبیرخانه به واحد ارزیابی و رسیدگی به شکایات ارجاع داده می‌شود.
نحوه پاسخگوئی به شکایات به یکی از صورتهای زیر امکان پذیر است.
الف) چنانچه موضوع و مضمون شکوائیه طوری باشد که بتوان فوراً به آن پاسخ گفت، بلافاصله پس از
۱- بررسی و تائید مسئول محترم کارشناسان
۲- تائید و امضاء معاونت محترم مالیاتی
۳- امضاء مدیر کل محترم اداره امورمالیاتی
۴- ثبت شماره در دبیرخانه اداره کل
پاسخ لازم به مؤدی محترم مالیاتی داده می‌شود.
ب )‌ پس از بررسی محتوی و مضمون شکوائیه چنانچه لازم باشد ، تصویر شکوائیه با انضمام نامه مراجع پیگیری کننده ، طی نامه‌ای به واحد مربوطه در سطح شهرستان تبریز و ادارات تابعه ارسال و از مسئول یا مسئولین مربوطه خواسته میشود تا در اسرع وقت نسبت به موارد عنوان شده در شکوائیه دقیقاً رسیدگی و جریان امر را با تشریح و توضیح کامل موضوع به انضمام پرونده مربوطه ، به واحد بازرسی و پاسخگوئی به شکایات اداره کل ارسال نمایند. پس از وصول پرونده ، موضوع شکوائیه دقیقاً بررسی و محتویات پرونده بطور دقیق مورد رسیدگی قرار گرفته و پس از مشورت و کسب راهنمائی های لازم با مسئول محترم کارشناسان ، پیش نویس جوابیه (‌که الزاماً با مستندات قانونی همراه است و معمولا مؤدی محترممالیاتی جهت اخذ نتیجه مطلوب راهنمائی میگردد ) تهیه و پس از تائید و امضاء‌ ایشان به معاونت محترم مالیاتی ارسال میگردد تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد، نهایتاً برای تائید نهائی به خدمت مقام محترم مدیرکل ارسال میگردد که در صورت تائید مراتب ، جوابیه تایپ شده و به نشانی مؤدی و در صورت نیاز به مراجع مختلف ارسال می گردد. در ضمن ، چنانچه مضمون شکوائیه ، طوری باشد که واحدهای دیگری نیا‍ز به پیگیری موضوع داشته باشند ، ( از جمله : نمایندگی محترم دادستانی و یا حراست محترم اداره کل )‌ رونوشت شکوائیه ارسال میگردد تا از طریق آن نهادها نیز پیگیری شود سر انجام پس از جمع بندی ، اقدامات لازم انجام گرفته و پاسخ مقتضی داده می‌شود.

متوسط مدت زمان شروع تا خاتمه اجرای روش :

– در مورد اغلب شکوائیه‌ها در عرض کمتر از یک روز پاسخ لازم داده می‌شود.

– درمورد بعضی از شکوائیه ها ، چون مستلزم تحقیق و تفحص بیشتر و نیاز به اخذ پرونده و پاسخ گیری از مسئولین ذیربط دارد ، ‌لذا از یک الی ده روز طول می‌کشد.

دانلود رایگان:فرآیند مالیاتی شرکت

۶-صدور گواهی مالیات بر ارث ( فرم ۱۹ )

ماده ۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم :
ادارات ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیر منقول را به اسم وراث یا موصی له ثبت می نمایند، همچنین کلیه دفاتر اسناد رسمی در موقعی که می‌خواهند تقسیم نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به ترک را ثبت کنند، باید گواهی نامه اداره امور مالیاتی صلاحیت دار را مبنی بر عدم شمول مالیات یا این مالیات متعلق کلا پرداخت یا ترتیب یا تضمین لازم برأی پرداخت آن داده شده است مطالبه نمایند و قبل از ارائه این گواهی نامه مجاز به ثبت نیستند.

هدف از اجرأی روش
صدور مجوز جهت تنظیم سند رسمی اعم از نقل و انتقال یا تقسیم نامه به ماترک متوفی بین وراث یا هرنوع معامله وراث با اشخاص دیگر

خدمت گیرندگان
کلیه افرادی که نسبت به تنظیم اظهارنامه ارث اقدام می‌نمایند.

مدارک مورد نیاز:
۱- تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث در اجرأی ماده ۲۶ ق.م.م که وراث مکلفند تا ۶ ماه از تاریخ فوت نسبت به تکمیل و تسلیم اقدام نمایند.
۲- تقاضای کتبی جهت اخذ فرم ۱۸
۳- کپی سند مالکیت زمین
۴- کپی سند مالکیت خانه
۵- کپی سند مالکیت اتومبیل ( خودرو )
۶- کپی سند مالکیت تلفن ثابت و همراه
۷- کپی برگ فوت
۸- کپی وصیت نامه
۹- کپی شناسنامه کلیه وراث
۱۰- کپی کارت ملی کلیه وراث (پشت و رو )
۱۱- کپی سند ازدواج
– لازم به یادآوری است به همراه داشتن اصل کلیه اسناد فوق جهت تطبیق با تصاویر آن‌ها الزامی است.

شرح مراحل انجام کار:
۱- تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث توسط وراث
۲- صدور دستور توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر توسط دبیرخانه
۳- صدور فرم ۱۸
۴- ارسال اظهارنامه به دفتر مرکزی ارث ، واقع در تهران ؛ توسط اداره امورمالیاتی
۵- تسلیم حصر وراثت و تقاضای صدور فرم ۱۹ توسط وراث
۶- صدور دستور توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر دبیرخانه
۷- تنظیم گزارش ارزیابی ماترک متوفی توسط کارشناس ارشد مالیاتی
۸- تائید گزارش ارزیابی کارشناس ارشد مالیاتی توسط رئیس گروه مالیاتی
۹- وصول مالیات (در صورتیکه وراث مشمول مالیات بر ارث باشند)
۱۰- صدور گواهی فرم ۱۹ و تحویل آن به مودی

تاریخ ارسال: شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 03:06 ق.ظ | نویسنده: علی | چاپ مطلب 0 نظر
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo