سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم -مصوب ۱۳۹۴-

اصلاحات قانون مالیاتهای مستقیم- اصلاحات ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم

مادة ١٠٠ ـ مؤدیان موضوع این فصل این قانون مکلف اند اظهارنامة مالیاتی ‌مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیلة ‌سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر تیر ماه ‌سال بعد به ادارة امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در مادة(۱۳۱ ) این قانون پرداخت نمایند.
تبصرة ۱ ـ در مورد کارگاهها و واحدهای تولیدی که نوع ‌فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضا نماید مؤدی مکلف است کلیة درآمدهای حاصل از فعالیت‌های خود را طی یک اظهارنامه به ادارة امور مالیاتی محل ‌وقوع کارگاه یا واحد تولیدی تسلیم نماید.
تبصرة ۲ ـ در مورد مشمولین این فصل که دارای محل ثابت ‌برای شغل خود نمی‌باشند، محل سکونت آنها از لحاظ تسلیم ‌اظهارنامه محل شغل تلقی می‌گردد.
تبصرة ۳ ـ در شرکت‌های مدنی تسلیم اظهارنامه توسط یکی از شرکا موجب اسقاط تکلیف سایر شرکا نخواهد بود. این امر مانع ‌از تسلیم اظهارنامة مشترک نمی‌باشد.
تبصرة ۴ ـ اظهارنامه مالیاتی مؤدیان موضوع که این فصل‌شامل ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه یا خلاصه وضعیت در آمد و هزینه‌، حسب مورد طبق نمونه‌هایی که ‌توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود خواهد بود.
تبصرة ۵ ـ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند در مورد بعضی از منابع این فصل در هر سال و در نقاطی که مقتضی ‌بداند درآمد مشمول مالیات تمام یا برخی از مؤدیان مشمول بند ج مادة (۹۵) ‌ این قانون را با نظر اتحادیة مربوط تعیین و مالیات متعلقه را که‌قطعی خواهد بود وصول نماید و در مواردی که معلوم شود از اول ‌یک سال مالیاتی یا در اثنای آن مؤدی ترک کسب نموده و یا به عللی ‌خارج از اختیار وی قادر به انجام کار نبوده است و این امر مورد تأیید هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار گیرد درآمد مشمول مالیات به ‌نسبت مدت اشتغال محاسبه و مالیات متعلقه وصول خواهد شد.

ماده (١٠٠) قانون به‌ شرح زیر اصلاح می‌شود:

در ماده (۱۰۰) عبارت «تیرماه» به عبارت «خرداد ماه» اصلاح و تبصره‌های آن حذف و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می‌شود:
تبصره ـ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.
حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود.



با تصویب دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مشخص شد:

تعیین تکلیف مؤدیان مشاغل کوچک که مبلغ فروش یا ارائه خدمات آن‌ها در سال ۹۵حداکثر تا مبلغ ۱۵۶ میلیون تومان است

پایگاه خبری اختبار- سازمان امور مالیاتی کشور دستورالعملی را به تصویب رسانده که شیوه اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحیقانون مالیات‌های مستقیم را مشخص می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اختبار، کسانی که در روزهای اخیر برای ارائه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی اقدام کرده‌اند، در صفحه اول نرم‌افزار تکمیل اظهارنامه پیغامی را مشاهده کردند مبنی بر این که چنانچه درآمد مؤدی حداکثر تا مبلغ ۱۵۶ میلیون تومان است، ارائه اظهارنامه به استناد دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم ضرورت ندارد.

در تاریخ ۹ خرداد ۹۶، سازمان امور مالیاتی دستورالعمل را به تصویب رساند.

متن کامل دستور‌العمل تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر است:

دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰

مخاطبان/ذی‌نفعان: امور مالیاتی شهر و استان تهران – ادارات کل امور مالیاتی

موضوع: تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۵ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم

بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور تکریم مؤدیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت‌رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ برخی از صاحبان مشاغل که در گروه سوم ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون فوق موضوع بخشنامه شماره ۱۱۸/۹۴/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۹ قرار می‌گیرند:

الف) مشمولین تبصره ماده ۱۰۰:

۱. کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون فوق که مجموع فروش کالا و خدمات آن در سال ۱۳۹۵ حداکثر ده‌برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد.

ب) نحوه تعیین مالیات و پرداخت آن:

۲. میزان مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ صاحبان مشاغل فوق با افزایش هشت درصد (۸٪) نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۴ به صورت مقطوع تعیین می‌گردد. اینگونه مؤدیان می‌بایست مالیات مذکور را حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۶ پرداخت نمایند. بدیهی است مؤدیانی که در عملکرد سال ۱۳۹۴ معاف از مالیات بوده‌اند صرفا می‌بایست مراتب قبول این دستورالعمل را بدون پرداخت مالیات از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند. حکم اخیرالذکر (اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی کشور) در خصوص مؤدیان موضوع صدر این بند نیز الزامی است. در خصوص مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۶ ندارند، مالیات قطعی فوق حداکثر های مستقیم تا چهارماه به صورت مساوی تقسیط می‌گردد و عدم پرداخت به موقع مالیات یا اقساط مشمول جرایم موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات خواهد بود.

۳. هرگاه اسناد و مدارک مثبته‌ای به‌دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمدهای مؤدی در سال ۱۳۹۵ بیش از مبلغ مندرج در جزء ۱ بند الف این دستورالعمل می‌باشد، پرونده مؤدی وفق مقررات رسیدگی شده و مالیات مابه‌التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه می‌گردد.

ج- سایر موارد:

۴. مؤدیانی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۴ آن‌ها حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد از جمله ۱۳۷ و ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم و یا ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه محاسبه شده و یا در طی سال ۱۳۹۴ به صورت کامل فعالیت نداشته‌اند، ابتدا باید مالیات سال ۱۳۹۴ آن‌ها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.

۵. مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ مؤدیان موضوع این دستورالعمل در صورتی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۵ خود را در موعد مقرر قانونی تسلیم نمایند و یا در مهلت مقرر در این دستورالعمل فرم مربوط به بند ۲ این دستورالعمل را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ در خصوص درآمد عملکرد سال ۱۳۹۵ خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.

۶. صاحبان مشاغل مشمول این دستورالعمل، تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آیین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱/۴/۹۴ برای عملکرد سال ۱۳۹۵ نخواهند داشت.

تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم:

سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد