سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

در محاسبات استهلاک سال 95 چه نکاتی از قوانین جدید را باید در نظر داشته باشیم؟

امسال چه نکاتی از قوانین جدید را باید در نظر داشته باشیم؟

با توجه به اینکه معیار و ملاک محاسبات استهلاک در ایران قوانین مالیاتی می باشد و در تهیه صورتهای مالی سال ۱۳۹۵ همه شرکت ها موظف هستند برای محاسبه استهلاک از قوانین مالیاتی جدید استفاده کنند.  بعلاوه این حقیقت که همه ما می دانیم تغییر در قوانین، مخصوصا قوانین مالیاتی که خود دارای پیچیدگی های زیادی است، تا مدتی همراه با اختلاف نظرهای متعددی خواهد بود، این احتمال وجود دارد که در جریان محاسبات استهلاکات بر اساس قوانین جدید وجود ابهامات منجر به کندی روند امور محاسبه شود. بنابراین مواد قانونی مورد نظر در ماده ۱۴۹ (استهلاکات) که بیشترین ابهام را داشتند در زیر مورد بررسی قرار می گیرند. امیدواریم که توضیحات کمک قابل قبولی به تسهیل درک قوانین جدید بکند.

 

ماده ۳

مخارج مربوط به تعمییر اساسی دارایی در زمان انجام هزینه به ارزش دفتری دارایی اضافه و در طول باقیمانده عمر مفید دارایی قابل استهلاک خواهد بود. چنانچه مخارج مربوط به تعمییر اساسی دارایی بعد از پایان عمر مفید دارایی انجام شود در همان سال انجام هزینه ، قابل استهلاک خواهد بود.

در صنایعی که به طور دوره ای انجام عملیات اورهال ضرورت دارد ، چنانچه طول دوره تکرار اقدامات فوق بیش از یکسال باشد ، مخارج انجام شده بصورت مجزا باید ثبت و طی دوره مربوط به اورهال بعدیمستهلک گردد.

 

 

 

تعمیر اساسی به ارزش دفتری دارایی اضافه میشود

چنانچه مخارج بعد از پایان عمر مفید دارایی باشد در همان سال انجام هزینه قابل استهلاک است

عملیات اورهال ضروری چنانچه بیش از یکسال باشد مخارج بصورت مجزا باید ثبت شود و طی دوره اورهال بعدی مستهلک شود.

 

 

 

 

ماده ۶

مبداء محاسبه استهلاک دارایی ها از ابتدای ماه بعد از بهره برداری می باشد.

در موارد غیر فعال و یا بلا استفاده مانده دارایی  بیش از ۶ ماه متوالی در یک دوره مالی ، هزینه استهلاک در این دوره را به میزان ۳۰% محاسبه میشود.

 

 

 

مبداء محاسبه استهلاک از ابتدای ماه بعد از بهره برداری است.

استهلاک دارایی های غیر فعال یا بلا استفاده برای بیش از ۶ ماه متوالی در یک دوره، ۳۰% محاسبه میشود.

 

 

 

 

ماده ۷

هزینه تاسیس ، در سال تاسیس به میزان ۱۰۰% قابل استهلاک است.

این دارایی بصورت مجزا در جدول استهلاک ثبت و در همان سال تاسیس ۱۰۰% مستهلک میشود.

 

 

 

 

ماده ۸

هزینه قبل از بهره برداری ( به استثناء هزینه های که طبق استاندارد های حسابداری قابل احتساب به بهای تمام شده دارایی استهلاک پذیر می باشد) در سال انجام هزینه به حساب هزینه دوره منظور می شود.

 

 

بصورت هزینه دوره شناسائی میشود و جزء اقلام دارایی نیست.

 

 

 

 

ماده ۱۱

در خصوص مواردی که روش استهلاک در جداول استهلاکی جدید نسبت به جداول استهلاکی قبل تغییر کرده باشد:

در مورد تغییر روش از نزولی به مستقیم : مانده مستهلک نشده طی مدت باقی مانده عمر مفید مستهلک خواهد شد. در مورد تغییر روش از مستقیم به نزولی : مانده مستهلک نشده با نرخ جدید مستهلک خواهد شد.

 

 

 

مقررات و ضوابط استهلاک و اثرات این تغییرات عطف به ماسبق نمی شود چون تغییر در برآورد است.

استاندارد حسابداری شماره ۶  بندهای ۳۱ تا ۳۶ به موضوع تغییر در برآورد پرداخته و بند ۳۳ آن به استهلاک اشاره میکند

 

 

 

 

ماده ۱۲

چنانچه بهای تمام شده یک دارایی تحصیل یا ایجاد شده کمتر از ۱۰% حد نصاب معاملات کوچک موضوع قانون برگزای مناقصات در آن سال باشد در سال تحصیل یا ایجاد شده قابل استهلاک خواهد بود.

 

 

دارایی که در سال ۹۵ تحصیل یا ایجاد میشود اگر از مبلغ ۲۰ میلیون ریال در سال کمتر باشد بعنوان دارایی شناسایی و ثبت میشود ولی در همان سال  ۱۰۰% مستهلک شود. (حد نصاب معاملات کوچک در سال ۹۵ معادل ۲۰۰ میلیون ریال است که ۱۰% آن برابر با ۲ میلیون ریال میشود)

برابر مقررات قانون مالیاتی قبل، هر دارایی ثابتی که برای بیش از یک دوره مالی استفاده می گردید باید طی مدت معین مستهلک می شد خواه بهای تمام شده این دارایی بسیار اندک می بود.

 

 

 

 

ماده ۱۸

دارایی های که قیمت تمام شده آنها بطور کامل مستهلک شده تا زمانیکه در مالکیت موسسه می باشد باید بهای تمام شده و میزان استهلاک انباشته آن در حسابها و دفاتر موسسه نشان داده شود.

 

 

دارایی که بطور کامل مستهلک شده تا زمانی که در مالکیت موسسه است باید هم بهای تمام شده و هم استهلاک انباشته آن در حسابها بماند.

 

 

 

 

ماده ۲۱

ضوابط این مجموعه و جداول دارایی های استهلاک پذیر در مورد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ ق م م که سال مالی آنها از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۹۵ و بعد شروع می گردد ، لازم الاجرا می باشد.

موضوع بحث برانگیز این ماده ذکر “سال مالی آنها از ۰۱/۰۱/۱۳۹۵ و بعد شروع می گردد” می باشد و این موضوع اشاره داره به ماده ۱۵۵ ق م م است که عنوان کرده سال مالی یکسال شمسی است که از اول فروردین هرسال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم میشود. پس شرکتهای که سال مالی آنها از ابتدای فروردین سال ۹۵ تا پایان اسفند ماه است مشمول رعایت این قانون هستند.

بعبارت دیگر اگر سال مالی شرکتی از ۰۱ مهر ماه هر سال تا ۳۱ شهریور سال بعد باشد یا از ۱۱ دیماه هر سال تا ۱۰ دیماه سال بعد باشد و عملا سال مالی آنها از سال ۹۴ آغاز شده تا پایان سال مالی خودطبق ضوابط و قوانین گذشته رفتار می کنند و از ابتدای سال مالی جدیدشان که در سال ۹۵ می باشد طبق ضوابط جدید باید رفتار نمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد