سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

چگونه قلب یک مرد را تسخیر کنیم- همسرداری

در این مبحث مطالب زیر را می خوانید:

1- چگونه قلب یک مرد را تسخیر کنیم؟

2- زن و نیاز همیشگی به معشوق بودن

3- خرده نیازهای زن وشوهری!

4- عوامل ایجاد عشق در خانواده

5-مرگ عواطف،بین همسران مجادله های بی پایان

6-همسر خوب، یار شاطر، نه بار خاطر  --50نکته ی طلایی

7-(دروغ را به کلی حذف کن 50نکته ی طلایی)

8-بین همسران،چرا طعنه ؟چرا کنایه؟ توصیه‌هایی برای ازدواج موفق ))

9-با شوهرت ، عاشقانه باش

10-به همسرتان به جای "تو" ، بگویید:"شما توصیه‌هایی برای ازدواج موفق ))

11- قدم قدم ، تا رفاقت


امید است برای شما خوانندگان عزیزمفید واقع گردد          

با احترام صابری

 

1- چگونه قلب یک مرد را تسخیر کنیم؟

(اساسی ترین نیاز مرد)

همسر

مردان سرپرست زنانند ،به دلیل آنکه خداوند برخی از ایشان را بر برخی برتری داده وبه دلیل آنکه از اموالشان خرج می کنند .پس زنان صالح ،متواضع وفرمانبردارند وبرای آنچه خدا حفظ کرده ،اسرار شوهر خود را حفظ می کنند (نساء،34).

در مقاله گذشته در مورد اساسی ترین نیاز « زن » گفتگو شد ،  در آن اشاره شد که زن ، نیازمند این است که همواره «معشوق » مرد باشد ؛ و این حس و نیاز اساسی زن در تمام لحظات زندگی ، مورد توجه مرد قرار بگیرد و با ابراز محبت لفظی و عملی ، این نیاز همسرش را ارضاءنماید.

در این مقاله به شناخت اساسی ترین نیاز مرد، وچگونگی ارضاءآن می پردازیم :

در آیه فوق خدای حکیم به دو نکته اشاره می کند: 1ـ مردان سرپرست زنانند «مدیریت مرد »  2ـ تواضع واطاعت زن نسبت به شوهر « تکریم مرد » .لذا می توان نیاز اساسی مردان را  که زنان باید به آن توجه کنند این دو نیاز مهم دانست :

1ـ قبول مدیریت وریاست مرد از سوی همسرش

2ـ مقبولیت ومورد تکریم واقع شدن از سوی همسرش

شاید در اینجا پرسشی مطرح شود که «چرا مرد باید بر زن ریاست کند ؟وآیا این ظلم وتحقیر زن نیست ؟ »

برای پاسخ به سؤال های فوق می بایست بررسی کرد که مدیریت وریاست مرد با فطرت مرد و زن هماهنگ است یا اینکه مغایرت دارد ؟

خانواده مانند هر اجتماع دیگر نیاز به « مدیر » دارد ، به عبارت دیگر یک نفرباید تصمیم نهایی را بگیرد و دیگران مطیع و منقاد او باشند ، در مورد خانواده سه شکل مدیریت قابل تصور است:(الف ـ زن ومرد هر دو به یکسان مدیریت کنند . ب ـ زن مدیر باشد ج ـ مرد مدیر باشد.)در مورد نوع اول مدیریت امکان پذیر نیست، زیرا مدیریت مشترک در حقیقت بدون  مدیریت و ریاست است و مشکلات ناشی از فقدان مدیر و تصمیم گیرنده را بدنبال دارد و در مورد خانواده ، این مسئله به انحلال خانواده منتهی می شود.

در مورد دوم ،یعنی زن مدیر باشد ،این امر با فطرت زن مغایرت دارد ،خانم کلیودالسون روانشاس درمورد روحیه زن این گونه می گوید :

«تمام زنها علاقه مندند که تحت نظر شخص دیگر کار کنند و به طور خلاصه از مرئوس بودن و تحت نظر رئیس کار کردن بیشتر خوششان می آید »(مظهری ،ص،271). و همچنین خانم مارابل مورگان روانشناس ومشاور خانواده در مورد ریاست مرد ومرئوس بودن زن این گونه بیان می کند :

«مرد و زن ،هر چند از لحاظ و ضعیت یکسان هستند ،اما از حیث وظیفه وکارکرد با یکدیگر تفاوت دارند .خداوند مقرر داشت که مرد رئیس و زنش معاون و نایب او باشد. هر سازمانی یک رئیس دارد و واحد خانواده نیز از آن قاعده مستثنی نیست هیچ راهی وجود ندارد که شما این ترتیب را تغییر دهید ! بعضی مواقع خانواده ها تلاش کرده اند که این ترتیب را معکوس کنند و یک زن را بعنوان رئیس خانواده انتخاب کرده اند زمانی که نظام جدید پا می گیرد وقوام می یابد نظام خانواده وارونه می شود !! وطولی نمی کشد که این سیستم جدید متلاشی می شود . وقتی به شوهرتان امکان می دهید که رئیس خانواده باشد ،کار درستی انجام می دهید »(مورگان ،ص،75).

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند :

اَََلرَّجُلُ سَیدُ اَهلِهِ وَالمَرأَةُ سَیدَةُ بَِیتِِها

مرد سید و بزرگ خانواده اش است و زن سیده و بزرگ خانه است.

مرد و زن ،هر چند از لحاظ و ضعیت یکسان هستند ،اما از حیث وظیفه وکارکرد با یکدیگر تفاوت دارند .خداوند مقرر داشت که مرد رئیس و زنش معاون و نایب او باشد. هر سازمانی یک رئیس دارد و واحد خانواده نیز از آن قاعده مستثنی نیست هیچ راهی وجود ندارد که شما این ترتیب را تغییر دهید !

در حدیث فوق پیامبر (ص) تقسیم کار کرده است ، مرد را مسئول اعضای خانواده دانسته وزن که از خلاقیت وظرافت زنانه برخوردار می باشد ،مسئولیت کارهای داخلی منزل را به زن محول نموده است، این تقسیم وظیفه با توجه به فطرت وظرفیت زن می باشد . در این مدیریت به آن معنی نیست که زن حق هیچ گونه رأی واظهار نظر ندارد بلکه مدیر خانه هم مانند هر مؤسسه وسازمانی باید از نظرات زیر دستان بهره ببرد و با آنها در مواردی مربوط به اعضای خانواده می شود مشورت کند ، البته در پایان گفتگو مدیر تصمیم نهایی را می گیرد ،ودر این تصمیم گیری باید مصلحت و حقوق همگی را رعایت کند و در صورتی حقی از آنها را ضایع نماید در مقابل خالق آنها ،مسؤل می باشد.

قلب

گاهی اوقات افراد ناآگاه ویا مغرض بین زنان مسلمان القای منفی می کنند که این قبول ریاست مرد، بندگی است و یا قبول مرد سالاری است ؛وبعنوان احقای حق زنان آنها را در مقابل شوهران خود قرار می دهند که عموماًموجب از هم پاشیدگی کانون مقدس خانواده می شود .خانم مورگان برای رفع این شبهه این  می گوید: «زندگی زناشویی به یک رژیم سلطنتی می ماند جایی که در آن شوهر شاه و همسر او ملکه ،در یک ازدواج سلطنتی ،تصمیم شاه حرف آخر است ،هم برای ملکه وهم برای کشورش .بی شک ملکه برده شاه نیست ،زیرا او می داند که قدرتش در کجا نهفته است .او ملکه است اونیز می تواند بر تخت بنشیند ،او حق دارد ودر واقع می تواند براحتی تمامی احساساتش را بیان کند،با این که پادشاه به مقدار زیادی از قضاوت ملکه الهام می گیرد ،اما در صورت اختلاف نظر وعقیده ،شخص پادشاه است که تصمیم نهایی رامی گیرد.»( مورگان ،ص،76).

 

چگونه قلب همسرمان را تسخیر کنیم؟

همان گونه که در سوره نساء  اولین خصلت یک زن صالح را «قانتات » بیان نموده است ،علامه طباطبایی در مورد معنای قانتات می فرماید :قنوت به معنی اطاعت وخضوع دائم است (طباطبایی،ج8،ص181). وهمچنین در بخش روایات حدیثی از تفسیر قمی نقل می کند «امام باقر (ع) فرمودند :قانتات یعنی مطیعات »

رعایت نکات زیر در تحکیم زندگی مؤثر می باشد :

1ـ اطاعت از همسر در تمام موارد به غیر از انجام کار حرام و یا ترک کار واجب .

2ـ پیشنهادات خود را با حفظ احترام به او ارائه دهید ،و پا فشاری بر پذیرش آن نداشته باشید .

3ـ به او دستور ندهید ،اگر نظر اصلاحی دارید بهتر است به این گونه آن را بگویید :من فکر می کنم در مورد فلان موضوع اگر این گونه عمل کنیم بهتر است ،نمی دانم نظر شما چیست ؟ خوب است پیرامون پیشنهاد من هم فکر کنید اگر مناسب می دانید عمل نمایید ،نظر شما چیست ؟

4ـ در مواقعی که همسرتان در تصمیم گیری اشتباه کرده است ،با احترام ( دقت کنید ،همان گونه که به فرد محترم اشتباه او را تذکر می دهید!) اشکالات تصمیم اورا ملایم (بدون سرزنش و تحقیر ) بیان می کنید و از او می خواهید که پیرامون آن فکر کنند ، وبه همین گونه ارائه طریق درست ومناسب نمایید .

5ـ هیچ گاه اشتباهاتش را به رخ او نکشید و یا با قیاس به آن ،تصمیم گیری های درست او را تخطئه نکنید .

6 ـ مهم تر از همه ،همیشه اورا به عنوان رئیس وآقا وسرور خانه بپذیرید .

مطمئن باشید با انجام موارد فوق قلب همسرتان را تسخیر کرده اید و او را به اطاعت خود سوق خواهید داد ،این مطلب را ملا فیض کاشانی آن عارف وعالم ربانی وقتی دخترش به خانه همسرش می رفت این گونه به او آموزش داد

«دخترم ،از آشیانه ای که در آن بزرگ شدی ،به سوی جایگاهی می روی که شناخت کافی نداری وهمنشینی  که هنوز با او انس نگرفتی ،در مقابل او متواضع باش تا او مایه سربلندی ات باشد ،به منزله گهواره ای برای او باش تا او تکیه گاهت باشد ؛ازاو اطاعت کن تا او مطیعت باشد. اورا به خشم نیاورد و از او دوری مکن ،اگر به تو نزدیک شد ،تو نیز به او نزدیک شو واگر از تو دوری کرد ،تو نیز از او دور شو »(سلاری فر ،ص10).

منابع :

1- قرآن

2-تفسیر المیزان جلد 8 ،سید محمد طباطبایی

3-خانواده در نگرش اسلام وروانشناسی ،محمد رضا سالاری فر 

4-زن کامل ،مارابل مورگان ،ترجمه پریسا علی نیا

 

تبیان - عباس خراسانی ( مدرس دانشگاه علامه)

2-زن و نیاز همیشگی به معشوق بودن

اساسی ترین نیاز زن و مرد

همسر

هُوَ الّذی خَلقکُم مِن نفسٍ واحدةٍ و جَعل زوجها لِیَسکُن اِلیها

او (خدا) کسی است که شما را از یک نفس واحد آفرید و از آن نفس برای شما همسر و جفتی قرار داد تا کنار آن آرامش بگیرید. (اعراف/ 189)

در آخرین مقاله (زوج و آرامش بخشی)،بیان شد که زوج ها برای آرامش بخشی به یکدیگر اولاً باید نیازهای یکدیگر را بشناسند و ثانیاً سعی بر ارضای نیازهای یکدیگر کنند. اگر جدول نیازهای زن و مرد را که در آن مقاله ارائه شده بود ، با تساهل جمع بندی کنیم به دو نیاز اساسی و مهم زن و مرد خواهیم رسید:

مهم ترین نیاز یک زن: معشوق واقع شدن است.

مهم ترین نیاز یک مرد: ریاست همراه تکریم و تایید شدن است.

آموزه های دین اسلام، متکی بر فطرت آدمی است، از این رو در آموزه های زناشویی اسلام به ارضای این دو نیاز اساسی زن و مرد توجه شده است.دو کلمه ی «لُعبَت» و «بَعل» در آموزه های دینی به چشم می خورد:

قال النبّی (ص): اِنّما المَراةُ لُعبةٌ مَن اتّخذها فلا یُضبها(1)

پیامبر گرامی فرمود: زن لعبت است، هر کسی زن گرفت او را ضایع نگرداند.

 

و اِنِ امراةٌ خافت من بعلها نشوزاً اَو اعراضاً فلا جُناح علیها اَن یصلحا بینهما صلحاً والصلح خیرٌ(2)

«اگر زنی از اعراض شوهرش بیم داشته باشد، اشکالی ندارد با یکدیگر صلح کنند (پاره از حقوق را صرفنظر کنند) و صلح بهتر است

کلمه لعبت به معنای : دلبر و معشوق است.

کلمه بَعل به معنای بُت است که عرب و قرآن به طور استعاره برای شوهر استفاده کرده است.

اَتدعون بعلاً و تذرون احسن الخالقین(3)

آیا بُت را می خوانید و احسن الخالقین را رها می کنید

همان گونه که دقت کردید، «زن» دلبر و معشوق در آموزه های دینی نامیده شده است. به عبارت دیگر مرد باید با همسرش اینگونه رفتار کند و نیاز « معشوق و دلبر واقع شدن» او را ارضاء کند ، این به منزله ی حیات و زندگانی زن است.

زن فقط وقتی زنده است که معشوق باشد و توجه کردن به او مایه حیات اوست(4)

و شوهر « بُت» نامیده شده است به عبارت دیگر زن باید به شوهرش مانند یک « بُت» احترام بگذارد و به گفته پیامبر اسلام(ص) زن برای شوهر در حد «سجده کردن» تواضع و کوچکی کند.

پیامبر اسلام (ص): اگر دستور می دادم که فردی به فرد دیگر سجده کند، به زن دستور می دادم که به شوهرش سجده نماید(5)

و محبت او را همواره جوشان نگه می دارد. و اگر زن معشوق واقع نشود این چشمه ی پر خیرو برکت خشک شده و اطرافیان او از قشنگی مهر و محبت زن بی بهره خواهند شد و بقول ویل دورانت فیلسوف غرب(6):

« زن وقتی زنده است که معشوق باشد و توجه کردن به او مایه حیات اوست

 

لذا بهترین جمله ای که یک مرد می تواند به زن خود بگوید عبارت «عزیزم تو را دوست دارم» می باشد.(7)

بقول خانم جینا لمب روزو:

« زن از رنج و مرگ خود ترسی ندارد ، فقط از این وحشت دارد که قبل از مردن آن کسی را که دوست دارد پی به شخصیت حقیقی او نبرده باشد ، تنها چیزی که زن از پدر و مادر و شوهر و فرزند و دوستان خود تمنا می کند آن است که او را فراموش نکنند. »(8)

مردان عموماً در قلب خود همسرانشان را دوست دارند ولی کمتر این محبت قلبی خود را ابراز می کنند.

پیامبر اسلام(ص) فرموده اند:

«اگر مرد به زن خود بگوید «تو را دوست دارم» هرگز این کلام از دل و ذهن زن خارج نمی شود و همواره در خاطر او باقی می ماند»(9)

در اینجا دو پرسش مطرح می شود:

آیا نیاز اساسی زن «معشوق واقع شدن» است؟ و اگر چنین است چگونه باید ارضاء می شود؟

پرسش دیگر این که آیا نیاز اساسی مرد « مورد تکریم و اطاعت شدن» است؟ و اگر چنین است چگونه ارضاء می شود؟

نیاز اساسی زن

عاطفه و احساس زن مهمترین و زیباترین خصیصه ی زن می باشد و مصداق حدیث نبوی(ص) «اکثر خوبی و خیر در وجود زن است» می باشد.

عاطفه و احساس مادر به کودک، او را از تمام آسیب های جسمی و روانی حفظ نموده و انسانی رشید به جامعه تحویل می دهد.

زن با احساس و عاطفه خود همسر خود را مانند لباس ضمن حفظ همسرش، او را می آراید.

بدین صورت زن سرچشمه جوشان مهر و محبت و صلح و صفا و عشق  است بقول شاعر معاصر مهدی سهیلی

می شود کان وفا، کانون مهر                                       قلب او رخشان تر از قلب سپهر

همچون گل شاداب و خوش رو می شود                    چشم خاموشش سخن گو می شود

گر بخواهد زن، بتو جان می دهد                                 هر چه می خواهد دلت آن می دهد(10)

مشق شب آقایان:

چگونه محبت قلبی خود را به همسرتان ابراز کنید:

1- در فواصل روز و شرایط مناسب، با الفاظی عاطفی محبت خود را به همسرش ابراز کنید.

2- هر چند وقت با اهداء یک شاخه ی گل، محبت قلبی خود را ابراز کنید.

3- گاهی با یادداشت کوتاهی عاشقانه، محبت قلبی خود را به تحریر در آورید.

4- روز تولد همسرتان و سالگرد ازدواج تان، را با برپایی جشن ساده و مختصر ارج نهید.

5- هر روز از محل کار خود ، با همسرتان تماس تلفنی داشته باشید.

6- در مقابل دیگران از خوبی های همسرتان تعریف کنید.

7- به اقوام همسرتان احترام کنید ، و از خطاهای آنها چشم پوشی کنید.

متأسفانه گاهی اوقات به غلط گفته می شود اگر چنین رفتارهای با همسر، موجب لوس و نافرمان شدن او می شود در مقابل خواسته های احساسی صرف همسر، با محبت و علاقه ایستادگی کرد و اطاعت نکرد. البته دقت کنید اولاً تقاضای نامعقول و احساسی صرف را نپذیرید ، این به معنای نادرست نیست که هر چه زن بگوید باید مخالفت کرد. و ثانیاً اطاعت نکردن به معنای خشونت و دعوا نیست بلکه با کمال محبت و به طور منطقی می تواند صورت گیرد.

«عزیزیم این انجام این کار را صلاح نمی دانم» اگر توضیح خواست دلایل عقلی مخالفت خود را بیان می کنید؛ چنانچه نپذیرفت شما بدون عصبانیت، سکوت کنید و او را بحال خود بگذارید ولی از موضع عقلی خود عقب نشینی نکنید.

پاورقیها:

1- وسایل الشیعه جلد 14 ص 119.

2- نساء آیه 128.

3- صافات آیه 125

4- لذات فلسفه ص 141 به نقل از روان شناسی زن، سید مجتبی هاشمی رکاوندی

5- مکارم الاخلاق طبرسی ص 616.

6- لذات فلسفه، ویل دورانت ص 141.

7- نظام حقوق خانواده – مطهری ص 89.

8- روح زن، دکتر جینا لب روزو، ص 67 جلد اول.

9- وسایل الشیعه – حر عاملی – ص 10 جلد 14.

10- به نقل از کتاب مقدمه ای بر روان شناسی زن، سید مجتبی هاشمی رکاوندی.

تبیان - عباس خراسانی ( مدرس دانشگاه علامه)

3-خرده نیازهای زن وشوهری!

زوج و آرام بخشی))

پروانه

او (خدا) کسی است که شما را از یک نفس واحد آفرید و از آن نفس برای شما همسر و جفتی قرار داد تا در کنار آن آرامش بگیرید. (سوره اعراف / 189)

در مقاله ی قبل با عنوان « با همسرت ،آرامش را بیافرین! » هدف مهم و اساسی ازدواج و تشکیل خانواده را « کسب آرامش» بیان کردیم . وعده داده بودیم که درباره ی راههای دستیابی به این «آرامش» گفتگو کنیم، ولی بجاست که ابتدا در مورد کلمه «سکون» در قرآن و احادیث صحبت کنیم و سپس چگونگی دستیابی به آن را بیان کنیم.

کلمه ی «سَکَنَ» به معنای آرامش و محل آرامش می باشد(1). و کلمه ی «سکینه» که در قرآن شش بار آمده است به معنای آرامش قلب و اطمینان خاطر است به عبارت دیگر صحبت از یک آرامش دائمی است اگر «سَکن» یعنی آرامش در انسان به صورت یک صفت و دائمی شود «سکینة» گفته می شود که در آیه ی چهار سوره ی فتح آن را، هدیه ی خدا به مؤمنین بیان شده که موجب افزایش ایمان آنها می شود.

هُو الذّی اَنزل السکینةً فی قلوبِ المؤمنینَ لِیزدادوا ایماناً مع ایمانهم.

او (خدا) کسی است که در دلهای مؤمنین آرامش را فرو فرستاد تا ایمانی برایمان خود بیفزایند.(2)

زن و مرد نیز نیازهایی نسبت به یکدیگر دارند ، هر گاه این نیازها بوسیله ی دیگری برآورده شود ، در کنار او به آرامش می رسد.

پیامبر اسلام(ص) این آرامش و سکینه لازم و ضروری می داند و نداشتن آن را ضرر و خسران می داند

السکینة مغنمٌ و ترکُها مَغرَمٌ

آرامش غنیمتی است و ترک آن ضرر و زیان است(3)

قرآن «شب» را به عنوان زمان «آرامش گرفتن» بیان کرده است.

الله الذّی جعل لکم الّیل لتسکنوا فیه

خدا کسی است که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرام گیرید(4)

«شب» چگونه آرامش بخش است؟ انسان در روز فعالیت های گوناگون دارد لذا جسم و روان او خسته می شود ، این خستگی او را از تعادل خارج می کند که با چند ساعت خوابیدن ، جسم و روان او به حال تعادل برگشته و در نتیجه آرامش می یابد. به مثال ها زیر توجه کنید:

وقتی انسان تشنه است، تعادل جسمی و روحی او به هم می خورد ، با خوردن یک لیوان آب گوارا تشنگی او بر طرف می شود و به آرامش می رسد و یا فرد گرسنه ای را تصور کنید که از شدت گرسنگی ضعف جسمی دارد و تعادل روانی از دست داده و در نتیجه حوصله ی او کاهش یافته و در برابر رفتار دوستانش، بردباری نکرده و رفتارهای نامناسب بروز می دهد همین فرد پس از غذا خوردن «آرامش» نسبی کسب می کند و از رفتار خود نادم و پشیمان می باشد.

در مثال های فوق یک « نیاز » وجود دارد (استراحت، آب و غذا)؛ پس از «ارضای» آن «آرامش» به دست می آید. به عبارت دیگر تا زمانی که این نیازها برآورده نشده بود ، آرامش روحی و جسمی نداشت، پس از ارضای آنها به آرامش نسبی رسید.

زن و مرد نیز نیازهایی نسبت به یکدیگر دارند ، هر گاه این نیازها بوسیله ی دیگری برآورده شود ، در کنار او به آرامش می رسد.

آرامش زن و مرد در کنار هم به میزان ارضای نیازهای یکدیگر بستگی دارد.

علامه طباطبایی در مورد سکون و آرامش زن و مرد در کنار یکدیگر می فرماید:

« آفرینش انسان به صورتی است که زن و مرد در ساختمان طبیعی بدن، مکمل یکدیگرند و هر یک به تنهایی ناقص و محتاج دیگری است. این نیاز و احتیاج موجب می شود که زن و مرد به سوی یکدیگر حرکت کنند و بدین طریق، سکونت و آرامش یابند

نیازهای زن و مرد چیست؟! که برآورده شدن موجب آرامش آنهاست.

زن و مرد به خاطر اختلاف جنیست، نیازهای متفاوتی دارند ، این نیازها نشأت گرفته از فطرت هر کدام آنهاست و به تعبیر علامه طباطبایی، این نیازها، تکامل کننده ی دیگری است و به عبارت دیگر این نیازها متفاوت است. نیازهای زن از روحیه زنانگی او سرچشمه می گیرد و نیازهای مرد از روحیه مردانگی او سرچشمه می گیرد ، گاهی زن و مرد به این نکته توجه ندارند ، نیاز متقابل همدیگر را نمی شناسد و برآورده نمی کند . این امر موجب اختلافات و مشاجرات و عدم سکون و آرامش در کنار یکدیگر خواهد شد. لذا زن و مرد اولاً این اختلاف جنسیت را باید بپذیرند ثانیاً با توجه به این اختلاف جنیست نیازهای یکدیگر را بشناسند و ثالثاً پس از شناسایی سعی بر ارضاء نیازها همسر خود نماید.

بعضی از نیازهای زن و مرد با توجه به جنسیت آنها متفاوت است.

گاهی اوقات باید نیازهای خود را با صمیمیت به همسر خود بازگو کنند.

باآگاه کردن همسرم به نیازهای طبیعی خودم، به او کمک کرده ام تا بتواند نیازهای من را برآورده کند.

خانم بوریس آنکو می گوید:

« زن باید نیازها و احساساتش را به همسرش بشناساند چون مرد قادر به خواندن زن نیست. با بیان احساسات، همسران اطمینان خاطر پیدا می کنند و وحشت طرد شدن را کنار می گذارند.»(6)

با برخی از نیاز های زن و مرد آشنا شوید

:

نیازهای زن

نیاز های مرد

معشوق باشد

 

مورد توجه باشد

 

مراقبت شود

 

مرئوس باشد

 

به قدرتی تکیه کند

 

همدلی کند

 

از احساساتش صحبت کند

 

موقع ناراحتی با کسی صحبت کند

 

همسرش نیاز جنسی او را برآورده کند

 

از همسرش جملات عاشقانه بشنود و مورد تکریم باشد

مورد تکریم باشد

 

مورد تایید باشد

 

به اواعتماد شود

 

رئیس باشد

 

با عواطفی آرام گیرد

 

مدیریت کند

 

از برنامه هایش صحبت کند

 

موقع ناراحتی تنها باشد

 

در موقع نیاز جنسی

همسرش تمکین کند

 

از همسرش خودآرایی و زیبایی ببیند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-عوامل ایجاد عشق در خانواده

عوامل" محبت در خانواده" در احادیث اسلامى

همسر

در اکثر مقالات بخش خانواده و زندگی تبیان ، از محبت و اثرات آن صحبت شده است. حال در 2 مقاله قصد داریم این بحث را با روایت 12 حدیث معتبر ارائه دهیم و عشق ورزیدن را از نگاه امامان که بهترین راهنمای ما هستند ، بررسی کنیم:

1 – ایمان ، محور محبت

(( من احب لله و ابغض لله و اعطى لله فهو ممن کمل ایمانه .))

امام صادق علیه السلام فرمود:

هرکس به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد و به خاطر خدا عطا کند، از کسانى است که ایمانش کامل شده است .(1)

امام باقر علیه السلام فرمود: اگر خواستى بدانى در تو خیرى هست ، به دلت نگاه کن ، اگر فرمانبرداران را دوست دارد و از اهل معصیت خدا بدش مى آید ، در تو خیرى هست و خداوند تو را دوست دارد.و اگر از اهل اطاعت بدش مى آید و از اهل معصیت خوشنود است ، در تو خیرى نیست ، و خداوند از تو ناخشنود است ، و (بدان ) که هر کسى با دوست خود خواهد بود.(2) (یعنى در قیامت دوست با دوست است ).

و فرمود: هر کس که معیار محبت و دشمنى او دین نباشد دین ندارد.(3)

اگر کسى شوهر و یا همسر مؤ من و با تقوائى دارد ، که خداوند او را دوست مى دارد ، باید همسر خود را دوست بدارد ، زیرا ایمان براى مؤمن برترین فضیلت است ، و هرگز نمى تواند هیچ فضیلتى جانشین ایمان گردد.

2 - محبت ، محبت مى آورد.

(( بالتودد تتاکد المحبة ))

با دوستى ، محبت محکم مى شود ،(4) یعنى براى پیدا کردن دوست ، و دوست کردن همسر و دیگران از خودتان شروع کنید ، سعى کنید دوستى کنید تا او هم با شما دوست شود.

3 - احسان و نیکى محبت مى آورد.

(( بالاحسان تملک القلواب . ))

حضرت على علیه السلام فرمود: با احسان و خدمت ، دلها را مى شود مالک شد، و در حدیث دیگرى فرمود: با احسان و نیکى مى شود افراد را خرید و بنده کرد.(5) آرى فطرت و سرشت انسان به گونه اى است که وقتى به او احسان شود، مجذوب مى شود و انس مى گیرد.

برای احسان و نیکی چه کسی بهتر از نزدیک ترین افراد در زندگی که همان خانواده و بخصوص همسر مان است.

4محبت مى آورد - اظهار محبت.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: مرد وقتى به زنش بگوید دوستت دارم ، این سخن هرگز از دل او بیرون نمى رود.(6)

مردى به امام باقر عرض کرد: من فلانى را دوست دارم ، حضرت فرمود: او را از این دوستى آگاه کن ، که براى دوام مؤ ثرتر و در الفت بهتر است .(7)

صورت باز و گشاده آتش دشمنى را خاموش مى کند.

5 - صورت گشاده و خندان

(( حسن البشر اول العطاء و اسهل السخاء ))

حضرت على علیه السلام مى فرماید: رخسار نیکو اولین هدیه و راحت ترین بخشش است و فرمود:

صورت گشاده ی تو اول نیکى تو است ، و دلالت بر بزرگوارى تو مى کند(8) و فرمود: صورت باز آتش دشمنى را خاموش مى کند، و فرمود: صورت باز و گشاده ریسمان محبت است ، و فرمود: کار نیک و صورت باز، محبت مى آورد و انسان را به بهشت مى رساند.(9)

و فرمود: صورت گشاده ، روش هر آزاده است .(10)

6 - دست دادن ، محبت مى آورد .

(( تصافحوا فان المصافحة تزید فى المودة ))

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: به یکدیگر دست بدهید که محبت را زیاد مى کند.(11)

حضرت صادق علیه السلام فرمود: به یکدیگر دست بدهید که کینه را از بین مى برد.(12)

وقتی یکی از همسران وارد خانه می شود ،حداقل ارتباطی که می توان بر قرار کرد ،دست دادن با روی باز است .

در مقاله ی بعد 6 عامل دیگر که باعث تحکیم خانواده می شود و در احادیث به آن اشاره شده است را مطرح می کنیم.

پی نوشت ها :

1- دارالسلام ج 3، ص 326.

2- دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

3- دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

4- دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

5- دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

6- وسائل ج 14 ص 10.

7- دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

8- دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

9- دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

10- دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

11- دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

12- دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

 

منبع : برگرفته از کتاب" اخلاق در خانواده و تربیت فرزند - نویسنده : سید محمد نجفى یزدى "

با تغییر و تلخیص

 

5-مرگ عواطف،بین همسران

مجادله های بی پایان

گل

درک تفاوتها و اختلافات از سوی همسران ، موجب تفاهم بین طرفین است .

 اغلب زوجها در مذاکراتشان دچار اختلاف می شوند . این مسأله به مباحثه و گاه از سر ناآگاهی به مجادله تبدیل می شود.

 یعنی ناگهان حالت دوستانه ی صحبت عوض می شود و  با سرزنش ، گله وشکایت، افترا، امر ونهی ، دلخوری وشک وتردید شروع به آزار یکدیگر می کنند.

مردان و زنان با این کار ، نه تنها به احساسات خود، بلکه به مناسبتشان نیز ضربه می زنند.

 همانگونه که ارتباط ، از اساسی ترین ارکان مناسبات اجتماعی است ، مباحثه ودعوا هم  می تواند ویران کننده ترین رکن آن باشد.

وقتی میان دو نفر رابطه ی عاطفی وجود نداشته باشد، خیلی راحت تر است که زمان جر و بحث ، خود را از معرکه کنار بکشند ودر حالت انفعالی بمانند. ولی زمانی که دو نفر رابطه ی احساسی قوی دارند، هنگام بحث خیلی آسان همه مسائل را به خودشان می گیرند.

بیهوده دعوا نکنید

همسرانی که تمام مدت در حال جر وبحث _هرچند بسیار ساده _ هستند ، به تدریج شاهد مرگ عواطفشان خواهند بود.

از طرف دیگر ، بعضی ها به طرز افراط آمیزی، احساسات صادقانه خود را در نطفه خفه می کنند تا از برخورد های احتمالی خود داری کنند . غافل از اینکه در نتیجه ی خفه کردن احساسات حقیقی و صادقانه ی خود ، تماس با احساسات عاشقانه را نیز فراموش می کنند.

بهترین راه برای هر زن وشوهر ، یافتن حالت بین افراط و تفریط است. با در نظر گرفتن این مسئله که زن و مرد با هم متفاوتند، و نیز این موضوع که با کسب مهارتهایی برای بر قراری یک ارتباط خوب می توان از مباحث بیهوده پرهیز کرد ، بی آنکه احساسات منفی راخفه کنیم.

مراقب حرف زدنتان باشید

در نظر داشته باشید همیشه موضوع بحث نامناسب نیست ، بلکه گاه نحوه ی گفتارها نامناسب است.

مجموعاً وقتی مردها در مبارزه ، همه عزمشان را جزم می کنند تا ثابت کنند که حق با آنهاست ، ناخود آگاه توانایی آنها در برقراری ارتباط دوستانه و داشتن لحن اطمینان بخش به همسرشان کمتر می شود .

در چنین مواقعی ، اختلاف سلیقه ای جزئی ، در یک چشم بر هم زدن باعث برخورد خشونت آمیز می شود . زمانی که مرد حرمت احساسات آسیب دیده زن را نادیده می گیرد، به سختی می تواند درد زن را بفهمد ، زیرا او نسبت به اظهارات نامهربان ولحن کلام زن ، آسیب پذیر وحساس نیست و در نتیجه ممکن است حتی درک نکند چقدر شریکش را آزرده می کند و به این ترتیب حس مقاومت زن را تحریک می کند.

 

بهترین راه برای ختم دعوا

زنها متوجه نیستند چقدر می توانند مردها را آزرده کنند . بر عکس مردها زمانی که زن احساس مبارزه با مرد می کند ، با لحن کلام و نوع صحبتش شکایت خود را به مرد نشان می دهد.

 این موضوع برا ی مرد بسیار دردناک است ، علی الخصوص اگر با هم روابط عاطفی داشته باشند؟!

بهترین روش برای خاتمه دادن دعوا ، پیشگیری قبل از وقوع آن است .

تشخیص دهید چه زمانی اختلاف سلیقه تبدیل به بحث و جدل می شود. سکوت را رعایت کنید ((یا برای یک بار هم که شده سکوت را در جر و بحث تجربه کنید.)) به خاطر داشته باشید برخوردتان با او به چه صورت بوده است . سعی کنید بفهمید چیزی را که نیاز داشته به او هدیه نداده اید .

برگردید و با مهربانی و احترام شروع به صحبت کنید . با کناره گیری از معرکه ، خونسردی خود را حفظ کنید، زخمهایتان را التیام ببخشید و قبل از اینکه در برقراری ارتباط با دیگری تلاش کنید ، روحیه بهتری پیدا کنید.

در جرو بحث ها به حضور دو نفر نیاز است، ولی یک نفر باید دعوا را خاتمه دهد

ریشه بسیاری از طلاق هایی که درسطح اجتماع اتفاق می افتد ،جر و بحث های روزمره ای بوده است که به نظر بسیار جزئی و قابل اغماض می آمده اند .

اگر دریافته باشید که همسر شما با آنچه می گویید مخالفت نمی کند ، بلکه به نحوه ی گفتار شما اعتراض دارد ، می توانید بسیاری از جر و بحث ها را از میان بردارید. همیشه این جمله را با خود زمزمه کنید :

(در مجادله ها به حضور دو نفر نیاز است، ولی یک نفر باید دعوا را خاتمه دهد)

 فراموش نکنید فرزندان شما به محیطی آرام و عاری از هرگونه مجادله نیاز دارند.

 

منبع : مجله شمیم

6-همسر خوب، یار شاطر، نه بار خاطر  --50نکته ی طلایی همسر

جهت داشتن زندگی موفق و سراسر از شادی و مهر،  رعایت 25 نکته ی زیر را به شما توصیه می کنیم :

1- گمان مبرید که یک ازدواج ایده‌آل ، همیشه باید با آرامش توام باشد و تناقضی پیش نیاید. هیچ زن یا شوهری کمال مطلق نیست، بنابراین اجازه دهید احساسات خوب و بد ظاهر شوند. به گفته ی سعدی، در بوستان نظر نکنی، هر جا که گلی هست، خاری هست. تار و پود، بافته ی زندگی سیاه و سفید است.

2- اندیشه خوانی نکنید و صرفا بر اساس تصورات و یا پیشداوری خود تصمیم نگیرید!

3- خودتان برای زندگی تصمیم بگیرید و نگذارید به خاطر توجه بیش از حد به نظرات دیگران در تصمیم‌گیری دچار تزلزل شوید با استمداد از عقل و منطق و یا با مشورت با فرد متخصص امر، تصمیم قاطع بگیرید.

4- در بدو ورود به زندگی زناشویی، اصل مسلمی باید در نظر داشته باشید که سرنوشت خوب و بد زندگی منوط و مشروط به سوء یا حسن اداره ی شماست.

5- در تصمیم‌گیری‌ها جای اشتراک برای همسر باقی بگذارید.

6- همسر خود را نیز حتی‌الامکان در سرگرمی‌های خود شریک کنید.

7- از همسر خود برداشت‌های صحیح داشته باشید، به او برچسب غلط و ناپسند نزنید.

8- اگر همسر شما (خانم) دارای تالمات و ناراحتی خاصی است ، خود را خونسرد و بی‌اعتنا جلوه ندهید ، بلکه با او همدردی و دلجویی کنید و یا اگر همسرتان (مرد) در خود فرو رفته است ضمن حمایت وی، رفتارش را تحمل کنید، و به او فرصت دهید تا مشکلاتش را حل کند.

9- تفریح و سرگرمی را از زندگی حذف نکنید . وقتی را به تفریجات خانوادگی اختصاص دهید.

10- خودتان را فراموش نکنید.

11- در انتقاد کردن از همسر با ظرافت برخورد کنید. سعی کنید اول صفات خوب وی را بر شمارید و سپس انتقادهای خود را در قالب پیشنهاد و به طرز سوالی مطرح نمائید.

12- خوبی‌ها و صفات خوب همسر را همیشه در نظر داشته باشید و وی را به خاطر خصوصیات و ویژگی‌های خوب و انسانی‌اش تمجید نمائید.

13- نقاط ضعف همسر را پررنگ نکنید با برخوردهای مناسب می‌توانید این نقاط ضعف را رفع کنید.

14- سعی کنید همسرتان را همان‌گونه که هست بپذیرید.

15- از اضطراب‌های درونی خود بکاهید تا افکار غیرمنطقی بر شما غالب نشود.

16- تا آنجا که می‌توانید نگذارید افسردگی و ناراحتی بر شما غلبه کند زیرا تاثیرش به همسرتان صد چندان خواهد بود. بدو ورود همسر اخبار بد را به او ندهید.

17- در نظر داشته باشید که مسائل ظاهرا بی‌ارزش و کوچک، می‌تواند مشکلات عمیق و جدی به وجود آورند. بنابراین از حسادت‌های جزئی، از خود خواهی‌های جزیی، از تحریکات و اوقات تلخی‌ها خودداری کنید.

18- با طعنه و کنایه صحبت نکنید و از شوخی به‌عنوان سلاحی برای رها کردن تیرهای دشمنی استفاده نکنید.

19- همسرتان نیز خانواده، آشنایان و دوستانی دارد با آنها معاشرت کنید، رفت و آمد با آنها در تسهیل زندگی شما موثر است. ما به دوستان خوب، محتاجیم.

20- در اداره‌ ی خانه، در کار همسرتان مداخله نکنید. هیچ‌چیز بیش از این او را ناراحت نخواهد کرد. یار شاطر باشید، نه بار خاطر.

21- مادر زن یا مادر شوهر را یک مشکل در زندگی زناشویی به حساب نیاورید.

22- اگر فرزند و یا فرزندانی دارید، مادرشان را در پیش چشم آنها خوار نکنید و ارزش و قدر پدر را نیز در نظر فرزندان کاهش ندهید.

 23- همسرتان را از کم و کیف و چگونگی کار و شغل خود بی‌خبر نگذارید، چه بسا در مواردی بتواند مشکلی را که حلش در نظر شما دشوار است ، آسان کند و آن را رفع یا راهنمایی نماید.

24- محیط خانه را تمیز نگه دارید، و به نوع پوشش و نظافت و آراستگی خود نیز توجه داشته باشید. امام صادق (ع) می‌فرماید: «همانا خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد».

25- به همسرتان محبت کنید . برای محبت کردن به همسر راه‌های متفاوتی وجود دارد که ما در ادامه ی  مقالات " بخش خانواده و زندگی " سعی می کنیم این شیوه های محبت را به شما معرفی کنیم .

منبع : برگرفته از کتاب مقدمه ای بر روان شناسی ازدواج – با تغییر و تلخیص

 

7-(دروغ را به کلی حذف کن 50نکته ی طلایی)

پرنده

جهت داشتن زندگی موفق و سراسر از شادی و مهر،  رعایت 25 نکته ی زیر را به شما توصیه می کنیم :

 1- قبل از ازدواج اهدافتان را در زندگی مشخص کنید و بدانید اهداف آنی مدت، کوتاه مدت و بلند مدت شما چه‌ چیزهایی هستند. در مورد خودتان ، احساسات مثبت و منفی‌تان و صفات شخصیتی خود ، کاملا فکر کنید و سعی کنید به نتیجه‌ای درست دست یابید.

2- در مورد معیارهای انتخاب همسر، روانشناسی زن و مرد، وارد شدن در زندگی مشترک ، و نحوه بنیان نهادن یک زندگی پاک و بدون آلایش ، مطالعه نمائید.

3- با فردی که قرار است همسر وی شوید ، در کمال صداقت و یکرنگی ظاهر شوید و این صداقت و راستی را تا آخر زندگی حفظ کنید.

4- شخصی را به همسری برگزینید که از نظر روحی، اخلاقی، صفات شخصیتی، گذشته زندگی کاملا مشابه شما و در ردیف شما باشد و با او از نظر پایگاه اجتماعی و ارزش‌های خانوادگی و موقعیت اقتصادی و نگرش‌های مذهبی و سیاسی سنخیت و تناسب داشته باشید و کفو همدیگر باشید.

5-  فنون برقراری ارتباط را بیاموزید.

6- دیدگاه‌ها و نیازهای همسرتان را در زندگی به حساب آورید و از دیدگاه او نیز به مسائل فکر کنید.

7- تفکرات منفی را از خود دور کنید، مثبت بیندیشید.

8- تفکرات غیرمنطقی را از ذهن خارج و تفکرات منطقی را جایگزین آن نمایید.

9- ذهنیت مقایسه‌ای نداشته باشید.

10- واقع‌بین باشید و واقعیت نگری را با زندگی‌تان همراه سازید.

 11- توانمندی‌های خود را به حساب آورید و بر اعتماد به نفس خود بیفزاید.

12- در سخن گفتن دقت فرمایید، و از قدرت کلمات غافل نشوید.

 3- خودتان باشید.

14- در زمان حال زندگی کنید، گذشته‌ها، گذشت، آینده نیز هنوز نیامده است.

15- باورهای غلط و غیرمنطقی خود را تغییر دهید.

16- در زندگی خود خشک و بی‌روح نباشید، بلکه زندگی مشترک را با شوخ‌طبعی لذت‌بخش‌تر کنید.

17- در مواقعی که مهمان دارید با همسرتان جنگ و جدال نکنید. حرمت همسرتان را نگهدارید و در حفظ شخصیتش بکوشید.

18- دروغگویی را به کلی از زندگی حذف کنید، زیرا ریشه‌های اعتماد متقابل را سست می‌کند.

19- اگر رفتار همسرتان موافق معیارهای اجتماعی نیست، وی را تحقیر نکنید، با زبان لطف و محبت رفتارهای منفی او را متذکر شوید، مطمئن باشید که می‌پذیرد.

20- نظر و سلیقه ی همسرتان را از سر رقابت، رد نکنید. بلکه با عقل و منطق بسنجید، اگر درست یافتید، بپذیرید، در غیر این صورت با زبان محبت او را متقاعد سازید.

21- نگذارید عادت سکوت بر زندگی شما غلبه کند. از صحبت با خانواده خودداری نکنید.

22- در هنگام صحبت کردن با همسر از روی تحکم سخن نرانید و سلطه‌‌جو نباشید.

23- همسر شما هم مانند دیگران استحقاق احترام را دارد و هر گونه احترامی که نسبت به او شود، موجب خرسندی وی خواهد بود.

24- از محبت به همسر خویش غفلت نکنید، فراموش نکنید انسان تا پایان عمر نیازمند محبت و نوازش است. و این گفته پر ارج مولوی را به کار گیرید، که از محبت، خارها گل می‌شود.

25- همیشه طالب عشق‌ورزی مباشید و عشق و مهر و لطف را از همسر خود توقع نداشته باشید. خود شما هم باید سهم خویش را بپردازید و بدانید لذتی است در عشق ورزیدن که در عشق طلب کردن نیست.

در مقاله ی بعد به 25 توصیه ی کاربردی دیگر اشاره خواهیم کرد .

منبع : برگرفته از کتاب مقدمه ای بر روان شناسی ازدواج – با تغییر و تلخیص

8-بین همسران،چرا طعنه ؟چرا کنایه؟

توصیه‌هایی برای ازدواج موفق ))

غروب

در مقاله ی قبل به بررسی بحث "  همسر خود را آن‌چنان که هست بپذیریم " و بحث  "خوب گوش دادن ، به عنوان  مهمترین مهارت ارتباطی " پرداختیم . در این مقاله ی به بررسی این موضوع می پردازیم  که " زن و مرد علاوه بر اینکه از کلمات مشابه استفاده می‌کنند گاهی تصوراتشان از کلمات متفاوت است "

از مشکلاتی که بین زن و مرد بوجود می‌آید این است  که زن و مرد علاوه بر اینکه از کلمات مشابه استفاده می‌کنند ولی تصوراتشان از کلمات متفاوت است آنها حتی از جملات واحد معانی متفاوت برداشت می‌کند.

 زنان احساسات خود را اغراق‌آمیز جلوه می‌دهند و محدودیتی در استفاده از لغات نمی‌بیند، اما مردان کلمات را واقعی پنداشته و واکنش‌های نامناسب نشان می‌دهند. مردان حرف‌های زنان را لغت به لغت معنا می‌کنند.

برای زندگی بهتر به خانم‌ها توصیه می‌کنیم وقتی با همسرشان صحبت می‌کنند بهتر است کلمات را سنجیده و حساب شده به کار برند و آقایان نیز زیاد به نوع کلماتی که خانم‌ها استفاده می‌کنند، حساس نشوند و خرده نگیرند.

وقتی زن و مرد با یکدیگر صحبت می‌کنند و یا سوال می‌پرسند، منتظر جواب معقول هستند. پاسخ‌هایی که شما می‌دهید، می‌تواند ارتباط را شفاف‌تر و نزدیکتر کند و یا ارتباط را تیره و قطع نماید. پاسخ دهنده با جوابی که می‌دهد شخصیت درونی خود را نمایان می‌سازد .

جواب‌های تند و سریع و بدون تفکر موجب رنجش شنونده می‌شود و این‌گونه جواب‌ها خامی و عجول بودن پاسخ‌دهنده را می‌رساند.

جواب‌های سربالا و سرزنش‌آمیز دلیل بر پرعقده بودن و عصبیت پاسخ دهنده است و ناشی از آن است که وی شیوه برقراری ارتباط را نمی‌داند. واکنش‌های کلامی که با تعمق و منطقی و بدون حب و بغض باشد و جواب دهنده صادقانه خواسته‌های خود را مطرح می‌کند، قطعا ارتباط بهتری را رقم می‌‌زند و موجب پایداری زندگی خواهد شد.

 در ذیل چند نمونه از واکنش‌های کلامی آورده می‌شود شما کدام پاسخ را ترجیح می‌دهید، آیا اگر مورد آخر را انتخاب کنید بهتر نیست؟

امروز شاید کمی دیر بیام

الف- کار همیشگی توست

ب- باز می‌خوان ازت کار بکشن

ج- باشه منتظرت می‌مونم ولی خودت را خیلی خسته نکن

نظرت نسبت به ... چیه؟

الف- چطور مگه. کی تا حالا نظر من برای شما مهم شده.

ب- نه اصلا ازش خوشم نمی‌آید.

ج- چیز بدی ازش ندیدم. در معاشرت بهتر می‌شه دیگران را شناخت.

جلوی مهمان‌ها درست نبود با من این‌طوری حرف بزنی.

الف- حقت بود.

ب- تو که برای کسی اهمیت قائل نیستی

ج- ببخشید خودم هم پشیمان شدم آخر خیلی عصبانی‌ام کردی.

امروز حال خرید ندارم

الف- هر روزت همینه، این که عجیب نیست.

ب- باز نق و نقت شروع شد.

ج- اشکالی نداره اگه خسته‌ای می‌گذاریم برای یه روز دیگه.

چرا غذا نمی‌‌خوری مگه غذا خوردی؟

الف- نمی‌خورم، از این غذا خوشم نمی‌یاد.

ب- کجا غذا خوردم، باز کج خیال شدی.

ج- با اینکه بوی غذات آدمو به اشتها میاره، اما نمی‌دونم چرا میل ندارم.

در جایی که انسان می‌تواند بطور صریح سخن بگوید و رنجش‌های خود را از راه گفت‌وگوی مستقیم حل کند چرا متوسل به طعنه و کنایه شود و یا به جای اینکه به حل اصولی مشکلات خود بپردازد به زخم‌ زبان متمسک شود. در این صورت نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه رنجش‌ها عمیق‌تر می‌گردد.بهتر است سعی کنید در زندگی مسائل و مشکلات را خودتان حل کنید، و رنجش حل نشده باقی نگذارید.

 وقتی زن و مرد از هم رنجش پیدا می‌کنند و درصدد رفع آن بر نمی‌آیند، وقتی اجازه می‌دهند ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها روی هم انباشته شود، همچون کامیونی می‌شوند که مملو از لجن باشد. اگر این کامیون بار خود را خالی نکند، بوی بدش همه جا را می‌گیرد. زوجی که رنجش‌های خود را رفع نمی‌کنند ، باید انتظار داشته باشند رابطه‌شان سرد شود.

 وقتی یکی از دیگری می‌رنجد، بی‌منطق، بی‌انصاف و پرخاشگر می‌شود، حال حدس بزنید قضاوت چنین آدمی نسبت به همسرش چگونه خواهد بود.

در مقاله بعد به بررسی موضوع " ابراز احساسات و توجه به نیازها "  و تمرینی که به شما کمک می‌کند احساسات لحظه به لحظه خود را تجربه کنید ، خواهیم پرداخت .

 ادامه دارد ...

منبع : برگرفته از کتاب " روان شناسی ازدواج – نویسنده : زهره رئیسی – با تغییر و تلخیص

 

9-با شوهرت ، عاشقانه باش

همسران

خانم های محترم تبیانی : به این مقاله و مقالاتی این چنین که به منظور بهبود روابط  شما دوستان تبیان تهیه می شود ، تنهابه عنوان یک مطلب ساده نگاه نکنید بلکه دستور العمل زندگی خود قرار دهید و بعد از مدت کوتاهی نتیجه اش را در زندگی خود ببینید . بخش خانواده برای شما آرزوی بهترین زندگی و عمیق ترین روابط زناشویی را دارد و با توجه به مشغله ی بیشتر آقایان و همچنین توانایی خانم ها در مهرورزی و گذشت اولین قدم را شما بردارید و با نظراتتان باما همراه باشید .

 

***

 

هر کسی به شخصیت خویش علاقه‌مند است. خودش را دوست دارد. دلش می‌خواهد دیگران به شخصیت او احترام بگذارند. هر کس شخصیت او را محترم بشمارد ، محبوبش واقع می‌شود. از توهین کنندگان متنفر است.

بزرگداشت همسرشما را کوچک نمی‌کند ، لیکن به او نیرو و توانایی می‌بخشد و برای کوشش و فعالیت آماده‌اش می‌گرداند.

خانم محترم !

حب ذات و علاقه به احترام یک امر غریزی است ، لیکن همه کس حاضر نیست احساس درونی شوهر شما را اشباع کند و به وی احترام بگذارد. در خارج منزل باافراد گوناگون و بی‌ادب برخورد می‌کند و بسا اوقات مورد توهین قرار می‌گیرد. و به شخصیتش لطمه وارد می‌شود. از شما که یار و غمخوارش هستید انتظار دارد اقلا در خانه احترامش کنید .بزرگداشت او شما را کوچک نمی‌کند ، لیکن به او نیرو و توانایی می‌بخشد و برای کوشش و فعالیت آماده‌اش می‌گرداند.

خانم گرامی!

 به شوهرت سلام کن. همیشه با لفظ شایسته ، او را مخاطب قرار بده. موقع سخن کلامش را قطع نکن. به او احترام کن. با ادب حرف بزن. بر سرش داد نزن.

اگر با هم به مجلسی می‌روید او را مقدم بدار. او را با اسم صدا نزن. در حضور دیگران از او تجلیل و تعریف کن. به فرزندانت سفارش کن به پدرشان احترام بگذارند. اگر بی‌ادبی کردند توبیخشان کن. در حضور مهمان‌ها نیز احترامش بگذار و به اندازه آن ها بلکه زیادتر از او پذیرایی کن. مبادا در مجلس مهمانی وجود شوهرت را نادیده بگیری و تمام توجهت به مهمان‌ها معطوف باشد.

وقتی درب منزل را می‌زند سعی کن خودت درب را باز نموده با لب خندان و چهره‌ی باز به استقبالش بروی. آیا میدانی همین عمل کوچک چه اثر نیکویی در روح شوهرت خواهد گذاشت!!

بزرگداشت او شما را کوچک نمی‌کند ، لیکن به او نیرو و توانایی می‌بخشد و برای کوشش و فعالیت آماده‌اش می‌گرداند.

شاید در خارج منزل با ده‌ها مشکل مواجه بوده و با روح پژمرده وارد منزل شود. استقبال کردن شما با لب خندان روح تازه‌ای در کالبد خسته او دمیده و دلش را آرامش می‌دهد.

در حضور مهمان‌ها نیز احترامش بگذار و به اندازه آن ها بلکه زیادتر از او پذیرایی کن.

ممکن است خانم‌ها از این سخن تعجب نموده بگویند: چه پیشنهاد عجیبی! زن به استقبال شوهر برود و خوش آمد بگوید! شخص بیگانه و غریبی که نیست تا احتیاج به استقبال و خوش آمد داشته باشد!

البته این طرز تفکر از تربیت غلط  ماست، کی گفته که برای دوستان و خویشان لازم نیست ادب و احترام را رعایت کنیم. مهمانی که به منزل شما وارد می‌شود از او استقبال می‌کنید ، خوش آمد می‌گوئید ، احترام می‌کنید ، پذیرائی می‌نمائید و این عمل را یک رفتار عقلائی و یکی از آداب و رسوم زندگی می‌شمارید.

از شما انصاف می‌خواهم ، مردی که از صبح تا شب برای تامین زندگی و رفاه و آسایش شما تلاش می‌کند و در این راه با صدها مشکل روبرو شده، آنگاه حاصل دسترنج خویش را در طبق اخلاص نهاده ، درب خانه را می‌کوبد که در اختیار شما بگذارد ، آیا ارزش آن را ندارد که برای خوشنودی و احترام او تا درب خانه قدم رنجه فرمایید و با لب خندان یک خوش آمد گفته دلش را شاد گردانید؟

نگویید: چون با هم مانوس هستیم انتظار احترام ندارد ، بلکه از شما بیشتر از دیگران انتظار احترام دارد. اگر احترام نکردید و سکوت کرد دلیل آن نیست که توقع ندارد ، بلکه برای رعایت شما از خواسته درونی خویش صرف نظر نموده است.

خانم محترم!

 اگر به شوهرت احترام نمودی او هم در مقابل به شما احترام خواهد گذاشت. رشته محبت در میان تان استوارتر و پیمان زناشویی بادوام‌تر خواهد شد. به خانه و زندگی و کسب و کار دلگرم می‌شود و نتیجه‌اش عائد شما می‌گردد.

 

منبع: برگرفته از کتاب " آیین همسرداری "- نویسنده: آیت‌الله ابراهیم امینی

10-به همسرتان به جای "تو" ، بگویید:"شما"

توصیه‌هایی برای ازدواج موفق ))

همسران

 

ابراز احساسات و توجه به نیازها

انسان در زندگی مشترک ، به دو مهارت ابراز احساسات و توجه به نیازها احتیاج دارد. ابراز احساسات به این معنی که ابتدا احساسات خود را شناسایی و بعد آنها را بیان کنید و ترسیم نیازها به این مفهوم که طرز تقاضا برای خواسته ی خود را برنامه‌ریزی کنید. به گونه‌ای که بتوانید بی‌آنکه رفتاری انفعالی یا پرخاشگرانه داشته باشید، ابزار وجود کنید و قاطعیت به خرج دهید.

اگر در هر یک از این مهارت‌ها ضعیف باشید مناسبات شما با همسرتان آسیب می‌بیند. اگر فاقد هر دو مهارت باشید روابط شما محکوم به شکست است.

 

شرط اول برای ابراز احساسات این است که احساسات خود را کاملا بشناسید و از کلمات مناسب برای ابراز احساسات خود استفاده کنید . سعی کنید احساسات خود را یادداشت کنید. تمرین زیر به شما کمک می‌کند احساسات لحظه‌ به لحظه ی خود را تجربه کنید، نگوئید خودم هم نمی‌دانم چرا چنین می‌کنم و چرا چنین رفتاری دارم؟ تمرین زیر به شما کمک می‌کند احساسات لحظه به لحظه خود را تجربه کنید.

تاریخ                                        موقعیت                                                                                       احساس

10/3                               احمد گل‌های باغچه را خراب کرد.                                               خشمگین‌و‌اندوهگین

10/5                                        احمد برایم شاخه گلی آورد تا  عذرخواهی کرده باشد.                          مهر- توجه

10/6                        می‌خواستم خونه مامانم برم اما دیدم احمد حاضر نیست با من بیاید.          عصبی،‌دلگیر،‌ناراحت

10/9                                 توضیح میدم چرا احمد با من نیامد.                                                  احساس خجالت

       

قدم اول در ابراز احساسات انتظار کلمه‌ای است که احساس شما را به بهترین شکل نشان می‌دهد، افسرده، خشمگین، دلگیر، عصبانی، مشوش، نگران و نظایر آن.

شما می‌توانید با رعایت اصول زیر احساساتتان را به بهترین شکل به همسرتان انتقال دهید و به آن‌گونه‌ای که پذیرای شما باشند، مطرح کنید.

1- در عبارات به جای اینکه از فاعل تو استفاده کنید بهتر است فاعل «من» را به کار ببرید. توجه داشته باشید که جملات با فاعل «تو» بسیار سرزنش آمیز هستند.

«تو مرا عصبانی می‌کنی»

«تو آدم بی تعهدی هستی و جز خودت به کسی فکر نمی‌کنی»

«تو داری اعصابم را مختل می‌کنی»

وقتی از فاعل من استفاده می‌کند ، مسئولیت احساساتتان را می‌پذیرید و احتمال اینکه همسرتان به حرف شما بها بدهد، بیشتر می‌شود. و لذا بهتر است بگویید:

«من عصبانی هستم»

«دیشب وقتی دیر آمدی، ناراحت شدم»

«اعصابم مختل شده است»

توجه داشته باشید ممکن است جمله‌ای را با فاعل «من» شروع کنید، اما جمله اصلی متوجه «تو» باشد.  مانند :

«احساس می‌کنم تو یک روانی هستی»

«من از مخارج بی‌تناسب تو عصبانی هستم»

 

2- صادق باشید. سعی کنید در بیان احساسات خود تا حد امکان برخورد صادقانه داشته باشید، حقیقت را بگویید، مبالغه نکنید.

3- همخوانی داشته باشید. مهم است که زبان و لحن صدای شما با کلام‌تان هم‌خوانی داشته باشد، اگر در حالیکه تبسم می‌کنید از اندوه خود حرف بزنید، مسلما پیام شما به طور صحیح مخابره نخواهد شد.

توجه به خواسته‌ها

این حق شماست که خواسته‌هایتان را با همسرتان در میان بگذارید در واقع در قبال خود و در قبال همسرتان مسئول هستید که نیازهایتان را بشناسید، شما متخصص خودتان هستید.

هیچ‌کس و حتی همسرتان نمی‌تواند ذهن شما را بخواند، و از خواسته‌هایتان آگاه شود. ممکن است شخص از شما بخواهد کاری را برایش انجام دهید، شما نیز می‌پذیرید ولی دائم در خودتان شکایت می‌کنید. آیا نمی‌دانند من چقدر گرفتارم؟ آیا نمی‌خواهند وضعیت و مشکلات مرا درک کنند؟ باید بگوییم این شما هستید که باید خواسته‌ها، مشکلات و نیازهایتان را مطرح نمایید، دیگران قادر به اندیشه‌خوانی نیستید و نمی‌توانند ذهن شما را بخوانند، بهتر است در چنین شرایطی بگویید «خیلی مایلم به شما کمک کنم ولی به دلایلی فعلا قادر به انجام آن نیستیم و خیلی راحت از پذیرفتن آن کار خودداری کنید» در ارتباط با همسر بهتر است ابتدا درخواست خود را از قبل بنویسید. در این صورت موضوع در ذهنتان روشن‌تر می‌شود و از آن مهم‌تر، می‌توانید مطمئن شوید که ارتباط شما از عناصر یک درخواست خوب برخوردار است.

در مقالات بعد به بررسی " فنون برقراری ارتباط صحیح (ارتباطات کلامی) " خواهیم پرداخت .

ادامه دارد ...

منبع : برگرفته از کتاب " روان شناسی ازدواج – نویسنده : زهره رئیسی – با تغییر و تلخیص

11- قدم قدم ، تا رفاقت

قدم قدم ، تا رفاقت

محبت منبع اصلی نور و گرمی هر خانه و عامل اساسی آرامش روحی در هر خانواده‌ای می‌باشد، چه سعادتمند هستند افراد خانواده‌ای که علاوه بر انجام وظایف خویش به عنوان همسر، پدر، مادر و فرزند با یکدیگر دوست بوده و به مرحله ی رفاقت رسیده‌اند. در چنین کانون گرم و آرامش بخشی هیچ‌یک از اعضای خانواده احساس تنهایی و دلتنگی نکرده و بهترین ساعات زندگی خود را نه در خارج از خانه و با دیگران، بلکه با بهترین دوستان و نزدیک‌ترین افراد زندگی خویش در خانه ی خود که تبدیل به خانه ی دوست شده با سعادت سپری می‌سازند.

چه بسیار همسران که یک عمر در زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کرده ولی هنوز طعم دوستی و محبت واقعی را نچشیده‌اند و چه بسیار فرزندان که به علت نیافتن یک دوست و رفیق خوب در خانه در دام تباهی و بدنامی دوست نمایان نااهل به ورطه ی بدبختی و شقاوت افتاده‌اند .

برای رسیدن به مرحله ی رفاقت و ورود به جایگاه دوستی با همسر و فرزندان خویش باید چند گام برداشت که به ترتیب اولویت عبارتند از:

 

1- احترام و اکرام

اصولا بدون رعایت احترام انسان‌ها، نمی‌توان به حریم قلب آنها نزدیک شد و چه بسیار دوستی‌ها که در اثر عدم رعایت احترام یکدیگر از میان رفته است. لذا در قدم اول همسر و فرزندان خود را با کلام محترمانه ی آقا و خانم صدا کنید و در حضور دیگران شخصیت او را تأیید و تکریم نمایید.

2- شناخت جنبه‌های مثبت

معرفت و آگاهی به صفات و روحیات مثبت افراد، خود به خود در وجود ما باعث به وجود آمدن علاقه و محبت نسبت به آنان شده و با انعکاس ناخود آگاه در نگاه و رفتار ما سبب جلب دوستی و محبت آنان خواهد شد. بنابراین، در اولین فرصت فهرستی از صفات مثبت همسر و فرزندان خویش نوشته و برای تأثیر بیشتر هر چند روزی یک بار به آن نظری بیاندازید. خواهید دید شکوفه‌های محبت واقعی در قلب شما در حال جوانه زدن است.

3- پذیرش روحی

دریچه ی قلب خود را بگشایید و همسر و فرزندان خود را آن‌چنان که هستند در قلب خویش بپذیرید و به آنها مهر بورزید زیرا غیرممکن است که آدمی به کسی که قلبا او را دوست ندارد، علاقه ی صادقانه داشته باشد.

4- اغماض و گذشت

هیچ‌کس کامل نیست و هر انسانی با توجه به مراتب خویش دارای نقاط ضعف و عیب‌هایی هست. لذا همچنان که خود ، گاهی مرتکب اشتباه و خطایی شده و میل داریم در مورد ما با دیده ی اغماض بنگرند ، از خطاها و برخی از ضعف‌های همسر و فرزندان خویش چشم‌پوشی کرده و گذشت نماییم.

5- صداقت و راستی

ستون اصلی در بنای دوستی واقعی، راستی و برخورد صادقانه است و اگر در میان دو نفر صداقت وجود نداشته باشد، هرگز رفاقتی پاک و بی‌شائبه به وجود نخواهد آمد . به ویژه در میان همسر و فرزندان که مشاهده ی عدم صداقت در خانه بنیان خانواده را متزلزل می‌سازد.

6- صمیمیت

گاهی در خانه دست همسر و فرزندان خود را در دستان گرم و پرمهر خویش بگیرید، به چشمانشان با نگاه محبت بنگرید و بگذارید امواج روحی شما با یکدیگر جمع شده و کانون خانواده را گرم نماید. بر سر سفره با شادابی و چهره ی گشاده لقمه بر دهان نهاده تا علاوه بر جسم، روحتان نیز از محبت تغذیه کند.

7- مودّت

جلوه ی عملی و ملموس محبت و ثمره اصلی آن مودت است که در حقیقت آخرین و اصلی‌ترین گام در رسیدن به مرحله ی رفاقت است و از بیان علاقه ی خویش به همسر و فرزندان آغاز و تقدیم هدایای کوچک در مناسبت‌های مختلف نمایان و در حمایت و پشتیبانی از آنان در شداید و سختی‌ها به اوج خود می‌رسد.

اکنون شما با همسر و فرزند خویش دوست و رفیق شده‌اید.

 

منبع :آموزش‌های کاربردی در خانواده

مدرس و مشاور خانواده:  انور پیرزاده