سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

حسابداری تورم چیست؟

حسابداری تورم چیست؟

حسابداری تورم تکنیک حسابداری ویژه ای است که می تواند در طول دوره های تورم بالا استفاده شود که در آن صورت حساب های مالی نه صرفا بر مبنای حسابداری هزینه بلکه با توجه به شاخص های قیمت تعدیل می شوند. شرکت هایی که در کشورهای دارای سطح سریع و پایدار تورم و یا تورم در حال رشد هستند، بایستی دوره های بیانیه خود را به روزرسانی کنند تا آنها را با شرایط اقتصادی و مالی فعلی مرتبط سازند.

همچنین به عنوان حسابداری سطح قیمت شناخته می شود.

کاهش تورم در حسابداری

IAS 29 استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) راهنمای افرادی است که ارز عملکردی آنها ارز خارجی از اقتصاد تورمی است. IFRS تعرفه تورم را به عنوان قیمت، بهره و دستمزد مرتبط با شاخص قیمت افزایش می دهد که 100٪ یا بیشتر به طور انبوه بیش از سه سال است. در قوانین IAS 29، صورتهای مالی، از جمله بیانیه های تطبیقی ​​(گذشته)، باید در مقادیر مبادله ارز در پایان دوره گزارش، تغییرات مرتبط با شاخص قیمت کلی، بیان شود. علاوه بر این، سود یا زیان در موقعیت پولی خالص باید در سود یا زیان برای دوره گنجانده شود و باید به طور جداگانه افشا شود.

شرکت های واقع در کشورهای توسعه یافته با نرخ نسبتا پایدار تورم نیازی به تطبیق حسابداری تورمی ندارند. در کشورهایی با نرخ تورمی بالا مانند ونزوئلا، اطلاعات تاریخی در مورد صورتهای مالی مرتبط نخواهد بود، و مجبور است مجددا برای نشان دادن ارزش فعلی باشد.

روش های حسابداری تورم

دو روش اصلی وجود دارد: قدرت خرید فعلی (CPP) و حسابداری هزینه جاری (CCA). در روش CPP اقلام پولی و اقلام غیرمولدی از هم جدا می شوند. تنظیم حسابداری برای اقلام پولی مستلزم ضبط سود یا زیان خالص است. اقلام غیرمولدی (کسانی که ارزش ثابت ندارند) به صورت ارقام با یک فاکتور تبدیل معادل شاخص قیمت در پایان دوره تقسیم بر شاخص قیمت در تاریخ معامله به روز می شود. طبق CCA، اقلام پولی و غیر بانکی به مقادیر جاری تبدیل می شوند.

حسابداری تورم

اساس هزینه تاریخی در صورتهای مالی

حسابداری ارزش منصفانه (همچنین حسابداری هزینه جایگزین یا حسابداری هزینه جاری) به طور گسترده در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفت اما حسابداری هزینه تاریخی گسترده تر شد، زیرا ارزش های بیش از اندازه در طول دهه 1920 در دوران رکود بزرگ دهه 1930 تغییر یافتند. اکثر اصول حسابداری هزینه تاریخی پس از سقوط وال استریت 1929، از جمله پیش فرض یک ارز پایدار، ایجاد شد.

اصل واحد اندازه گیری

بر اساس یک سیستم حسابداری مبتنی بر هزینه تاریخی، تورم منجر به دو مشکل اساسی می شود. اول، بسیاری از شماره های تاریخی که در صورتهای مالی نمایش داده می شوند، از لحاظ اقتصادی قابل مقایسه نیستند زیرا قیمت ها از زمان تحقق آن تغییر یافته است. دوم، از آنجایی که اعداد در صورتهای مالی نشان دهنده دلارهایی است که در نقاط مختلف زمان صرف شده اند و به نوبه خود مقادیر مختلف قدرت خرید را شامل می شوند، آنها صرفا افزودنی نیستند.

گزارش گمراه کردن تحت حسابداری هزینه تاریخی

"در اکثر کشورها، صورتهای مالی اولیه براساس هزینه تاریخی حسابداری بدون توجه به تغییرات سطح عمومی قیمت ها یا افزایش قیمت خاص دارایی ها نگهداری می شود، به غیر از این که ملکی، کارخانه و تجهیزات و سرمایه گذاری ها ممکن است ارزش گذاری شود. "

نادیده گرفتن تغییرات کلی قیمت در گزارشگری مالی، باعث تحریف در صورتهای مالی مانند

سود گزارش شده ممکن است بیش از درآمد باشد که می تواند بدون آسیب رساندن به عملیات فعلی شرکت به سهامداران توزیع شود.

ارزش دارایی موجودی، تجهیزات و کارخانجات ارزش اقتصادی آنها را به کسب و کار نشان نمی دهد.

درآمد های آینده به راحتی از درآمد تاریخی پیش بینی نمی شود، تاثیر تغییرات قیمت در دارایی ها و بدهی های پولی روشن نیست.

نیازهای سرمایه آینده برای پیش بینی دشوار است و ممکن است منجر به افزایش اهرم شود که باعث افزایش ریسک کسب و کار می شود.

زمانی که عملکرد اقتصادی واقعی تحریف می شود، این تحریفات منجر به پیامدهای اجتماعی و سیاسی می شود که به کسب و کار آسیب می رساند.

Inflation accounting is a special accounting technique that can be used during periods of high inflation whereby financial statements are adjusted according to price indexes, rather than relying solely on a cost accounting basis. Companies operating in countries experiencing rapid and sustained levels of inflation or hyperinflation may be required to update their statements periodically in order to make them relevant to current economic and financial conditions.

Also known as price level accounting.

IAS 29 of International Financial Reporting Standards (IFRS) is the guide for entities whose functional currency is the currency of a hyperinflationary economy. The IFRS defines hyperinflation as prices, interest and wages linked to a price index rising 100% or more cumulatively over three years. Under IAS 29 rules, financial statements, including comparative (past) statements, must be expressed in the values of the currency current at the end of the reporting period, with changes tied to the general price index. Furthermore, the gain or loss on the net monetary position must be included in profit or loss for the period and must be separately disclosed.