سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

مضرات سیگار کشیدن و راههای ترک آن

«مضرات و زیان های سیگار کشیدن»

 آگاه شدن درباره اثرات منفی سیگار بر سلامتی و افزایش محدودیت ها، سیگار کشیدن را در کشورهای پیشرفته به میزان ثابتی کاسته است. در حالی که سیگار کشیدن و مصرف سایر انواع توتون در کشورهای توسعه یافته در حال کاهش میباشد، در کشورهای در حال توسعه، این میزان رو به افزایش است. همچنین سیگار کشیدن در میان افراد دارای سطح تحصیلات و درآمد پائین تر در حال افزایش میباشد…

آگاه شدن درباره اثرات منفی سیگار بر سلامتی و افزایش محدودیت ها، سیگار کشیدن را در کشورهای پیشرفته به میزان ثابتی کاسته است.

مضرات سیگار کشیدن

 

مطالعات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی در وابسته شدن یا وابسته نشدن فرد به سیگار نقش دارند. در میان افرادی که مبتلا به اختلالات خاص روانپزشکی میباشند، احتمال سیگار کشیدن زیادتر میباشد!

 

*آیا سیگار کشیدن خطرناک و زیان آور است؟

درست است، سیگار کشیدن یکی از مهم ترین علل بیماری و مرگ قابل پیشگیری میباشد. نیکوتین به شدت سمی است. خوردن حدود ۴۰ میلی گرم نیکوتین خالص، یا مقدار موجود در دو نخ سیگار، کشنده است. اما زمانی که سیگار دود میگردد، بیشتر نیکوتین سوزانیده شده و تنها یک تا چهار میلی گرم آن توسط بدن فرد جذب می شود.

(با سوختن توتون یک قیر چسبناک از ترکیب صدها ماده شیمیایی ایجاد میشود، که سرطان و بیماری راه های هوایی را سبب میگرددد.) با استنشاق دود سیگار، منواکسیدکربن به جای اکسیژن با هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز متصل میشود!

 

 

با سوختن توتون یک قیر چسبناک از ترکیب صدها ماده شیمیایی ایجاد میشود، که سرطان و بیماری راه های هوایی را سبب میگرددد.

آیا سیگار کشیدن خطرناک است؟

 


 

*آیا توتون اعتیادآور و زیان آور است؟

وقتیکه فرد شروع به “کشیدن سیگار” مینماید، بخصوص در دوران جوانی، شانس معتاد شدن بسیار بالا است. سیگاری های مبتدی به سرعت نسبت به اثرات سوء آغازین، تحمل و عادت مینمایند و اگر آثار محرک و مطبوع سیگار برای ایشان لذت بخش باشد، مصرف مداوم آن را شروع مینمایند. سیگاری هایی که به طور منظم سیگار می کشند، معمولاً تعداد ثابتی سیگار را در روز دود می نمایند.

 

از نشانه های وابستگی فیزیکی اضطرار فرد برای “سیگار کشیدن” چند دقیقه پس از برخاستن از خواب، دود کردن سیگار در فواصل منظم در طول روز و ضروری و لازم دیدن اولین سیگار روزانه و مقدم دانستن آن بر سایر کارها میباشد. (کسانی که به نیکوتین وابسته هستند، ممکن است نسبت به آثار نامطلوب آن تحمل پیدا کنند.) در این صورت دیگر از سیگار کشیدن لذت نخواهند برد، اما به کشیدن سیگار ادامه می دهند تا دچار علائم ترک نشوند. علائم ترک سیگار شامل تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، بی خوابی و خستگی میباشد. این علائم طی دو هفته به تدریج از بین می روند. در برخی افراد تمرکز مختل شده و تمایل شدید به “سیگار کشیدن” برای هفته ها تا ماه ها پس از ترک سیگار ادامه خواهد داشت…

 

کسانی که سیگار کشیدن را ترک مینمایند، عموماً می توانند پس از چند سالی به سطح افراد غیرسیگاری برسند، به ویژه اگر ترک سیگار را در جوانی انجام داده باشند.

ترک سیگار

 

«ترک سیگار و مضرات و ضرر های سیگار کشیدن»

کسانی که “سیگار کشیدن” را ترک مینمایند، عموماً می توانند پس از چند سالی به سطح افراد غیرسیگاری برسند، به ویژه اگر ترک سیگار را در جوانی انجام داده باشند. ترک سیگار ممکن است در چند مرحله صورت پذیرد، برای همین تلاش پی در پی لازم است. (فرآورده های حاوی نیکوتین که به ترک سیگار کمک می کنند، مانند پچ، آدامس، شکل استنشاقی یا اسپری بینی می توانند در کاهش تمایل به سیگار کشیدن و تخفیف علائم ترک تاثیر داشته باشند.)

 

استراتژی های کاهش تدریجی مصرف شامل به تاخیر انداختن هر وعده سیگار کشیدن، کاهش تعداد سیگارها و دودکردن بخش کمتری از هر نخ سیگار میباشد. (اگر چه کاهش تدریجی مصرف سیگار می تواند برخی خطرات تهدید کننده سلامتی را بکاهد، اما برای “سیگارکشیدن” منطقه بدون خطر وجود ندارد.) کاهش تدریجی نمی تواند جایگزین ترک سیگار گردد…

 

در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

مضرات و عواقب مصرف سیگار

 


 

“مضرات و عواقب مصرف سیگار”

بر طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.
(نتایج تحقیقات نشانگر آن است، اگر افراد در سنین نوجوانی شروع به “کشیدن سیگار” کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند؛ بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، از دنیا خواهند رفت.)
تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نمیباشد، بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی هست که می‌تواند بخاطر شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بوجود می آید، که برخی از آنها عبارتند از:


 ‌١- از دست دادن موها؛
با ضعیف شدن سیستم ایمنی افراد سیگاری، در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌گردد که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها گردد…
‌٢ – آب مروارید (کاتاراکت)؛
افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی میباشند.
‌٣ – چین و چروک؛
استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌گردد؛ همچنین باعث تحلیل رفتن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌شود.
پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.
‌۴ – ضایعات شنوایی؛
افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی مبتلا میگردند.

مضرات سیگار برای قلب

سیگار کشیدن مساوی با خودکشی

‌۵ – سرطان پوست؛
افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) میباشند.
‌۶ – فساد دندانها؛
افراد سیگاری ‌۵/١ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها میباشند!
‌٧ – پوکی استخوان؛
منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار میباشد، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن میباشد. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌گردد.
استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی میشکند، همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد زیادتر میگردد.


 ‌٨ – بیماریهای قلبی؛
بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌۶٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌برد. استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌گردد.
‌٩ – زخم معده؛
استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها کاسته؛ همچنین باعث ضعیف شدن معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه خراب شدن دیواره آن می‌گرددد.
زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌گردد.
‌١٠- تغییر رنگ انگشتان؛

مضرات و زیان های سیگار

سیگار کشیدن ممنوع

قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌گردد.
‌١١ – سرطان رحم و سقط جنین؛

مصرف دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده گردد. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر زیادتر است.
‌١٢ – تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان؛
استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌گردد. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری میباشد…
‌١٣ – سرطان؛
بیش از ‌۴٠ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد. احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری میباشد.

طبق تحقیقات بیشماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر مانند: زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌۶ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌۵ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌۵ برابر) مقعد (‌۵ تا ‌۶ مرتبه) وجود دارد.

 


 

 

«مضرات و زیان های سیگار برای قلب»

سیگار کشیدن مضر و زیان آور است، نه تنها به دلیل وجود رابطه بین سیگار و سرطان ریه، بلکه به این دلیل که مصرف سیگار در بالای فهرست عوامل خطرزای بیماری قلبی‌عروقی میباشد. اگر سیگار مصرف کنید، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در شما دو برابر افراد غیر سیگاری خواهد بود. (این خطر با افزایش تعداد سیگارهای مصرفی در روز زیادتر میگردد.)

افراد سیگاری که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، نسبت به افراد غیر سیگاری احتمال بیشتری دارد که به مرگ ناگهانی دچار گردند…

“مصرف سیگار موجب می‌شود غدد فوق کلیه، هورمونی ترشح کنند که به طور موقت فشار خون شما را افزایش داده و باعث میگردد قلبتان بیشتر کار کند.”

اثرات مضر و زیان آور دود سیگار روی اعضای بدن، دلیل قانع‌کننده‌ای برای ترک سیگار میباشد.

 

سیگار کشیدن، مضرات و عواقب سیگار

تیر اندازی بخود با سیگار کشیدن مساویست

 

«مضرات و عوارض استفاده از سیگار لایت»

  1. اطراف فیلتر سیگارهای لایت چند سوراخ ریز گذاشته شده تا تهویه فیلتر افزایش داشته باشد. هنگام پک زدن به سیگار هوا با دود سیگار ترکیب شده و آن را رقیق تر میکند. (اما در عمل، این سوراخها توسط فرد سیگاری با لبها و یا دستها بطور ناخودآگاه گرفته میشود.) بنابراین دیگر “سیگار لایت” نخواهد بود.
  2. فرد سیگاری برای جبران کاهش نیکوتین جذب شده توسط سیگارهای لایت تعداد و عمق پک هایی که به سیگار می زند، و یا تعداد نخ سیگار مصرفی روزانه خود را افزایش میدهد.
  3. نحوه کشیدن سیگار افراد سیگاری با ماشین های سیگار کش فرق دارد. و هیچ دو فرد سیگاری مشابه هم به سیگار پک نمی زنند.

برخی افراد برای ترک سیگار نیز به “سیگارهای لایت” روی می آورند، اما این کار بی فایده و غیر اصولی است.روح قدیس آسمانی

«مضرات و زیان های سیگار»

از مضرات و زیان های سیگار باید گفت که بیش از چهارهزار نوع ماده شیمیایی، از جمله ۲۰۰ سم، مانند DDT، آمونیاک، آرسنیک، فرمالدئید و مونواکسید کربن در تنباکو و دود ناشی از سیگار وجود دارد.

 بعضی از مواد فوق در خود گیاه وجود دارند و بعضی از آنها را برای عوض کردن بو و مزه به آن می افزایند. برای شیرین کردن مزه توتون به آن شکر اضافه مینمایند و برای سریع تر کردن جذب آن از آمونیاک گاهی از کوکا برای اتساع برونش ها استفاده مینمایند تا سرعت ورود آن به بدن بیشتر گردد…

 


 

 

*در چه سنی می توان با کودکان در مورد مضرات و زیان های سیگار صحبت کرد؟

نتیجه مطالعات در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان دهنده این است که بهتر است خانواده ها صحبت در مورد سیگار و آموزش مضرات و آسیب های ناشی از آن را از حدود پنج تا شش سالگی شروع کرده و سپس تا دوران دبیرستان این بحث و گفت و گو را با بچه های خود داشته باشند.

یافته های تامل بر انگیز جدید نشان می دهد تعدادی از کودکان، مصرف تنباکو و سیگار را از سن یازده سالگی اغاز نموده که بعضی از آنها نیز تا سن چهارده سالگی به مصرف آن اعتیاد پیدا میکنند…

 

در چه سنی می توان با کودکان در مورد سیگار صحبت کرد؟

کودکان و سیگار

 

 


 

«عوارض سیگار کشیدن، مضرات و عواقب سیگار»

 

*در مورد عوارض سیگار و مضرات آن چه میدانید؟

می دانید که سیگار برای تندرستی ضرر دارد و بیماریهای ریوی و تندرستی در افراد سیگاری زیادتر است.

(حتی بارها شنیده اید که خطر بروز سرطان دهان، حلق و ریه در افراد سیگاری بالاتر است.)

احتمالا بیشتر آگاهی شما مربوط به ضرر و زیان سیگار و آسیبهای آن بر سلامتی کسانی میباشد که خودشان سیگاری میباشند.

اما آیا می دانید؟!

دود سیگار ضرر و زیان های بیشتری به غیر سیگاریها وارد می کند تا خود افراد سیگاری!!!

دود سیگار در فضای بسته تاثیرات سوء زیادی بر سلامتی افراد بخصوص زنان باردار و کودکان دارد.

اکنون و در دنیای کنونی ۷۰۰ میلیون کودک به طور غیر مستقیم، بدون آنکه خود سیگاری باشند، دود سیگار را استنشاق مینمایند و در معرض خطرات ناشی از آن هستند…

 

 

*دود سیگار همه اعضای بدن را درگیر میکند…

دود محیطی سیگار در افرادی که خود زمینه مشکلات سلامتی دارند، موجب سردرد و ایجاد مشکلات حادی از قبیل آسم، برونشیت، بیماریهای قلبی-عروقی، آلرژیها و شبه عفونت های تنفسی در آنان میگردد…

 

 

*بودن در محیط آلوده به دود سیگار باعث به حداقل رسیدن تمرکز فکری میگردد…

تحقیقات نشان داده است همسران غیر سیگاری افراد سیگاری بیشتر از سایر زنان در معرض سرطان ریه هستند.

دود محیطی سیگار بر قابلیت انعطاف و رنگ پوست اثر سوء میگذارد و باعث نازکی و شکنندگی پوست میگردد. به این ترتیب سیگاریها و کسانی که همکار و همنشین افراد سیگاری هستند، پیرتر نشان میدهند.

 

بودن در محیط آلوده به دود سیگار باعث به حداقل رسیدن تمرکز فکری میگردد.

دود سیگار همه اعضای بدن را درگیر میکند.

*در معرض دود سیگار بودن برای زنان باردار و جنین آنها مضر و زیان آور است…

این احتمال وجود دارد که ترکیبات موجود در دود سیگار از طریق جفت منتقل شده و مستقیما به دستگاه قلب و عروق جنین صدمه برساند که این آسیبها دائمی بوده و همیشه با کودک همراه خواهد بود.

کودکان زنانی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار هستند، در زندگی آینده شان در معرض حملات قلبی و سکته مغزی قرار دارند!

 

*سیگار میتواند باعث بی نظمی عادت ماهیانه،  یاسگی زودرس و پوکی استخوان گردد…

 زنان جامعه ما که خوشبختانه  کمتر از سایر جوامع، سیگار و قلیان مصرف مینمایند، بهتر است برای محافظت خود و فرزندان شان از همسر سیگاری خود بخواهند در فضای بسته اتاق و منزل سیگار نکشند و اگر حاضر به ترک نیستند، سیگار را در فضای باز مصرف کنند. در اینصورت خود سیگاریها هم صدمه کمتری می بینند. چون ناخواسته دفعات استعمال سیگار در آنان محدودتر شده و کاسته میشود.

 (نکته مهم دیگر اینکه در بحث دخانیات قلیان نیز مهم و بخصوص استفاده از تنباکوهای معطر و اسانس دار خطرات زیادی دارد و لازمست در این زمینه مراقب نوجوان خود باشند و آنان را از جمعهای استعمال قلیان دور کنند.)

و آنانکه به بهانه های مشکلات زندگی و فشارهای روانی به استعمال دخانیات روی می آورند؛ بهتر است به برقراری تعامل و آرامش در خانواده و کسب مهارتهای زندگی همراه با شادابی و نشاط را بیشتر مورد توجه قرار دهند…

 

 

“مضرات و زیان های دخانیات و سیگار”

تنباکو بیش از همه در سیگار مصرف میگردد، اما در پیپ و سیگار برگ هم وجود دارد و می‌توان به صورت انفیه هم آن را تدخین کرد یا جوید. تنباکو به هر شکلی که مصرف گردد، برای سلامت، مضر میباشد. در ایران، سیگار کشیدن یکی از علل عمده مرگ در افراد با سن کمتر از ۶۵ سال میباشد. سیگار کشیدن، سلامت «افراد غیرسیگاری‌» را هم که در واقع دود سیگار دیگران را استنشاق می‌کنند، به مخاطره می‌اندازد. تنها راه پیشگیری از این خطراتی که برای سلامتی وجود دارد، اجتناب از سیگار کشیدن و اجتناب از تماس و همنشینی با افراد سیگاری میباشد…

 

 


 

*ضرر و زیان سیگار برای استخوان چیست؟

 نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

از بین عوامل مرگ انسان ها که قابل پیشگیری هستند سیگار در راس آنها میباشد. سیگاری ها بطور متوسط ۱۰-۷ سال کمتر از غیر سیگاری ها عمر دارند. سیگار موجب بیماری های قلبی و ریوی و سرطان میشود. احتمالا این نکات قبلا به گوش شما رسیده است ولی آیا میدانید سیگار آثار مخربی هم بر روی استخوان و مفاصل شما میگذارد…

سیگار موجب پوکی استخوان میگردد. افراد مسن که سیگاری هستند ۴۰-۳۰ درصد بیش از همسالان غیر سیگاری خود احتمال شکستگی لگن دارند. سیگار موجب کاهش خونرسانی به استخوان میگردد. نیکوتین سیگار موجب کاهش فعالیت سلول های استخوان ساز میگردد. سیگار موجب کاهش جذب کلسیم از غذا میگردد. سیگار موجب کم شدن هورمون استروژن در بدن زنان میگردد (استروژن موجب استخوان های محکم در بدن زنان میشود).

در سیگاری ها احتمال بورسیت و تاندنیت، در اطراف مفاصل یک و نیم برابر غیر سیگاری ها میباشد.

احتمال کمردرد و آرتریت روماتوئید در سیگاری ها زیادتر میباشد.

شیوع فتق دیسک بین مهره ای در سیگاری ها بیشتر میباشد…

شکستگی ها در افراد سیگاری دیرتر جوش میخورند.

در سیگاری ها زخم های جراحی دیر جوش میخورند و احتمال عفونت آنها زیادتر میباشد. علت آن کاهش خونرسانی به بافت های بدن است.

نیکوتین موجود در سیگار موجب کم شدن اشتها شده و موجب میشود تغذیه شما نامناسب شود و مواد غذایی و ویتامین ها به اندازه کافی به بدن شما نرسد…

 

سیگار میتواند باعث بی نظمی عادت ماهیانه،  یاسگی زودرس و پوکی استخوان گردد.

زیان و ضرر های سیگار

«اطلاعات مربوط به مضرات و ضرر های کشیدن سیگار و فواید بهداشتی ترک آن»

۱٫ آیا دود توتون شامل مواد شیمیایی مضر و زیان آور است؟

بله. دود توتون شامل موادی شیمیایی میباشد که هم برای سیگاری‌ها و هم برای غیرسیگاری‌ها خطرناک است. استنشاق حتی اندکی دود توتون هم ممکن است ضرر داشته باشد.

 

۲٫ برخی از مشکلات بهداشتی که در اثر کشیدن سیگار ایجاد می‌شوند..

سیگار کشیدن تقریباً به تمام اندام‌های بدن صدمه می‌زند و سلامتی کلی شخص را میکاهد. میلیون‌ها آمریکایی به مشکلات بهداشتی ناشی از کشیدن سیگار مبتلا میباشند.

کشیدن سیگار یکی از علل اصلی ایجاد سرطان و مرگ ناشی از سرطان است و باعث به وجود آمدن سرطان‌های ریه، مری، حنجره، گلو، کلیه، مثانه، لوزالمعده، معده، و گردن رحم، و همچنین لوسمی میلوئیدی حاد می‌گردد…

 

۳٫ دود توتون چه زیان ها و خطراتی برای افراد غیر سیگاری دارد؟

دود توتون دست دوم (که آن را دود توتون محیط زیستی، سیگار کشیدن غیرعمدی، و سیگار کشیدن غیرفعال هم می‌گویند)، ترکیبی است از دود حاصل از «انتهای روشن» (“Sidestream”) فرآوده توتون (دودی که در اثر سوختن فرآورده توتون ایجاد میگردد) و دود «غالب» (Mainstream””) (دودی که شخص سیگاری بیرون می‌دهد) دود توتون دست دوم را بعنوان ماده‌ای طبقه‌بندی کرده‌اند که مشخص شده برای انسان سرطان‌زا (کارسینوژن) میباشد. (استنشاق دود دست دوم سیگار باعث ایجاد سرطان ریه در بزرگسالان غیرسیگاری می‌گردد.)

 

۴٫ آیا سیگار کشیدن اعتیادآور است؟

بله. نیکوتین دارویی است که به‌طور طبیعی در گیاه توتون وجود دارد و مسئول اصلی اعتیاد اشخاص به فرآورده‌های توتون، از جمله سیگارت، میباشد. در طول کشیدن سیگار، نیکوتین وارد ریه‌ها می‌شود و جریان خون به سرعت آن را جذب می‌نماید و نیکوتین ظرف مدت چند ثانیه به مغز می‌رسد. نیکوتین باعث اعتیاد به سیگار و دیگر فرآورده‌های توتون می‌گردد، و این اعتیاد شبیه به اعتیادی است که با مصرف دارو‌هایی مانند هروئین و کوکائین ایجاد میشود…

 

۵٫ در سیگارت و سیگار چه مقدار نیکوتین وجود دارد؟

سیگارت، سیگار، و دیگر فرآورده‌های توتون، از نظر میزان نیکوتین، مواد سرطان‌زا، و دیگر مواد سمی، بسیار تفاوت دارند.

در تعیین این که چه مقدار نیکوتین وارد بدن می‌شود، نحوه استعمال فرآورده توتون مهم‌تر از میزان توتون موجود در آن است. نیکوتین در ریه و از طریق آستر دهان جذب می‌گردد.

 

۶٫ آیا دیگر فرآورده‌های توتون، مانند توتون بدون دود یا توتون پیپ، مضر یا اعتیادآور هستند؟

بله. تمام فرم‌های توتون مضر و اعتیادآور هستند. هیچیک از فرآورده‌های توتون بی‌خطر نیست.

پیپ: کشیدن پیپ باعث سرطان ریه می‌شود و خطر سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، و مری را افزایش می‌دهد.

قلیان: (اسم‌های دیگر آن شامل آرژیله یاArgileh، قلیون یا Ghelyoon، غلغل‌کننده یا Hubble Bubble، شیشا یا Shisha بوری یاBoory، گزا یا Goza، و نارقیل یا Narghile می‌باشد): قلیان وسیله‌ای است که از آن برای دود کردن توتون استفاده می‌شود. دود از میان کاسه آبی که تا حدی از آب پر شده است عبور کرده و سپس توسط شخص استنشاق می‌گردد.

برخی از مردم فکر می‌کنند کشیدن قلیان در مقایسه با کشیدن سیگارت‌های معمولی کمتر ضرر دارد و کم‌تر اعتیاد‌آور میباشد، اما تمام فرم‌های دود کردن توتون مضر و اعتیادآور است. دود توتون، از جمله دودی که در قلیان بوجود می آید، حاوی مواد شیمیایی مضر از قبیل مونوکسید کربن و مواد سرطان‌زا میباشد.

بیدی: بیدی (Bidi) سیگارت طعم‌داری است که با پیچاندن توتون در برگ خشک درخت تندو (Tendu) که بومی هندوستان است تهیه می‌گردد. کشیدن بیدی با حمله قلبی و سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، و ریه مرتبط است.

کریتک: کریتک (Kretek) سیگارتی است که با مخلوط نمودن توتون و میخک هندی (Cloves) ساخته میگردد. کشیدن کریتک باعث سرطان ریه و دیگر بیماری‌های ریه میشود.

 

نه تنها به دلیل وجود رابطه بین سیگار و سرطان ریه، بلکه به این دلیل که مصرف سیگار در بالای فهرست عوامل خطرزای بیماری قلبی‌عروقی میباشد

مضرات سیگار برای قلب

۷٫ آیا فرآورده توتونی وجود دارد که از سیگارت کم‌خطرتر و کم زیان تر باشد؟

تمام فرآورده‌های توتون مضر و سرطان‌زا هستند و جدا توصیه می‌گردد از این فرآورده‌ها استفاده نگردد…

 

۸٫ فواید فوری ترک سیگار چیست؟

فواید فوری بهداشتی ترک سیگار قابل ملاحظه بوده و اینگونه است:

آغاز نرمال شدن تعداد ضربان قلب و فشار خون، که در زمان کشیدن سیگار به‌طور غیرطبیعی بالا است.

ظرف مدت چند ساعت، کاهش یافتن سطح مونوکسید خون آغاز میگردد.

ظرف مدت چند ماه پس از ترک سیگار، می‌توان انتظار داشت که عملکرد ریه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یابد.

علاوه بر آن، کسانی که سیگار را ترک می‌کنند از حس بویایی بهتری برخوردار می‌شوند، و برای آنها طعم غذا بهتر خواهد شد.

 

 

۹٫ فواید دراز مدت ترک سیگار چیست؟

با ترک سیگار، خطر سرطان و دیگر بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی و COPD که در اثر کشیدن سیگار ایجاد می‌شود، کاسته میشود.

احتمال مرگ مرتبط با کشیدن سیگار در افرادی که سیگار را ترک می‌نمایند، در هر سنی که باشند، کم‌تر از کسانی است که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند.

 

 

۱۰٫ آیا ترک سیگار خطر سرطان را کاهش می‌دهد؟

بله. ترک سیگار خطر ایجاد سرطان و مرگ ناشی از آن را کاهش می‌دهد. اما، پس از ترک سیگار، چند سال طول می‌کشد تا کاهش خطر سرطان شروع شود. هرچه مدت بیش‌تری از زمان ترک سیگار سپری شود، مزایای حاصل از آن اضافه میشود.

 

 

۱۱٫ آیا شخصی که تشخیص داده شده دچار سرطان است باید به خود زحمت بدهد و سیگار را ترک کند؟

بله. دلایل متعددی برای ترک سیگار در کسانی وجود دارد که تشخیص داده شده دچار سرطان هستند. در مورد بیمارانی که تحت عمل جراحی، شیمی‌درمانی، یا درمان‌های دیگر قرار دارند، ترک سیگار به افزایش توانایی التیام یافتن بدن و پاسخ دادن آن به درمان کمک می‌نماید. همچنین، ترک سیگار خطر ذات‌الریه و نارسایی تنفسی را میکاهد. علاوه بر آن، امکان دارد ترک سیگار خطر برگشت سرطان یا ایجاد سرطان ثانویه را بکاهد.

 

مصرف سیگار موجب می‌شود غدد فوق کلیه، هورمونی ترشح کنند که به طور موقت فشار خون شما را افزایش داده و باعث میگردد قلبتان بیشتر کار کند.

ضررهای سیگار برای قلب

 


 

«عوارض و ضرر های سیگار؛ سیگار و پیری زودرس پوست»

 

پژوهشگران می‌گویند سیگار تنها چین و چروک صورت را زیاد نمی‌کند، بلکه این اثر را بر روی کل بدن دارد.

دکتر یولاندا هلفریچ از دانشگاه میشیگان و سرپرست این تحقیق می‌گوید: “برررسی ما نشان داد که پوست بخش‌هایی از بدن که معمولا دور از نور خورشید هستند متناسب با تعداد سیگارهای کشیده‌ شده در روز و سال‌های سیگار کشیدن، دچار آسیب می‌گردند.”

این گروه محققان می‌نویسند: “افراد بالای ۶۵ سال که سیگار می‌کشیدند، نسبت به غیرسیگاری‌ها به طور قابل ‌توجهی دارای چین‌های ریز کوچکی در بدن بودند. یافته‌های مشابهی در افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله هم مشاهده شد.”

 

 

«ترک سیگار، سخت و آسان»

ایسنا-مارک تواین به طعنه می گفت ترک سیگار آسان است، من بارها این کار را کرده ام. این شوخی مارک تواین، درد دل خیلی از سیگاری هاست.

 این واقعیت که حدود سی درصد مردم علی‌رغم انبوهی از داده‌های حاکی از خطرناک بودن این عادت برای تندرستی آنها به مصرف دخانیات ادامه می‌دهند؛ خود گواه خواص اعتیادآوری قوی سیگار میباشد…

 

 

پس چرا قادر به ترک این سم تدریجی نیستیم…

باوجود آگاهی از مضرات و عوارض سیگار که حتی بر روی جعبه‌های آن نیز نوشته شده است؛ و با وجود توصیه مکرر پزشکان و بودن همه تبلیغات وسیعی که سال‌هاست، انجام می‌گردد؛ افراد سیگاری برای کنار گذاشتن این عادت خود با مشکل مواجه میباشند.

(جزء روانگردان توتون، نیکوتین میباشد. حدود بیست و پنج درصد نیکوتین استنشاق شده، در حین تدخین وارد جریان خون شده و سپس از طریق جریان خون به فاصله پانزده ثانیه وارد مغز می‌گردد.)

 

 

*چگونه سیگار را ترک کنیم…

 بیش از هفتاد و پنج درصد افراد سیگاری اقدام به ترک می‌کنند. درهر بار اقدام به ترک، فقط سی درصد افراد برای دو روز در حالت پرهیز باقی می‌مانند و فقط پنج تا ده درصد به طور دایمی مصرف سیگار را کنار می‌گذارند. با این حال اکثر افراد سیگاری پنج تا ده بار اقدام به ترک می‌نمایند و نهایتا ۵۰ درصد افراد سیگاری موفق به توقف مصرف سیگار می‌گردند…

پس بدانیم، شکست خوردن در طی درمان ترک سیگار، پدیده‌ای خارج از تصور نمیباشد و این اتفاق نباید باعث نومیدی فرد سیگاری گردد. در اصل ما تنها به جنگ علائم جسمانی ناشی از ترک سیگار نمی‌رویم، چرا که این علائم در کوتاه مدت برطرف خواهند شد؛ مبارزه اصلی با علائم روانی ناشی از ترک سیگار میباشد که نهایتا می‌تواند جنگ را مغلوبه نماید.

 

 

“درمان‌های دارویی برای ترک سیگار”

حتما تا به حال اسم آدامس نیکوتین دار را شنیده‌اید. این ماده فرآورده‌ ای بدون نسخه است که از طریق جویدن نیکوتین آزاد می‌کند و سپس نیکوتین حاصله از راه دهان جذب می‌گردد. درحین مصرف این آدامس‌ها و قبل و بعد از آنها نباید نوشابه‌های اسیدی (قهوه به جای چای و آب‌میوه) مصرف گردد، زیرا جذب نیکوتین کاسته میشود. از جمله عوارض این روش درمانی مزه بد دهان و درد فک است. (به نظر نمی‌رسد که مصرف طولانی مدت آدامس نیکوتینی اثرات زیانباری در پی داشته باشد.) مزیت عمده آدامس نیکوتینی، توانایی تسکین آن در موقعیت‌های پرخطر میباشد. چسب‌های نیکوتینی نیز راه دیگری برای باقی ماندن در ترک میباشد. این چسب‌ها هم بدون نسخه فروخته می‌شوند…

علاوه بر داروها، به آدامس‌ها و چسب‌های نیکوتینی، درمان‌های روان‌شناختی نیز وجود دارد. رفتار درمانی مقبول‌ترین درمان روان‌شناختی مصرف سیگار میباشد و کارآیی آن بیش از سایر روش‌ها اثبات شده است.‌

 

مضرات و زیان های سیگار

پیری زودرس بر اثر سیگار

 


 

• عوارض و مضرات سیگار کشیدن در زنان

• زنان سیگاری، مانند مردان سیگاری در معرض بیماری های قلبی _ عروقی، اختلالات تنفسی و انواع سرطان ها هستند. علاوه بر آن، درصد پوکی استخوان در بین زنان سیگاری بسیار بالاتر میباشد.

•در دو دهه گذشته، تعداد مبتلایان زن سیگاری به سرطان سینه روند صعودی داشته و همین امر موجب مرگ زودرس آنان میگردد. همین طور تعداد مبتلایان زن سیگاری به بیماری های ریوی ۶ برابر شده است.

سیگار کشیدن زنان خطر ابتلا به بیماری های قلبی _ عروقی را در آنان دو برابر می کند و احتمال ابتلا به سرطان ریه را در آنها ۸۰ درصد افزایش می دهد.

•مضرات و عوارض جانبی سیگار کشیدن در زنان موجب سقط جنین، یائسگی زودرس، ناباروری و تولد نوزادان کم وزن میگردد که متاسفانه با وجود دانستن این موضوع، بازهم از هر ۵ نفر زن یک نفر سیگار می کشد…

•زنانی که در دوران بارداری سیگار میکشند، احتمال تولد کودکان معلول و بروز رفتارهای ضد اجتماعی را در فرزندان شان افزایش میدهند.

•دختران جوان با کشیدن حداقل ۵ سیگار در روز موجب تضعیف عملکرد دستگاه تنفسی خود میگردند و این ناراحتی در دختران بیشتر از پسران جوان بروز می کند. ادامه این روند تا سن ۲۰ سالگی موجب اختلالات تنفسی و کاهش کارایی ریه آنها میگردد.

•متاسفانه دختران و زنان سیگاری، وابستگی بیشتری به سیگار پیدا میکنند و هنگام ترک مشکلات بیشتری دارند.

•آمار مربوط به مرگ و میر سیگاری ها بیش از آمار مربوط به بیماری هایی مثل ایدز و یا حتی اعتیاد میباشد.

•ترشح هورمون استروژن (هورمون تخمدان ها) در زنان سیگاری به شدت کاسته میشود و موجب بروز پیری زودرس، کهولت و ناتوانی های جنسی میگردد.

 

 

در مورد سیگار و مضرات آن چه میدانید؟

سیگار کشیدن و انفجار زمان

 

• تفاوت زنان و مردان سیگاری

پژوهش های مختلفی نشان می دهند که زنان و مردان سیگاری هنگام ترک سیگار متفاوت هستند:

  1. دختران و زنان هنگام ترک سیگار نسبت به مزه و بوی آن حساس تر از مردان هستن!
  2. درمان های رفتاری _ شناختی برای کاستن از مصرف سیگار بر روی زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد.
  3. زنان در دوران پریودهای ماهیانه شان عوارض ترک سیگار را بهتر تحمل مینمایند. به این دلیل پیشنهاد پزشکان بر این است که زنان برای موفقیت شان در امر ترک سیگار، بهتر است در طول این ایام اقدام به ترک سیگار نمایند…
  4. زنان نسبت به افزایش وزن بدن خود بعد از ترک سیگار کشیدن، حساس ترند. در حقیقت یکی از عواملی که موجب عدم تمایل زنان به ترک سیگار میگردند، آن است که با افزایش وزنی حدود ۵ کیلو مواجه می شوند. در حالی که تحقیقات نشان می دهند، با یک برنامه غذایی مناسب و انجام ورزش و فعالیت های بدنی به راحتی می توان جلوی این افزایش وزن را گرفت.
  5. بسیاری از زنان سیگاری در دوران حاملگی خود، سیگار کشیدن را ترک می کنند ولی متاسفانه در ۶۰ درصد موارد پس از ۱۲ ماه، مجدداً به سیگار کشیدن روی می آورند.

 

 

 

• روش های ترک سیگار

این را بدانید که هر کوششی برای ترک سیگار فرصت موفقیت بعدی شما را زیاد میکند. سعی کنید هر بار که دست به سیگار می برید، آگاهانه باشد و به صدای نفس های خودتان گوش بدهید.

وقتیکه قصد ترک سیگار را دارید، یک دفترچه کوچک همراه داشته باشید تا هرگاه سیگار کشیدید،  بفهمید که چه عاملی سبب سیگار کشیدن شما شده است.
برای استفاده از روش های ترک سیگار، می توان از کمک های جانبی مختلفی که در این زمینه موثر و کارآمد هستند، استفاده نمود. از جمله؛ کمک های خود یاری: افراد سیگاری، برای ترک سیگار و مقاومت در برابر شروع مجدد آن بهتر این است با انجمن و یا گروه هایی که به همین دلیل تشکیل میدهند، ارتباط برقرار نمایند…

آنها پس از ارائه اطلاعات و راهنمایی لازم افراد سیگاری را نسبت به روش های گوناگون ترک سیگار راهنمایی مینمایند.

 

 


 

• چگونه فشار ناشی از سیگار نکشیدن را تحمل کنید؟

همه می گویند ترک سیگار آسان است، در حالی که شاید ترک سیگار مشکل و سخت باشد ولی تلاشی ارزشمند میباشد.

 

اگر سیگاری ها بدانند در هر ۳۳ ثانیه یک سیگاری بر اثر عارضه قلبی، فشار خون و ناراحتی ریوی و سرطانی که ناشی از “سیگار کشیدن” میباشد، می میرد به راحتی تصمیم به ترک آن میگیرند.

 

 

باید بدانید که دستگاه ترک سیگار، بدتر از سیگار عادی است

عوارض سیگار الکترونیکی

۳ اشتباه رایج درباره ترک سیگار

  1. بعضی می‌گویند من سیگاری نمی‌شوم؛ چون تفننی سیگار می‌کشم و هر وقت خودم بخواهم، می‌توانم آن را کنار بگذارم. اشتباه می‌کنند! قضیه به این سادگی‌ها نیست. آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفری که همین امروز سیگار هوسی و تفننی میکشند، لااقل ۴ نفرشان سیگاری‌های قهاری می‌شوند که تا آخر عمرشان به سمت و سوی ترک سیگار نمی‌روند.
  2. بعضی‌ها تصور می‌کنند بهترین روش “ترک سیگار” این است که هر روز، یک نخ کمتر از دیروز بکشیم تا روزی برسد که فقط یک نخ بکشیم و فردایش سیگار را برای همیشه بگذاریم کنار.

      این هم روشی است اما قطعا بهترین روش، نیست. بر مبنای آمارها و شواهد موجود، بیش از ۸۰ درصد از سیگاری‌هایی که بالاخره موفق می‌شوند سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنند، از روش «قطع ناگهانی» استفاده می‌نمایند!

 

در این روش، شما باید از یک روز به طور کاملا ناگهانی شروع ‌کنید به سیگار نکشیدن و این کار را برای همیشه ادامه دهید. با این وجود، سیگاری‌های افراطی و آنهایی که شدیدا به نیکوتین وابسته شده‌اند،‌ می‌توانند از برنامه‌های منسجم‌تری نیز برای ترک سیگار استفاده کنند: خودیاری، مشاوره پزشکی، دارودرمانی، آموزش‌های رفتاری و گروه‌درمانی…

 

 روح قدیس آسمانی

 


 

«مضرات و زیان و ضرر های سیگار کشیدن»

افراد سیگاری نه تنها سـلامـتـی خـود را در مـعـرض انــواع بیماری‌های خطرناک قرار می‌دهـنـد، بـلـکه بـاعث رنجش و آزار اطرافیانشان می‌شوند.
متأسفانه در حال حاضر بعضی افراد سیـگار کـشـیـدن را نشانـه بلـوغ و یـا حتی «کلاس» خود میدانند و با پـک زدن‌های آنچنانی سعی در خودنمایی و فخرفروشی میکنند.
عوارض و صدمات ناشی از استعمال سیگار تقریـبـاً بـرای همگی ما مشخص است امـا در ایـن بـخـش ۲۲ دلیل مهم برای ترک سیگار را میاوریم:

  1. ظاهر آراسته تر با حذف لکه‌های روی انگشتان و دندانهایتان؛
  2. از بین بردن بوی بد دهان ناشی از کشیدن سیگار و تنفس راحت تر؛
  3. از بین بردن بوی سیگار از لباس، مو، و بـدنـتـان و تـمـام وسـایـلـی که با آنها سروکار دارید؛
  4. جلوگیری از پیدایش چین و چروک زودرس در پوست صورتتان؛
  5. حذف مشکلات تنفسی از قبیل: خس خس حین تنفس، سرفه، برونشیت مزمن، و از همه مهمتر سرطان ریه؛
  6. برگشت دوباره حس بویایی و چـشایی کـه بـر اثر استعمال سیگار از حساسیتشان کم شده است؛
  7. احساس سرزندگی و شادابی دوباره در زندگی، افزایش قوای جسمانی؛
  8. خواب بهتر و راحت تر؛
  9. کاهش خطرات بیماری‌های قلبی، نـفـخ، فـشـارخـون بـالا، تـپـش قـلـب، زخـم مـعده، برگشت اسید معده، سرطان دهان و تعداد بیشماری از سرطان‌های مختلف؛
  10. کاهش بیش از ۵۰ بیماری و عارضه‌های مختلف؛
  11. دوباره کنترل رفتار خود را بدست خواهید آورید و با رهایی از زنـدان اعـتـیـاد بـار دیگر حس آزادی را بدست می آورید؛
  12. کاهش خطر آسیب رسیدن به نوزاد در زنان باردار؛
  13. افزایش طول عمر (افرادی که به طور مستمر سیگار می‌کشند به طور متوسط ۱۶ سال از عمر خود را از دست می‌دهند.)؛
  14. ایجاد کردن یک محیط سالم و سلامت برای کودکان و تمام افرادی که با آنان زندگی می‌نمایید؛
  15. الگوی مناسبی برای فرزندانتان خواهید بود؛
  16. حذف هـزیـنـه‌های خرید سیگار که قابل توجه بوده و می‌توان آن را صرف امور بهتری نمود؛
  17. رهایی از صدها ماده سمی و سرطان زای موجود در سیگار؛
  18. تردد و مسافرت به وسیله قطار، هواپیما و اتوبـوس بـرای شـما و دیـگر افراد سهل تر و دلپذیرتر میشود؛
  19. دیگر در محل کارتان مجبور نیستید برای سیگار کشیدن از اتاق خارج شوید!
  20. بـا تـرک ایـن عـادت نـادرسـت اعـتـمـاد بـه نـفس خود را بدست آورید؛
  21. از دنبال جا سیگاری گشتن خلاص میشوید؛
  22. از آن مهمتر دیگر نیازی به مطالعه دوباره این مقاله نخواهید داشت!
سیگار کشیدن باعث مرگ زودهنگام میگردد

پایان زندگی در جوانی با سیگار کشیدن

 


 

“عوارض و مضرات سیگار الکترونیکی”

 

دلایلی چون شدت گرفتن روز افزون قوانین ضد سیگاری در کشور های اروپایی، افزایش سرسام آور قسمت سیگار و افزایش افراد سیگاری زمینه را برای دستگاهی برای ترک این ماده فراهم کرد. بله دستگاه ترک سیگار، حتما شنیده اید. اما این دستگاه ها تا چه حد قابل اعتماد هستند؟ آیا ضرری هم دارد؟

*باید بدانید که دستگاه ترک سیگار، بدتر از سیگار عادی است…

در اوایل دهه‌ی نخست قرن بیست و یکم بود که فرآورده‌ی نوینی از چین راهی بازارهای اروپایی و امریکایی گشت. بسیاری از شهروندان این مناطق، جذب تبلیغات بسیار جذاب کارخانه‌های چینی و پخش کننده‌های اروپایی و امریکایی این فرآورده‌ی به اصطلاح “انقلابی” شدند.
فرآورده‌ای به نام “سیگار الکترونیکی” که به گفته‌ی سازندگان آن، درست مثل سیگار بود، ولی همواره قابل مصرف و در واقع، بسیار ارزان‌قیمت و خصوصاً بدون اثرات سوء و عواقب مضر سیگار برای مصرف کنندگان، از جمله مواد شیمیایی سرطان‌زا و خصوصاً مسئله‌ی اعتیاد به نیکوتین…

حتی در آغاز ورود سیگار الکترونیکی به بازار، بسیاری معتقد بودند که این شاهکار فن‌آوری چینی می‌تواند به آن‌ها کمک کند که مصرف سیگار را کنار بگذارند. به این صورت، فروش این سیگارهای الکترونیکی در اروپا به شدت افزایش پیدا کرد، به طوری که بنا به آخرین آمار و ارقام وزارت بهداشت فرانسه، در این کشور بیش از یک میلیون نفر مصرف کننده‌ی “سیگار الکترونیکی” شده‌اند. گرچه تا به حال جنبه‌های مضر و زیان‌بار “سیگار الکترونیکی” ثابت نشده بود، مقامات بهداشتی با بدبینی به این جایگزین الکترونیکی عامل اصلی بسیاری سرطان‌ها در جهان، یعنی سیگار عادی، نظر داشتند!!!

با مضرات سیگار بیشتر آشنا شویم

etiad1-1

تحقیقات به دست آمده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که در هر 8 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می میرد. 70% افراد سیگاری در سنین نوجوانی به سیگار روی آورده اند ، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کرده اند و به مدت 20 سال ادامه داده باشند ، نسبت به افرادی که اصلا سییگار نکشیده اند 20 الی 25 سال زودتر می میرند.

سیگار و مضرات آن
تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند، که برخی از آنها عبارتند از:
‌١- از دست دادن موها
با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.
‌٢ – آب مروارید (کاتاراکت)
افراد سیگاری ‌٤٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.
‌٣ – چین و چروک
استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌گردد.
پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.
‌٤ – ضایعات شنوایی
افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.
‌٥ – سرطان پوست
افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند
‌٦ – فساد دندانها
افراد سیگاری ‌٥/١ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
‌٧ – پوکی استخوان
منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١٥ درصد می‌شود.
استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌کند.
‌٨ – بیماریهای قلبی
بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.
‌٩ – زخم معده
استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.
زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثرا اندک است.
‌١٠- تغییر رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.
‌١١ – سرطان رحم و سقط جنین
استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است
‌١٢ – تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان
استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری است.
‌١٣ – سرطان
بیش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌٥ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) مقعد (‌٥ تا ‌٦ مرتبه) وجود دارد.

سیگار و راه های ترک آن
مطمئن باشید صحیح ترین مبارزه را در زندگی خود انجام میدهـید. در نهایت اگر میخواهید عادت

دیگری را جایگزین کشیدن سیگار نمایید دقت کنید که کار بد تر از بد نشود!

افراد سیگاری می گوینـد که هـیـچ چیزی لذت بخشتر از کشیدن یک نخ سیگار بعد از یک روز خسته

کننده نیست. با اینحال اکثر آنها بزرگترین آروزی خود را پایان دادن به این عادت زننده شان

میدانند. در آمریکا سالانه حدود ٤٠٠ هزار نفر بدلیل امراض ناشــی از مصرف سیگار جان خود را

از دست میـدهنـد. استـعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه را تا حـد بـسیـار زیـادی افزایش

میدهد.

شما سیگاری هستیـد؟ آیا تـا بـه حال سـعـی در تـرک آن کرده اید؟ آیا سعی و تلاش شما بی نتیجه

مانده اسـت؟ روشهای زیر بشما کمک زیادی در ترک کردن سیگار بصورت دائمی خواهد نمود.

● تصمیم جدی برای ترک

اولین فکری که ممکن است به ذهن شـما خـطـور نماید این است: چرا باید ترکش کنم؟ برای شروع باید سلامتی خود را مد نظر داشته باشید. ترک آن، بـلافاصله باعث کاهـش احتمال ابتلا به انواع سرطان میگردد. این نیز واقعیتی محسوب میشود که سیـگاریهـای سابق نسبت به کسانیکه کماکان سیگار میکشند از سلامتی بیشتری برخـوردانـد. بـه علاوه دیگر دود سیگار اطرافیان شما را آزرده خاطر نخواهد کرد.

سپس نوبت به برطرف شدن مسائلی دیگر می رسد. نـفس شما دیگر بوی بد نخواهد داد، حس ذائقه شما بازگشته و همه چیز خوشمزه تر خواهد شد. و به این فکر کنید که با ترک سیگار تا چه اندازه در پول خود صرفه جویی میکنید. اگر روزی یک پاکت میکشید، در سال حدود ٢٠٠ هزار تومان دود می کنید در حـالی که میتوانـید این پول را به مصارف بهتری برسانید.

مسئله مهمی که باید بخاطر داشته باشید این است که تنها زمانی میتوانـید سیگار را ترک کنید که آمادگی آن را داشته باشید. بخاطر دیگران یا دلایلی که زیاد بـرایتان اهمیت ندارد، اقدام به ترک آن نکنید. فقط برای خودتان این کـار را انـجام دهیـد. ایـن تنها روشی است که قطعا شما را موفق خواهد کرد.

● طی مراحل

از آنجایی که سیگار یکی از مشکلترین عادتهایی است که میتوان کنار گذاشت، در این قسمت چندین روش برای مجهز تر نمودن تلاش و کوشش شما برای رسیدن بـه هـدف ارائه شده است.

● تاریخی برای شروع تنظیم کنید

بعد از این تصمیم به ترک سیگار گرفتید، لازم است تاریخی را برای شروع در نظر بگیرید. قصور در این کار خیلی راحت میتواند باعث ترغیب شما در به تاخیر انداختن تـرک سیگار تا مدتی نامعلوم گردد. همچنین باید ببینید که آیا میخواهید به یکباره آن را کنـار بگذارید و یا به تدریج. البته معمولا بهتر است که به یکباره این کار را انجام دهید. اگر به کشیدن حتی یکی دو نخ سیگار ادامه دهید، بازهم ممکن است مانند گذشته در دام بیفتید.

● عهد ببندید

اگر چه این عمل جنبه قـانونی ندارد، اما با بستن یک قرارداد میتوانید به کارتان رسمیت ببخشید. این پیمان را با یکی از دوستان یا یکی از اعضای خـانـواده خـود بسته و به هر کسیکه میشناسید اعلام کنید که قصد ترک سیگار را دارید تا غرورتان شمـا را در راهـی که میروید ثابت قدم نگاه دارد. بعلاوه میتوانید اقدام بنصب تابلوی “لطفا سیگار نکشید” در خانه، محل کار یا اتومبیل خود نمایید تا دیگران را از تعهد خود آگاه نگاه دارید.

● طلب یاری نمایید

چرا از دیگران برای رنگ کردن خانه و یا اثباب کشی درخواست کمک میکنیم؟چون وقتی بار مسؤلیتی را با دوستان تقسیم می نماییم راحت تر می توانیم از عهده اش برآییم.

وقتی همزمان با دوستتان سعی در ترک سیگار میکنید، میتوانید انگیزه یکدیگر را تجدید نموده و در لحظات سخت با هم صحبت کنید. نقل و انتقال تجربیات به همدیگر اثرات بسیار سودمندی دربر خواهد داشت.

در روش دیگر برای برخی افراد مفید واقع شده اند: طب سوزنی و هیپنوتیزم. این روشها روی جسم و ذهن عمل نموده و باعث مقاوت بدن در برابر نیکوتین می گردند. میزان اثر بخشی از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است.

● رخت و لباس دخانیات را از تن بیرون کنید

نگهداری سیگار در منزل احتمال مراجعه به آن را افزایش می دهد. هـر چـیـز مـربــوط بـه دخانیات مانند زیرسیگاری، فندک و سیگار را دور انـداخـتـه و از آنـــچــه کـه با استـعـمـال دخانیات مربوط میشود خود را رهایی دهید.

● عادت دیگری را جایگزین نمایید

سیگار کشیدن یک عادت است. کاری که شمـا بـرای آرام کـردن اعـصاب یا مشغول نگاه داشتن خود به صورت ناخودآگاه انجام می دهید. لازم اسـت عـادت دیـگـری را جـایگزین کشیدن سیگار نمایید. برای مثال می تـوانـیـد آدامـس بـجـویـد، آب نـبـات بخورید و یا از سبزیجات استفاده کنید.

گذشته از این،سعی کنید میل و کشش خود را به کشیدن سیگار با انجام برخی اعمال بی ضرر و وقت گیر جایگزین کرده و از بـیـن بـبرید. هرگاه هوس کشیدن کردید، یک لیوان پر آب بخورید تا میلتان فروکش کند. هدف این است که کمی فاصله انداخته تا رغبت شما برای مصرف سیگار مرتفع شود.

● رویه زندگی خود را تغییر دهید

ترک سیگار آغاز جدیدی برای شما بشمار آمده و باید عادتهای خود را مطابق با آن تغییر دهیـد. اگـر به همراه چای صبحانه عادت به کشیدن سیگار داشتید، بجای آن آب پرتقال یا شیر موز بخورید. اگر در بین وقت استراحت کلاس دانشگاه، با دوست خود مبادرت به کشیدن سیگار می نـمـودیـد، مـن بـعـد از این با افراد غیـر سـیگاری و در محیطهایی که سیگار کشیدن در آنجا ممنوع است، وقت استراحت خود را بگذرانید. عادتهایی جدید و سالمتر برای خود درنظر بگیرید.

● از اماکنی که سیگار کشیدن در آنها رواج دارد دوری کنید

حتما لازم نیست همه دوستان سیگاری خود را کـنار گـذاشته و با آنها قطع رابطه کنید، اما سعی نمایید در محلهایی که معمولای افـراد سیگاری رفـت و آمـد داشته و استعمال دخانیات در آنجا رایج است رفت و آمد نکنید. در قسمتـهای سیـگار مـمـنـوع رستـورانهـا بنشینید. رعایت این مسئله در مراحل ابتدایی ترک بسیار پر اهمیت است. درو ماندن از وسوسه کشیدن سیگار کمک شایان در به هدف رسیدن شما خواهد نمود.

● از محصولات طبی کمک بگیرید

دنیــای پزشـکـی از ایـن موضـوع کامـلا آگـاه است که ترک سیگار مشکل تر است از آن چیزی است که گفته میشود. بنابراین محصولات زیادی برای از بین بـردن این عـادت بـد تولید شده است. در وحله اول آدامس نیکوتینی ساختـه شد که نه تـنـها بـاعث مشـغـول نگاه داشتن دهان شما میگردد، بلکه مقدار اندکی نیکوتین برای ارضای بدن وارد سیستم فرد مینماید.

بطور مشابه، برچسبهای نیکوتینی وجود دارند که باعـث مقاومت بدن در برابر نـیـکـوتـین هنـگـام نـکشیدن سیگار میشونـد. و در انـتـها داروهایی مانند “زایبن” باعث از بین رفتن میل و رغبت شما به کشیدن سیگار میگردند. در هرحال پیش از بکاربردن هر کدام از این محصولات با پزشک خود مشورت کنید.

● مقاوم باشید

همان گونـه کـه قـبـلا نیز گفته شد، ترک سیگار بسیار دشوار است. قطعا دچار وسوسه کشیدن سیگار خواهید شد و موانع بسـیاری در سـر راهتان قرار خواهد گرفت ولی باید پایداری نموده و هیچگاه دلسرد نگردید. این یک مسابقه دوی سرعت نـبـوده بـلـکـه دوی استقامت است؛ باید جنگنده باشید.

● هر روز برایتان آسانتر خواهد شد

با اینکه میگویند برندگان هیچگاه میدان را ترک نمی کنند و ترک کننده گان هرگز برنده نخواهند شد،

● به خودتان پاداش دهید

ترک سیگار گامی بلند در زندگی محسوب شـده و باید بهمیـن مناسبت همانند اتفاقات مهم دیگر جشنی برپا کرد.

با پولـی کـه قـرار بــود صرف خریداری سیگار و یا توتون گردد، اکنون می تـوانـیـد بـا آن چـیـزی بـخـریـد کـه بـرایتان لذت بخش باشد مانند یک تلویزیون پلاسمای زیبا. به این وسیله یک مزیت محسوس ترک سیگار را دریافته و برای ادامه کـار مصمم تر خواهید شد.

● نکاتی دیگر

▪ در این قسمت چند نکته دیگر برای ترک سیگار آورده شده است:

● از سیگار متنفر شوید

برای اینگه دیگر هیـچـگاه سـراغ سیگار نروید، دیواری از تنفر و انزجار نسبت به آن پیش خود ترسیم کنید تا همواره مـانع رغـبت شـما بـه مصرف سیگار گردد. یک روش مناسب این است که همیشه شیشه کوچکی که داخلش چـند تـه سـیگـار وجود دارد به همراه خود داشته باشید و هرگاه هوس سیگار کشیدن به سرتان زد، در شیـشه را باز کرده و داخلش را بوکنید، بوی تعفن و زننده آن قـطـعـا شـما را از کاری که می خواهـیـد انـجـام دهید منصرف خواهد کرد.

● مچ بند ببندید

این یک روش روانشـنـاسـانـه اسـت. همیشه مچ بند به دستتان بیندازید. هرگاه میل به سیگار پیدا کردید، آنرا محکم بپیچانید تا کمی احساس درد به شما دست بدهد. بعد از زمانی کوتاه مغز شما احساس درد را جایگزین هوس کشیدن سیگار نموده و میل شما از بین خواهد رفت.

● ورزش کنید

تمرینات ورزشی قطعا به شما کمک خواهد نمود چراکه فعالیت زیاد باعث مـشغـول نـگاه داشتن ریه ها و از بین بردن میل به سیگار می گردد. از لـحـاظ جـسـمانی هم احساس بهتری خواهید یافت. این احساس به عنوان یادآوری کننده خوبی برای مـزایـای سیگاری نبودن به شما خدمت خواهد کرد.

● برنامه غذایی منظمی داشته باشید

سعی کنید از وعده های غذایی مناسبی استفاده نموده و در ساعات منظمی اقدام به خوردن غذا نمایـیـد. بـا داشتن رژیم غذایی مناسب و مناسب آسانتر میتوانید سیگار را ترک نموده و درعین حال از سلامتی بیشتری برخوردار خواهید گشت. مزیت دیگر برنامه غذایی منظم جلوگیری از پرخوری و در نـتـیـجه اضـافـه وزن اسـت، مشکلی که در اغلب کسانیکه قبلا سیگاری بوده اند دیده میشود.

● مراحل را آهسته طی کنید

واژه “همیشه” کلمه ای وحشت آور است چراکه اشاره به آن دارد که مابـقی عـمـر خـود را باید به همین منوال و بدون هیچ انحرافی طی نمایید. کاری که باید انـجـام دهـیـد ایـن است که روز به روز پیش روید؛ با اهداف دراز مدت خود را هراسـان نـکنـیـد. امـروز سخت تلاش میکنید که سیگار نکشید. فردا نیز دوباره به همین ترتیب.

● رهایی از مصرف سیگار

وقتی کار تمام شد و به نتیجه رسید، هیچ دلیلی مثبتی برای آغاز مجدد وجـود نـدارد و آن چه که هست دلایل منفی میباشد. بعلاوه هـیچـکس جـز خـودتان نمی تواند شما را مجبور به ترک نماید. مطمئن باشید صحیح ترین مبارزه را در زندگی خود انجام میدهـید. در نهایت اگر میخواهید عادت دیگری را جایگزین کشیدن سیگار نمایید دقت کنید که کار بد تر از بد نشود!
تاثیر زیانبار استنشاق دود سیگار محیطی بر افراد سالم
به نقل از یونایتدپرس مارگرت دبلیو گربیس از بیمارستان دانشگاهی ژنو و ۱۱ همکارش علائم تنفسی را در ۱۶۶۱ نفر که د رطول ۱۱ سال گذشته هرگز سیگار نکشیده بودند بررسی کردند.
نتایج بررسی این افراد غیرسیگاری در مورد اثرات وجود دود سیگار در محیط نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران با بروز علائم تنفسی در آنها همراه است.
این پژوهشگران گفتند که افراد دچار تحریک‌پذیری مجاری تنفسی که مداوما د رمعرض دود سیگار دست دوم هستندبه خصوص در معرض خطر بیماری مزمن تنفسی زودرس هستند.
به گفته گربیس در گروهی از این افراد که در طول سال‌ها دچار علائم تحریک‌پذیری بیش از حد مجاری تنفسی بودند، رابطه‌ای میان علائم خس‌خس سینه، سرفه و تنگ نفس و برونشیت مزمن وجود داشت‌، اما تنها در مورد تنگ‌‌نفس و اسنشاق دود سیگار محیطی این رابطه از لحاظ آماری قابل‌توجه بود.
نتایج این تحقیق در شماره نوامبر نشریه American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

ترک سیگار برای فرزندان مادران سیگاری سخت‌تر است

محققان می‌گویند، ترک سیگار برای افرادی که مادرانشان در دوران بارداری آنها سیگار می‌کشیده‌اند دشوارتر است.
به گزارش یونایتدپرس از دورهام، “ادوارد لوین” استاد روان شناسی زیستی در “مرکز پزشکی دانشگاه دوک” گفت: آسیبی که سیگار کشیدن در دوران جنینی به فرد می‌رساند بسیار بیشتر از زایمان زودهنگام و یا کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد است.
دورهام گفت، سیگار کشیدن در دوران بارداری تغییراتی در رشد مغز نوزاد ایجاد می‌کند که می‌تواند تا پایان عمر ادامه یابد.
دانشمندان “مرکز تحقیقات بر روی نیکوتین و ترک سیگار دوک” اعلام کردند زنان باردار باید سیگار را کنار بگذارند تا جنین آنها در معرض نیکوتین قرار نگیرد و باید این کار را بدون استفاده از فراورده‌های حاوی نیکوتین مانند برچسب‌های پوستی و یا آدامس ترک سیگار که بازهم برای جنین خطر دارد، انجام دهند.
لوین گفت: هرچند میزان استعمال دخانیات در آمریکا در حال کاهش است، اما حدود یک چهارم آمریکایی‌ها مادرانی دارند که در دوران بارداری سیگار می‌کشیده‌اند.
وی افزود: مطالعات قبلی نشان داده است احتمال مرگ ناگهانی در دوران نوزادی، اختلال کمبود توجه – بیش فعالی، چاقی و حتی استعمال دخانیات تا پایان عمر در فرزندان اینگونه مادران بیشتر است.
این مطالعه در نشریه اینترنتی مجله “داروشناسی، بیوشیمی و رفتار” (‪ (Pharmacology, Biochemistry and Behavior‬چاپ شده است.
سیگار کشیدن والدین بر جنسیت جنین تاثیر دارد

محققان دریافته اند والدینی که سیگار می کشند ، موجب می شوند که جنین در صورت پسر بودن از بین برود و احتمال دختر شدن جنین افزایش یابد و جنین دختر نیز در صورت تولد ۲ برابر بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرد.
به نقل از دیلی تلگراف ، این موضوع بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ بر روی بیش از ۹۰۰۰خانم باردار بررسی شده است.
نتایج بررسی ها نشان می دهد مادرانی که در طول دوران بارداری سیگار می کشیده اند ، یک سوم کمتر از بقیه دارای فرزند پسر می شوند.
نکته دیگر اینکه چنانچه علاوه بر مادر پدر نیز سیگار بکشد احتمال پسر شدن جنین تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و این ناشی از حساسیت بیشتر جنین پسر نسبت به تاثیرات مخرب سیگار است و در مواردی نیز که جنین این والدین پسر باشد ، احتمال سقط به مراتب افزایش می یابد.
کارشناسان معتقدند علت این امر نیز تاثیر مواد شیمیایی موجود در نیکوتین بر کروموزومهای مردانه اسپرم و تخریب آنها است.
به همین دلیل اگر فرزند پسر می خواهید اصلا سیگار نکشید و اگر فرزند دختر سالم هم می خواهید سیگار نکشید، زیرا در صورت دختر شدن جنین احتمال سرطان و ضعیف شدن سیستم بدنی او افزایش می یابد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری با بروز مشکلات روانی ارتباط دارد
به گفته محققان: مشکلات سلامت روانی مانند اختلالات اضطراب و افسردگی در زنانیکه در دوران بارداری خود سیگار می‌کشند شایع است و یکی از علل سیگار کشیدن آنها نیز می‌تواند همین امر باشد.
دکتر “رنی دی. گودوین” به پایگاه سرویس خبرهای بهداشتی اینترنتی گفت، با توجه به دهها سال تلاشی که برای وادار کردن زنان به نکشیدن سیگار در دوران بارداری انجام شده است، مشاهده ادامه این مشکل بسیار آزاردهنده است.
وی افزود، میزان بالای افسردگی در میان زنان باردار معتاد به نیکوتین می‌تواند نشانه دیگری از وجود این مشکل در میان این زنان باشد.
گودوین و همکارانش در “دانشگاه کلمبیا” واقع در نیویورک اطلاعات ناشی از مصاحبه با یک هزار و ‪ ۵۱۶‬زنی را که در مطالعه‌ای در زمینه استفاده از الکل شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
تمام این زنان در سال گذشته باردار بودند.
گروه محققان در مجله “زایمان و بیماری زنان” نوشتند، در مجموع ‪۲۲‬ درصد زنان مورد مطالعه گزارش دادند که سیگار می‌کشیدند و ‪ ۱۲‬درصد آنها را می‌شد در رده زنان معتاد به نیکوتین قرار داد.
در این مطالعه دیده شد که یک اختلال روانی مانند افسردگی و یا اختلال ترس که در ‪ ۵۷‬درصد از زنان معتاد به نیکوتین دیده می‌شد، تقریبا در نیمی از زنان سیگاری یعنی ‪ ۴۵‬درصد آنها نیز مشاهده می‌شد.
گودوین گفت، متخصصین سلامت که روی زنان باردار سیگاری کار می‌کنند، باید بدانند که افسردگی و تشویش می‌تواند بزرگترین موانع بیماران آنان برای ترک سیگار باشد.
وی نتیجه گرفت، برای این قبیل افراد استفاده از برخی روشهای درمان روانی مانند رفتار درمانی و یا درمان حمایتی بعلاوه یک برنامه متوقف کردن استعمال دخانیات می‌تواند به مراتب بهتر از یک برچسب ساده پوستی نیکوتین به درمان بیمار کمک کند.
مشروح این مطالعه در شماره آوریل ‪ ،۲۰۰۷‬مجله” زایمان و بیماری‌های زنان” منتشر شده است.
ارتباط کشیدن سیگار با کاهش بینایی چشم
روزنامه “استار” چاپ مالزی نوشت: کشیدن سیگار موجب تسریع در روند کاهش بینایی افراد در سنین بالا می‌شود.
این روزنامه درشماره چهارشنبه خود به‌نقل از رویترز افزود: افراد سیگاری در حدود چهار برابر دیگران درمعرض مواجهه باکاهش شدید دید ناشی از افزایش سن هستند.
براساس این گزارش، گروه محققین دانشگاه سیدنی استرالیا به سرپرستی دکتر “جنیفر تن” با تحقیقات اخیر خود صحت این ادعا را اثبات کرده‌اند.
در این تحقیقات که مدت ده سال به طول انجامیده است تعداد دو هزار و ‪۴۵۴ نفر از شهروندان استرالیا با حداقل سن ‪ ۴۹سال مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند.
در بررسی‌های انجام شده توسط محققین استرالیایی اثبات شده است که افراد سیگاری نه‌تنها چهاربرابر افرادی که تاکنون سیگار نکشیده‌اند درمعرض مواجهه با افت شدید بینایی هستند، بلکه آنان پنج سال زودتر ازدیگر افراد بامساله کاهش بینایی بر اثر افزایش سن مواجه خواهند شد.
دراین تحقیقات همچنین اثبات شده که افراد سیگاری به‌مراتب بیشتر ازافراد دیگر با خطر ابتلای به بیماری “تحلیل شبکیه” در سنین بالاتر مواجه‌اند.
“تحلیل شبکیه” (‪ (Macular degenerationبیماری است که موجب از بین رفتن سلولهای شبکیه در قسمت مرکزی آن شده و در نتیجه، تیزبینی و دید مرکزی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد
کاهش ۱۰ تا ۱۵ سال عمر در افراد سیگاری

در ۲۰ سال اخیر در روسیه تعداد مصرف کنندگان سیگار ۴۴۰ هزار نفر افزایش داشته است که جوانان و زنان در درجه اول این افزایش قرار دارند، در این کشور حدود سه میلیون نوجوان به سمت سیگار کشیده شده اند.
به گزارش خبرگزاری روسیه، مصرف دایمی و طولانی مدت سیگار منجر به پیری زودرس می شود و صدمات جدی به سلامت انسان وارد می کند.
بنابر این گزارش، میزان موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی که علت آنها مصرف سیگار بوده در روسیه برای مردان ۲۷ درصد و برای زنان دو درصد است. تغییرات پاتولوژی در ارگان های تنفسی که بر اثر سیگار ایجاد می شوند منجر به ابتلا به بیماری های برونشیت مزمن و صدمات ریوی می گردد. همچنین در بین موارد مرگ ناشی از این عوارض بیماری ها ۷۸ درصد را مردان سیگاری و ۳۰ درصد را زنان سیگاری تشکیل می دهند. علاوه بر سیگار علت مرگ بر اثر سرطان ریه در ۹۰ درصد موارد است. به طور متوسط هر فرد سیگاری به خاطر این عادت مضر سیگار کشیدن ۱۰ تا ۱۵ سال از عمر خود را از دست می دهد.
این گزارش حاکیست، طبق اطلاعات مرکز موسوم به بلوخین آکادمی علوم پزشکی روسیه میزان مرگ و میر بر اثر امراض قلبی در خانواده ای که یکی از همسران سیگار مصرف می کند ۲۰ درصد بیشتر از خانواده های غیر سیگاری است. فرد سیگاری غیر فعال در گروه خطر بروز سکته قلبی قرار دارد. دود سیگار حاوی چهار هزار ماده شیمیایی است که در بین آنها نیکوتین مسئول عادت کردن به این عادت مضر کشیدن سیگار است و باعث وابستگی فیزیکی به آن می شود. پس از نفوذ دود به ریه، نیکوتین بعداز هفت ثانیه به مغز راه می یابد. علاوه بر این دود سیگار سرطان زا است و یک سوم تمام موارد مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار بر اثر سرطان دهان، سرطان حنجره و نایژه ها صورت می گیرد

سیگار نکشید چون کچل می‌شوید

دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود به یکی دیگر از مضرات سیگار برای بدن از جمله ریزش موی سر پی بردند.
به گزارش بی‌بی‌سی عربی، دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند سیگار می‌تواند در ریزش موی برخی مردان و ابتلای آنان به بیماری طاسی تاثیر داشته باشد.
طاسی سر در میان مردان بیشتر ارثی است و علت آن به یکسری هورمون‌های نرینه برمی‌گردد.
محققان در این پژوهش دریافتند مردان آسیایی که نسبت به مردان اروپایی کمتر به بیماری طاسی سر مبتلا می‌شوند، در صورت کشیدن سیگار، دچار ریزش بیشتر موی سر خواهند شد.
این یافته‌ها در بررسی روی ۷۴۰ مرد تایوانی که عمر متوسط آنان به ۶۵ سال می‌رسد، به دست آمده است.

تاثیر منفی سیگار در قدرت جنسی


سالانه حدود پنج میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. این آمار وحشتناک نشان می دهد که مبارزه با مصرف دخانیات، یکی از اصول اساسی برای حفظ و ارتقای سلامت عمومی است. بدون شک می دانید که سیگار باعث بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی و غیره می شود. علاوه بر این مشکلات، مصرف سیگار تاثیری منفی روی قدرت جنسی و توان باروری دارد که در این مطلب به آنها اشاره می شود.


سیگار و قدرت جنسی

سیگار باعث آسیب اسپرماتوزوئیدها و کاهش باروری می شودمصرف سیگار و دخانیات باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرماتوزوئیدها و در نتیجه ناهنجاری ها و اختلالات کروموزومی می شود.


به همین دلیل نیز مصرف دخانیات، قدرت باروری مردها را پایین می آورد.

 

 

مصرف سیگار باعث کاهش جریان خون و ناتوانی جنسی می شودقدرت و توانایی جنسی در بین ملل مختلف نشان دهنده ی قدرت مردانگی است. اما متاسفانه باید بدانید که مصرف سیگار یکی از عاملین اصلی در بروز اختلالات جنسی است.


سیگار سیستم عصبی، دستگاه قلب و عروق و هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه خطر بروز ناتوانی جنسی در بین افراد سیگاری بیشتر است.


به عقیده ی متخصصان مصرف دخانیات خطر بروز اختلالات نعوظی در مردان را دو برابر افزایش می دهد.


خبر خوب اینکه با ترک سیگار این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود.

دود سیگار در خانم های باردار باعث به هم خوردن مکانیسم اکسیژن رسانی به جنین می شود. این امر نیز باعث مسمومیت شدید و آسیب های مغزی می شود

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری به سلامت جنین آسیب می زندمصرف سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن در دوره ی بارداری به سلامت جنین و کودکان آسیب می رسانند.


دود سیگار در خانم های باردار باعث به هم خوردن مکانیسم اکسیژن رسانی به جنین می شود. این امر نیز باعث مسمومیت شدید و آسیب های مغزی می شود.


سیگار کشیدن در دوره ی بارداری و قرار گرفتن در معرض دود آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل سقط جنین، زایمان پیش از موعد و اختلال در رشد جنین می شود.

 

 

سیگار حاوی بنزن، نیتروزامین، فرمالدئید و سیانور هیدروژن 
دود سیگار حاوی حدود چهار هزار نوع ترکیب شیمایی است که بیش از چهل نوع آنها سرطان زا هستند.


معمولا نیکوتین جزو معدود ترکیباتی است که روی پاکت سیگار نوشته می شود، اما زمانی که سیگار آتش زده می شود، این استوانه ی کوچک به کارخانه ترکیبات شیمیایی تبدیل می شود.


سیگار حاوی قیر، گازهای سمی و فلزات سنگین است.


افرادی که هر روز یک پاکت سیگار می کشند، معادل ظرف ماست قیر در سال تنفس می کنند.


تمام این ترکیبات سلامت جسم شما را با خطرات جدی مواجه می کند.

13 راه برای ترک سیگار


بسیاری از افراد سیگاری، چندین بار سعی می‌کنند تا سیگار را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.


ترک سیگار

1- دلیل ترک سیگار خود را بدانید.

شما می‌خواهید سیگار را ترک کنید، اما می‌دانید برای چه؟

برای ترک سیگار، باید دارای انگیزه قوی باشید. ممکن است شما بخواهید خانواده خود را از دود سیگار محافظت کنید.

ممکن است به خاطر سرطان سینه از سیگار کشیدن پرهیز کنید، و یا حتی ممکن است برای این‌که جوان‌تر به نظر برسید، سیگار را ترک کنید.

بهترین دلیل را انتخاب کنید و به خاطر دلیل خود با سیگار کشیدن مبارزه کنید و بدانید که شما موفق‌ترین فرد در ترک سیگار هستید.

 

2- شکست نخورید.

95 درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان و یا مدیتیشن شکست می‌خورند. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است. به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهر می‌شود.

 

3- ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید.

هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری می‌باشد. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس و قرص‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک سیگار را تا دو برابر افزایش دهند.

 

4- قرص‌های نیکوتین‌دار را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

قرص‌هایی وجود دارند که با تاثیر موادشیمیایی بر مغز، به کاهش سیگارکشیدن کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین باعث کاهش رضایتمندی از سیگار کشیدن می‌شوند.

دیگر داروها، ممکن است به کاهش علائم ناشی از ترک سیگار کمک کنند. ولی تمامی این داروها را باید تحت‌نظر پزشک مصرف کنید، نه به طور خودسرانه.

 

5- به تنهایی ترک نکنید.

به دوستان، اقوام و همکاران خود بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک سیگار مهم است.

ممکن است نیاز داشته باشید که به یک گروه ترک‌کنندگان سیگار بپیوندید و یا با روانشناس صحبت کنید.

رفتار درمانی یکی از بهترین درمان‌ها برای ترک سیگار می‌باشد.

شما می‌توانید برای ترک موفقیت‌آمیز سیگار، رفتاردرمانی و مواد جایگزین نیکوتین و روش های آرامش دهنده را با هم به کار برید.

 

6- استرس خود را کنترل کنید.

یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند.

هنگامی‌که سیگار را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند.

بهتر است در چند هفته‌ی اول ترک سیگار، از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید

7- از مصرف الکل و مواد تحریک کننده برای کشیدن سیگار دوری کنید.

برخی فعالیت‌ها ممکن است شما را برای کشیدن سیگار تشویق کند. الکل یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد.

اگر با نوشیدن قهوه، تمایل به سیکار کشیدن پیدا می‌کنید، برای هفته‌های اول فقط مقداری چای بنوشید.

اگر بعد از غذاخوردن تمایل به سیگار کشیدن پیدا می‌کنید، حتما یک کار دیگری بعد از غذا انجام دهید؛ مثلا دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یا آدامس بجوید.

 

8- خانه را تمیز کنید.

بعد از کشیدن آخرین سیگار، بعد از آن تمام کبریت‌ها، فندک‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بیاندازید.

تمام لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه منزل را که بوی سیگار گرفته‌اند، بشویید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنید تا از شر بوی بد سیگار خلاص شوید.

در کل هر چیزی را که باعث می‌شود یاد سیگار کشیدن بیفتید، از خودتان دور کنید.

 

9- سعی و تلاش کنید.

بسیاری از افراد سیگاری، چندین بار سعی می‌کنند تا سیگار را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند.

احساسات و شرایط ترک سیگار را باید خود فرد بررسی کند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.

هرکس را می‌توان بر اساس قولش سنجید. پس، شمایی که درصدد ترک سیگار هستید به خودتان قول دهید تا مردم به قول شما اعتماد کنند و در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود موفق باشید.

 

10- راه بروید.

فعالیت ورزشی به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش علائم ترک آن کمک می‌کند.

هنگامیکه می‌خواهید به سمت سیگار بروید، ورزش کنید. حتی ورزش‌های ملایم (از قبیل پیاده روی) نیز کمک کننده می‌باشند.

کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می‌دهید، جلوی افزایش وزن بعد از ترک سیگار را خواهد گرفت.

 

11- میوه و سبزی بخورید.

در طول ترک سیگار، رژیم لاغری نگیرید. سعی کنید بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف کردن این غذاها باعت عدم تمایل به کشیدن سیگار می‌شوند.

 

12- برای سلامتی، سیگار را ترک کنید.

ترک کردن سیگار باعث می‌شود که در عرض 20 دقیقه، فشار خونتان پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان آرام‌تر شود.

در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمی گردد.

در عرض 2 هفته تا 3 ماه، خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود.

فواید درازمدت ترک سیگار عبارت است از: کاهش بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر.

 

13- ترک سیگار پاداش دارد.

ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده برای سلامتی بدن، پول شما را به هدر نمی‌دهد و می‌توانید پول خود را ذخیره کنید

من چگونه می توانم سیگار را ترک کنم ؟
اگر من عادات قدیمی خودم راادامه دهم، چه اتفاقی رخ می دهد ؟
بیماریهای قلبی عروقی قاتل شماره یک انسان هابوده واستعمال سیگار سر دسته عوامل خطرزای عمده ، مهمِ وقابل پیشگیری بیماریهای قلبی عروقی می باشد . لیست بلندبالای بیماری ها و مرگ های مربوط به استعمال سیگار هراسناک می باشد. همچنین استعمال سیگار برای هزاران نفر از افراد غیر سیگاری شامل نوزادان و اطفال در معرض دود سیگار، مضر می باشد(سیگاریهای دست دوم).
افراد سیگاری باید نگران اثر سیگار برروی سلامتی خودشان و افراد مورد علاقه شان باشند. ممکن است شما یکی از هزاران نفری باشید که سالیانه به دلیل مصرف سیگار می میرند . زمانیکه شما سیگار را ترک می کنید، در حقیقت میزان خطر آن را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهید .
آیا برای ترک سیگار دیر شده است ؟
در ترک سیگار مهم نیست که شما چقدر و به چه مدت سیگار کشیده اید، در واقع با ترک سیگارمیزان خطردر شما در هر حالتی کاهش می یابد . با گذشت زمان میزان خطر در شما مشابه افرادی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند .
من چگونه می توانم سیگار را ترک کنم ؟
گام اول
 دلایل خود را برای ترک سیگار لیست کنید و روز انه چند مرتبه آنها را بخوانید.
 بسته سیگار خود را با کاغذ و کش ببندید. هر بار که سیگار کشیدید، زمان آن، احساس خودتان و میزان اهمیت سیگار را از عدد 1 تا 5 یادداشت کنید .
 بسته سیگاررا دوباره با کاغذ و کش ببندید .
گام دوم
 همواره لیست دلایل خود برای ترک سیگاررا بخوانید و در صورت نیاز مواردی را به آن بیافزایید.
 با خود کبریت حمل نکنید و سیگار را خارج از دسترس خود قرار دهید .
 هرروز سعی کنید که سیگار کمتری بکشید و سعی کنید در مواردی که سیگار کشیدن برای شما اهمیت ندارد، آن را مصرف نکنید.
گام سوم
 اقدامات گام دوم را ادامه دهید. تاریخی را برای ترک کامل تعیین کنید .
 تا زمانی که بسته سیگار خود را تمام نکرده اید، بسته سیگار جدیدی نخرید .
 سعی کنید برای یکبار هم که شده،48 ساعت سیگار نکشید .
گام چهارم
 سیگار را به طور کامل ترک کنید . تمامی کبریت ها و سیگار ها را دور بریزید. زیر سیگاری و فندک ها را پنهان کنید .
 خود را مشغول کنید . به سینما بروید، ورزش بکنید، پیاده روی و دوچرخه سواری نمایید .
 از وضعیت هایی که سبب تحریک شما به مصرف سیگار می شوند، دوری کنید.
 جایگزین سالمی را برای سیگار پیدا کنید .
 از آدامس های بدون شکر یا آدامس های نعنایی که به شکل مصنوعی شیرین شده اند،استفاده کنید .
 ازیک برش کرفس یا هویج خرد شده استفاده کنید . سعی کنید دستتان مشغول باشد .
 زمانی که احساس وسوسه به سیگار کشیدن می کنید، سعی کنید نفس عمیقی بکشید .
اگر پس از ترک، سیگار کشیدم چه کنم ؟
حتی اگر یک نخ سیگار همراه شما باشد، غیرسیگاری بودن بسیار دشوار است . پس هر کاری می توانید بکنید تا سیگار همراهتان نباشد . وسوسه سیگار کشیدن از بین می رود . اولین 2 تا 5 دقیقه سخت ترین برهه است . اگر پس از ترک سیگار، دوباره سیگار کشیدید:
 این به مفهوم آن نیست که شما دوباره سیگاری شده اید . از هم اکنون کاری کنید که دوباره به مسیر درست قبلی خود برگردید .
 خود راسرزنش یا تنبیه نکنید. به خود بگویید که شما هنوز غیرسیگاری هستید.
 با خودتان فکر کنید که چرا شما سیگار کشیده اید و تصمیم بگیرید که مرتبه بعدی چه کاری متفاوتی را می توانید انجام دهید.
 با خودتان قراردادی امضا کنید که دوباره سیگار نخواهیدکشید .
پس از ترک سیگارچه اتفاقی رخ می دهد ؟
 حس بویایی و چشایی شما برمی گردد .
 سرفه های شما قطع می شود .
 سیستم گوارش شما به حالت طبیعی بر می گردد.
 شما احساس سرزندگی و پرانرژی بودن می کنید .
 بالارفتن از پله ها ساده تر می شود .
 تنفس کردن شما ساده تر می شود .
 بوی سیگار در لباس و سوختگی لباس ها از بین می رود .
 احساس نیاز به سیگار کشیدن از بین می رود .
 طول زندگی شما بیشتر شده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی،‌ بیماری ریوی و سرطان در شما کاهش می یابد .
من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟
با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.
آیا پرسش یا توضیحی از پزشک خود دارید ؟
دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:
چه موقعی وسوسه های من برای مصرف سیگار تمام می شود ؟
من چگونه می توانم از افزایش وزن جلوگیری کنم ؟