سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

انواع اظهارنامه مالیاتی قانونی

در قانون از چند نوع اظهارنامه مالیاتی نام برده شده است ؟

  • طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقوقی باید تا ۴ ماه پس از سال مالی و مالیاتی اظهارنامه عملکرد خود را به همراه ترازنامه و حساب سود وزیان به همراه مشخصات کامل شرکا و سهامداران به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و مبلغ مالیات تعیین شده را هم پرداخت نمایند . اگر تغییراتی در اطلاعات ارسالی به وجود آید این تغییرات را می توان در سنوات بعدی اصلاح و ارسال نمود .
  • کلیه اشخاص حقیقی که شغل انها جز مشاغل گروه اول می باشد هم باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارسال نمایند . مشاغل گروه اول مشاغلی هستند که مجموع فروش کالا و خدمات انها بیش از سی میلیارد ریال باشد و یا اینکه ده برابر درآمد آنها که مشمول مالیات شده باشد هم از مبلغ مذکور بیشتر باشد و همچنین دارندگان کارت بازرگانی و صادرکنندگان و وارد کنندگان هم جز مشاغل گروه اول هستند .صاحبان کارخانه ها و معادن ، هتل ها ، بیمارستان ها ، زایشگاهها و کلینیک های تخصصی ، صرافی ها ، فروشگاههای زنجیره ای هم جزو مشاغل گروه اول دسته بندی میشوند .
  • کلیه اشخاص حقیقی که شغل آنها جزو مشاغل گروه دوم است هم موظف به تهیه و ارسال اظهارنامه می باشند . مشاغل گروه دوم مشاغلی هستند که مجموع فروش کالا و خدمات انها بین ده تا سی میلیارد ریال باشد و ده برابر درآمد که مشمول مالیات شده است بین ده تا سی میلیارد ریال باشد
  • اشخاص حقیقی که شغل آنها جزو مشاغل گروه سوم است باید اظهارنامه علکرد خود را در مهلت تعیین شده تهیه و ارسال نمایند . مشاغل گروه سوم به مشاغلی اطلاق میشود که جزو گروه اول و دوم قرار نگیرند .
  • اشخاص حقیقی که دارای املاک ویژه مطابق با ماده ۵۷ و ۸۰ قانون مالیات های مستقیم هستند مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه می باشند .ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم در مورد اشخاص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارند صحبت می کند . این گونه افراد باید اظهارنامه ای را تکمیل نمایند که نمونه ان توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده و در اختیار انها قرار میگیرد و ماده ۸۰ قانون مالیاتی های مستقیم هر در مورد حق واگذاری ملک و ارائه مدارک آن تا سی روز پس از انجام معامله صحبت کرده و باید با فرمت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی ارسال گردد.
  • و نوع آخر آن ، اظهارنامه انحلال است که باید طبق ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم ارسال گردد .ماده ۱۱۴ قانون مالیات های مستقیم در مورد اشخاص حقیقی صحبت می کند که موظفند قبل از تشکیل مجمع عمومی و تصمیم گیری جهت انحلال شرکت اظهارنامه مالیاتی خود را که شامل صورت دارایی ها و بدهی ها می باشد را مطابق با فرمت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و ارسال نمایند و ماده ۱۱۶ هم مودیانی که شرکت خود را منحل کرده اند مکلف کرده است تا حداکثر شش ماه از تاریخ انحلال شرکت میزان مالیات تعیین شده طبق اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۴ و ۱۱۵ را پرداخت نمایند . و نرخ این مالیات طبق ماده ۱۰۵ تعیین می گردد . ماده ۱۰۵ هم در مورد ۲۵ درصد جمع درامدهای شرکت در ایران و خارج از کشور با کسر زیان های وارد شده و معافیت های قانونی صحبت کرده و مودیانی مشمول این ماده قانونی موظف به پرداخت آن می باشند.
تهیه اظهارنامه مالیات عملکرد همانطور که در سطور بالا اشاره شد باید توسط افراد مطلع از قانون و متبحر در این امر صورت بگیرد و تمامی جزییات به دقت رعایت شود کوچکترین اشتباهی در تهیه این سند می تواند شرکت یا بنگاه اقتصادی را مشمول مالیات علی الراس نماید. علی الراس شدن یعنی ممیزین مالیاتی بدون توجه به اظهارنامه های ارسال شده خود به بررسی اسناد و مدارک مالی و مالیاتی پرداخته و بر اساس انچه مشاهده می کنند مالیات تعیین خواهند کرد که عموما این مالیات بیشتر از مالیاتی خواهد بود که از طرق اظهارنامه تعیین میشود. برای همین بنگاههای اقتصادی و صاحبان کسب و کار می توانند جهت تهیه اظهارنامه و سایر امور مالی و حسابداری خود از موسسات خدمات مالی و حسابداری کمک بگیرند