سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات نقل و انتقال املاک نوعی از مالیات مستقیم است که برای معاملاتی که شخص حقیقی یا حقوقی پس از واگذاری حقوق مربوط به املاک خود و بعد از کسر معافیت‌ های مقرر شده در قانون مالیات‌ های مستقیم به ماخذ ارزش معاملاتی یا وجوه دریافتی پرداخت می‌کند، وضع می گردد.


فرمول محاسبه ارزش منطقه ای ملک ۱۴۰۰

ارزش منطقه املاک شامل عرصه زمین و اعیان بنا می باشد که برای محاسبه عوارض و هزینه های دادرسی به شهرداری ها، دادگستری محاسبه می گردد. لذا محاسبه آن به شدت زمانبر می باشد سامانه مالیات نقل و انتقال املاک جهت محاسبه سریع و دقیق ارزش منطقه طراحی شده است.

دفترچه ارزش معاملاتی املاک، دفترچه ای است که هرسال توسط اداره امور مالیاتی منتشر می شود. این دفترچه هر سال برای هر استان به صورو جداگانه منتشر شده و مقدار قیمت منطقه ای تمام نقاط شهری به تفکیک مشخص شده است و در آن هزینه دارایی نقل و انتقال ملک مشخص شده است.

نحوه محاسبه قیمت منطقه ای: 

ارزش اعیانی ملک + ارزش عرصه

هزینه دارایی انتقال سند ملک

با توجه به نوع کاربری آن، هزینه دارایی نقل و انتقال ملک مطابق ماده ۵۹  به صورت زیر محاسبه می شود.

ماده ۵۹ ـ نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (۵%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (۲%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می‌باشد.

تبصره ۱ ـ چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.

تبصره ۲ ـ حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است ازحق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.


محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک سال ۹۹

بر طبق مقررات ماده ۷۸۱ قانون مالیات های مستقیم، تنظیم سند معاملات املاک توسط دفاتر اسناد رسمی مستلزم دریافت گواهی انجام معامله از اداره امور مالیاتی ذیربط و درج شماره گواهی مذکور در اسناد تنظیمی می باشد. در همین راستا به منظور سهولت تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و جلوگیری از تردد و مراجعات غیر ضروری مراجعان به ادارات امرور مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به طراحی و پیاده سازی سامانه برونسپاری نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی(موضوع تبصره ۴) ( ماده قانونی موصوف)اقدام نموده است. با بهره گیری از سامانه مذکور، پس از آنکه استعلام توسط دفتر اسناد رسمی در بخش مربوط در سامانه ثبت، تکمیل و ارسال شد، محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک در سامانه مالیاتی انجام و مبلغ مالیات به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت مالیات از طریق سامانه به دفتر اسناد رسمی اعلام می شود.

پس از پرداخت مالیات توسط متقاضی و تایید برخط بانک عامل، گواهی مربوط توسط سامانه مالیاتی صادر و اطلاعات آن از طریق سامانه ثبت به صورت برخط برای دفاتر اسناد رسمی ارسال خواهد شد.

مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۱۴۰۰

محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۱۴۰۰ نیز مثل موارد ذکر شده انجام می شود و در این سال افزایش مالیات نقل و انتقال ملک اتفاق نیفتاده است. در این قسمت انواع محاسبات برای مالیات نقل و انتقال املاک را با هم بررسی می نماییم.

هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰

از دیگر موضوعات مورد بحث هزینه صدور سند تک برگی می باشد. در قانون هیچ هزینه مشخصی برای صدور این نوع سند تعیین نشده است و در واقع نمی توان مبلغ مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

اما به صورت کلی هزینه صدور سند تک برگی چیزی حدود ۵۰۰ هزار تا ۲میلیون تومان خواهد بود که با توجه به عوامل مختلف معین می شود. یکی از عوامل تعیین کننده هزینه صدور سند تک برگی مشخصات ملک است.

به عنوان مثال اگر ملک بزرگتر باشد و دارای متراژ بیشتری باشد هزینه صدور سند تک‌ برگی آن نیز بیشتر خواهد بود و مواردی مانند نوساز بودن ملک، امکانات ملک و …نیز در تعیین هزینه صدور سند تک برگی آن تاثیر گذار خواهند بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد