ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین
ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین
هفت راهبرد اجرایی رزومه نویسی رزومه فقط برای اینکه شما شغلی بیابید طرحریزی نمیشود و نمیتواند باعث احراز صلاحیت برای پستهایی خارج از حیطه تخصصی شما شود. رزومه خود به تنهایی نمیتواند دری بگشاید و یا موانعی را درپیش رو ازمیان بردارد ، امارزومه کارهای زیادی میتواند بکندو برای کارجویان سکویی برای یافتن شغل است. برای اینکه وارد میدان رقابت شوید لازم است رزومه شما اطلاعات بیشتری را از سوابق کاری و وظایف شما به نمایش بگذارد و حتی کلیدی برای ارائه نتایج فعالیتهای شما باشد. در سطح اجرایی ، مسئولین استخدام میخواهند بیشتر از آنچه شما انجام دادهاید بدانند؛ آنها میخواهند توان آن را داشته باشند تا براساس رزومه شماا را برای سازمان خود و اهداف آن ارزیابی کنند . رزومه دردو یاسه صفحه تهیه می شود وباهدفی خاص تهیه می شود تا به همراه مدارک تصویر منسجم ، دقیق و متمرکزی ازشما ارائه کند و نشان دهد شما که هستید و چرا وجود شما برای یک سازمان خاص ارزشمند است. برای تهیه یک رزومه قوی و موثر که توانایی ها و صلاحیت های اجرایی را به خوبی نشان دهد به راهبردهای ذیل توجه شود : 1- با ارائه خلاصه سوابق شروع کنید نه با شرح اهداف و جزئیات شغل شرح دادن سوابق در رزومه نویسی قدیمی شده است. در عوض با نوشتن نکات قوی سوابق که بتواند با یک نظر اجمالی خواننده را از جا بلند کند و نظرش را جلب کند، شروع کنید . مطمئن شوید این خلاصه سوابق نوع و سطح پست سازمانی که شما به آن علاقهمند هستید را نشان میدهد و شامل مشارکت های کاری برجسته شماست . 2- سوابق کاری را به ترتیب زمانی نشان دهید. اگردر رزومه شما سوابق کاری پراکنده و مغشوش باشد ، ظلم بزرگی به خودتان کردهاید . تقریباً بهترین خدمت به مسئولین اجرایی استخدام نوشتن سوابق کاری به ترتیب زمانی معکوس به همراه نکات اساسی و قوی پستهای قبلی شماست ، حتماً عنوان پست ، نام کارفرما و تاریخ استخدام را ذکر کنید وگرنه امکان جذب خود را به خطر انداختهاید. 3- شرح شغل ننویسید. رزومه باید بیشتر در مورد نکات برجسته آنچه انجام دادهاید باشد تا وظایف مربوط به شغل مورد تصدی، به طور خلاصه مفاد مسئولیتهای خود را توضیح دهید. سپس موفقیت و مشارکتهای خود را برجسته کنید، کارهایی که موجب رشد بازده ، سود ، افزایش تولید و رضایت مشتری یا اهداف دیگر شغلی شده است را بنویسید. به عنوان یک مدیر اجرایی باید به جای وظایف اجرایی روزانه روی مشارکتهای راهبردی متمرکز شوید . مطمئن شوید که تصویر کلی از خودتان را نشان دادهاید . به خاطر داشته باشید کسانی که رزومه را میخوانند بسیار باهوش هستند و میتوانند براساس عناوین شغل و توضیحات عمومی تصمیم بگیرند، آنها نیازی به ذکر جزئیات شغل ندارند. 4- رزومه ای منحصربه فرد تهیه کنید از کلمات توصیفی مبهم مانند اساساً، ذاتاً، عمدتاً اجتناب کنید در عوض برای اعتبار دادن به سوابق خود از اعدادی قاطع استفاده کنید. 5- توضیح زمینه کار و رقابت اگر کارهایی ویژه ای که انجام دادهاید انجام دادهاید را توضیح دهید اثر بیشتری خواهد گذاشت. به جای نوشتن "افزایش 23 درصدی بازدهی" بهتر است بنویسید "موجب جبران بازدهی کم 5 سال گذشته با توجه به تلاشهای گسترده کاری در بازار و رشد 23 درصدی بازدهی و دست یافتن به سود برای اولین بار در سال قبل شدم". 6- رزومه کوتاه باشد حتی اگر دو یا سه صفحه رزومه برای یک مدیر استخدام قابل قبول باشد، باز هم مهم است که سبک نوشتاری مختصر باشد تا شما بتوانید اطلاعات مهم را بدون اینکه خواننده شما در دریای متن گم شود را دراختیار او بگذارید. اطلاعاتی که ضروری نیستند جسورانه اصلاح کنید. 7- برای افزایش تاثیر از جدول استفاده کنید برای خواننده این تسهیل را فراهم آورید که از طریق خواندن سطحی متن ، اطلاعات مهم را پیدا کند. از حروف درشت استفاده کنید، نقطهگذاری و حاشیه گذاری کنید تا موجب طبقهبندی و جذابیت اطلاعات شما شود. به غیر از موارد فوق ، مطمئن شوید که نوشته شما غلط املایی، نقطه گذاری و دستوری ندارد. رزومه شما مهم است. اگر قوی و با توجه نوشته شود میتواند برای پیشبرد کاریابی شما موثر باشد. اگر مبهم و متقاعد کننده نباشد، موجب دلسردی شما در یک کاریابی طولانی خواهد شد. وقت، انرژی و فکرو دقتی که برای تهیه یک رزومه صرف می کنید یک سرمایهگذاری عالی روی خودتان و زندگی شغلی آینده شماست . اسرار رزومه نویسی یک مدیر منابع انسانی درشرکت مشهور نورت وست، از من خواست که در نوشتن رزومه کمکش کنم. او به من گفت: "من تمام وقت رزومهها را میبینم. هزاران رزومه از زیردست من رد میشود. اما حالا که نوبت به خودم رسیده که رزومه بنویسم میبینم چه کار سختی است. یک رزومه مانند یک تبلیغات جذاب است. اما یکی از مهمترین آنها، بخصوص در بازارکار کنونی. او توضیح میدهد وقتی آنها شروع به بررسی درخواستهای استخدام میکنند، رزومه تمام آن چیزی است که استخدامکننده در دست دارد. استخدام کننده برای هر رزومه 15 تا 20 ثانیه وقت میگذارد. اگر مطالب رزومه شما نتواند سریعاً توجه آنها را جلب کند، رزومه شما رد میشود وکس دیگری برای مصاحبه دعوت میشود. نوشتن رزومهای جذاب فن خوبی است که شما میتوانید از آن استفاده کنید. زیرا استخدام کنندگان واقعاً دوست دارند که این فنون را در رزومه ببینند. در یک تحقیق ملی از 600 مدیر استخدام، اکثریت قریب به اتفاق آنها گفتهاند که مهمترین قسمت رزومه "خلاصه سوابق و قابلیتها" است و استخدامکنندگان گفتهاند که این قسمت از اولین قسمتهایی است که آنها میخوانند. اگر این خلاصه نشان دهنده توانایی فرد برای شغل اعلان شده باشد، توجه آنها جلب میشود و درخواست را مورد توجه قرار داده و با دقت بیشتری میخوانند. مدیران استخدام همچنین گزارش کردهاند که تنها 5 درصد رزومهها حاوی این بخش کلیدی بودند. به عنوان خلاصهای کوتاه درباره خودتان به آن فکر کنید. این قسمت معمولاً شامل 4 یا 6 جمله است که نشان دهنده یک دیدکلی در مورد تجربیات، سوابق، هوش، مهارتها و عادتهای شغلی شماست. این یک مثال خوب از رزومه یک متقاضی است: خلاصه توانایی ها و قابلیتها "12 سال سابقه مدیریت منابع انسانی در ارتباط با شرکتهای قدیمی و بسیار گسترده، کارشناس قانون استخدامی، امور استخدام کارکنان، روابط کارگری و دستمزد. تصمیم گیری تحلیلی با بهترین مهارتهای حل مسئله، تشخیص توانایی و گسترش رشد مهارتی پرسنل و افزایش بهرهوری." با خواندن این خلاصه کوتاه، راحت میتوان فهمید که این داوطلب صلاحیت انجام شغل منابع انسانی را دارد. در حقیقت او چندین مصاحبه انجام داده و در یکی از مشهورترین کارخانههای تولید قهوه کار میکند. یک هشدار – استخدامکنندهها شکایت میکنند که بسیاری از مردم در رزومه دروغ میگویند، اغراق و گزافهگویی! دروغ اشتباهی کشنده و مرگبار است. اینکار را نکنید وقتی شما استخدام شدید استخدمکنندهها با طرح سوالهایی بیشتر در جستجوی اطلاع یافتن از سوابق کاری و گذشته شما هستند و دیر یا زود عدم صحت گفتههای شما افشاء میشود و احتمالاً اخراج خواهید شد. خدمات و عملکرد شما باید قابل استناد باشد. خلاصه تواناییها و صلاحیتها میتواند بهترین وسیله برای تثبیت شایستگی شما برای شغل موردنظر باشد و استخدامکننده را ترغیب و تشویق کند که بخواهد همه چیز را از نزدیک مشاهده کند. مطمئن شوید که رزومه شما این بخش اساسی را دارد. این قسمت درست بعد از نام، آدرس و اهداف شغلی میآید. بیست و چهار نکته در مورد نوشتن رزومه مؤثر در زیر نکاتی ارائه می شود که به خلق رزومه ای مؤثر کمک می کند.اگر تاکنون نتوانسته اید رزومه مناسبی بنویسید و اگر می خواهید بدانید افراد موفق چگونه رزومه می نویسند ، مطالب زیر را بخوانید. 1 – پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید، . در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود. 2 – هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به مهم جلوه دادن صحبتهای شما در رزومه می کند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان را بیان می کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می بخشد. 3 – نقاط قوت خود را برای کارفرمایان معین نمایید. روی هنر و توانایی های خود بیشتر تاکیید نمایید زیرا به این ترتیب کارفرما را در پاسخگویی به این سؤال که : “ این کارجو چه کارهایی می تواند برای پیشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” کمک می نمایید. 4 – اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید. به طور متوسط هر کارفرما به مدت 30 ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد. کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند ق ابلیتها، توانائیها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند. 5 – به تواناییهای خود اهمیت بدهید رزومه خود را بر طبق قابلیتها و تواناییها درجه بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. به تواناییها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف کنید . این گونه وانمود کنید که تواناییها ،واقعیتی در شما هستند. 6 – از کلمات کلیدی بهره ببرید سعی کنید از کلمات کلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده کنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیک، اکسل، پردازش داده ها، طراحی گرافیک و روشهای تبلیغات حرفه ای. 7 – از کلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید. از کلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده کنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و کافی با حرفه تان دارید. اما دقت کنید رزومه شما مملو از این گونه کلمات نباشد که خواندن آن سخت و غیر قابل فهم گردد همچنین بهتر است جلوی ) اینگونه واژه ها کلمات اقتباس شده را نیز به طور کامل در پرانتز بیان کنید مثل: Information Technology ) )I.T( 8 – از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید خود را فعال و پر جنب و جوش، با کمال، با هوش و به عنوان کسی که در هر کمک و همکاری سهمی دارد توصیف کنید، این گونه به نظر کارفرما ازهر جهت مفید جلوه گر می شوید. 9 – از آوردن ضمیر مثل ”من” پرهیز کنید هر گز از صمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید. 10 – کلمات کلیدی را در متن مشخص جلوه دهید. به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید. 11 – اطلاعات را خلاصه کنید. وقتی که رزومه شما از یک یا دو صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای تبدیل آن به شکل الکترونیکی ایجاد می شود. بنابراین همواره توصیه می شود که رزومه خود را در یک صفحه تهیه کنید. 12 – لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید تجربیات 10 یا 15 سال کاری پیش را به طور خلاصه ذکر نمایید. 13 – به تجربیات خود کمیت بدهید اعداد ابزارهای قویی هستند، به جای اینکه بگویید: “ تواناییهای من باعث افزایش میزان فروش در محل کار قبلی بود “ بهتر است که از اعداد نیز استفاده کنید و مثلاً بگویید: “ افزایش فروش 150% در 6 ماه “ از جمله تجربیات من در محل قبلی بوده است. 14 – زیاده گویی نکنید. از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقیق پرهیز کنید .به زبانی دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما لازم نیست کلمات ژرف و عمیق بکار گیرید .از کلماتی استفاده کنید که برای همه قابل فهم باشد. 15 – در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید. هرگز نوع و میزان حقوق خود را در رزومه تان مشخص نکنید. 16 – از مطرح نمودن مسائل شخصی پرهیز کنید. هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، وضعیت ازدواج، سن و مال ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید . همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید. 17 – صادق باشید. دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جد ی است که به خود شما باز می گردد. 18 – رزومه را خودتان بنویسید رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر شما باشد.سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید.اگر اولین رزومه تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد. 19 – ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید. اگر تصمیم دارید که خصیصه های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند “مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،“برنامه ریزی دقیق در کار“ و … فقط سعی کنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند. 20- سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید. به منظور کم اهمیت جلوه دادن مدت زمان بیکاری و فواصل بین کار ، بهتر است قابلیت ها و تواناییهای کاری خود را عنوان کنید و از ذکر تاریخ وار تجربیات خود بپرهیزید. 21- رزومه ای متعادل بسازید. رزومه ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند. 22- عنوانها را کلی انتخاب کنید. عنوانهای هر قسمت از رزومه را کلی و مناسب برگزینید مثلا: تجربیات ، سوابق کاری، تواناییها، خلاصه تحصیلات، هنر و فضیلت، تعلیم و تربیت، پیوستگی های حرفه ای ،امتیازات تحصیلی و حرفه ای، کتابها و مقالات اختصاصی، گواهی های دانشگاهی و … 23- مثبت بنویسید. تمام نکات منفی و با بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تواناییها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود. ده سؤال که کارفرمایان در رزومه شما دنبال پاسخ آنها می گردند رزومه یا نامه استخدامی باید پاسخگوی سؤالات زیر باشد . 1- این شخص کیست و در کجا زندگی می کند؟ 2- این شخص چند سال دارد؟ 3- آیا این شخص از تعلیمات لازم برخوردار است؟ در محیط تحصیل چگونه بوده است؟ کارفرمایان مایلند اگر شما درجه و یا نشان احترامی دارید در اختیار آنها قرار دهید و از آنها در جهت مثبت شغلی خود استفاده نمایید. 4- آیا فردمورد نظر مرتب ، با دقت و منضبط است؟(در مورد کاربا تجهیزات و وسائل کاری که در اختیار شما قرار می گیرد می تواند مهم باشد.) 5- آیا این شخص در مشکلات شرکت می تواند به ما کمک نماید ؟ (کارفرمایان افرادی را نیاز دارند که به مشکلات کاری توجه نموده و راه حل هایی برای آنها بیابند. به عبارت دیگر فردی مطلوب است که تفکرات بنیادی داشته و در خدمت اهداف کاری کارفرمایان باشد.) 6- آیا تجربیات کافی برای مفید کار کردن دار د؟ چه کارهایی را می تواند موفقیت آمیز به انجام رساند ؟ بهترین روش پاسخ گویی مناسب به این سؤال، داشتن یک رزومه عالی، با تاریخ مرتب شده و طرح بندی تازه و تمیز می باشد. 7- آیا این فرد مشکلات خاصی از جمله فاصله کاری ،چند شغل داشتن ،..دارد ؟ 8- کدام حرفه و یا هنر و کمال در فرد شاخص است؟(روی کلمات حرفه و کمال و هنر کاملاً دقت کنید. هنگامی که شما یک برنامه کاری مشخص ارائه کنید، کارفرما می تواند ارتباطی عالی بین توانایی ها و شایستگی و قابلیت شما پیدا کنند و این به منزله پلی به سوی موفقیت شما خواهد بود.) 9- این فرد چگونه در حل مشکلات مفید خواهد بود ؟(کارفرمایان آینده نگر از اینکه شما بتوانید برای ایشان و نیز شرکتشان موفق و سودمند باشید و در جهت بهبود و روند رو به رشد آنها گام بردارید ، خشنود می شوند. این بهبودی می تواند در راستای فروش بیشتر، تثبیت قیمتها ،.. باشد. 10- آیا می توان به این شخص اعتماد نمود؟(آیا شما به کسی که برایتان مفید نیست اعتماد می کنید؟کارفرمایان نیز درصدد هستند که بی پرده نظرات مثبت و منفی خود را در مورد شما بگویند .)
علی
چهارشنبه 13 آبانماه سال 1388 ساعت 12:56 ق.ظ