نگاه اجمالی به مدیریت ریسک
نگاه اجمالیچرا مدیریت ریسک؟ هدف اصلی از فرایند مدیریت ریسک ، ارائه شده در این هند بوک، مدیریت اثر بخش ریسکها و فرصتهای پروژه است. مدیر پروژه، حامی مالی پروژه ، و تیم اعضای پروژه مشترکا سند مکتوبی را تولید میکنند که آنها را قادر می کند پاسخی را برای سنجش و کنترل ریسکهای اصلی پروژه تشخیص داده و آماده نمایند.
تعریف ریسک پروژه واقعه یا شرایطی غیر قطعی است که، اگر اتفاق بیافتد، بر روی یکی از اهداف پروژه اثری مثبت یا منفی دارد. یک ریسک یک علت دارد و، اگر اتفاق بیافتد، یک معلول.
مدیریت ریسک فرایند برنامه ریزی ای سیستماتیک است برای، تشخیص، تحلیل، پاسخگویی، و سنجش ریسک پروژه. مدیریت ریسک شامل فرآیند، ابزار، و روشهایست که به مدیر پروژه در جهت بیشینه کردن احتمال و پیامدهای وقایع مثبت و کمینه کردن احتمال و پیامدهای وقایع منفی کمک میکند. مدیریت ریسک پروژه در صورتیکه در اوایل دوره عمر پروژه شروع شود و در حین پروژه مسئولانه دنبال شود بیشترین اثربخشی را خواهد داشت.
هدف فرآیند مدیریت ریسک پروژه به حامیان مالی پروژه و تیمهای پروژه برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد راه حلهای جایگزین کمک می کند. مدیریت ریسک تیم پروژه را تشویق می کند که روشهای مناسبی را در پیش بگیرند تا :
- تاثیرات منفی بر محدوده، هزینه و برنامه پروژه
- مدیریت در بحران
را کمینه کنند
بالا مرور فرآیند
الگوریتم
تیم پروژه برنامه مدیریت ریسک را قبل از آنکه اجزاء سند آغاز پروژه (Project Initiation Document) کامل شود انجام می دهند. تیم فوق برنامه را در هر دوره عمر پروژه به روز می نمایند و در طول عمر پروژه به پایش و کنترل ریسکها می پردازند
| اندازه ی این عکس تغییر داده شده است. برای دیدن کامل عکس اینجا را کلیک کنید. اندازه ی عکس اصلی 732x880 و حجم آن 20KB است. |
بالا فعالیتها و خروجیها
ماتریس زیر دو فعالیت فرآیندی اصلی، چهار زیر فعالیت، و تمام اقلام قابل تحویل مرتبت با مدیریت ریسک پروژه را نشان می دهد
خروجیهای فعالیت (اقلام قابل تحویل)فعالیتهای فرآیندیبرنامه مدیریت ریسکبرنامه ریزی مدیریت ریسکفهرست ریسکهای پروژهشناسایی ریسک فهرست اولویت بندی شده ریسکها در سه دسته بالا، متوسط و پایینتحلیل کیفی ریسکتحلیلی از احتمالات موفقیت پروژه، در دستیابی به اهداف هزینه ای و زمانیتحلیل کمی ریسک
( فقط در صورتیکه پروژه شامل تحلیل ارزش باشد)برنامه پاسخ به ریسک، شامل حداقل یکی از این موارد: ریسکهای باقیمانده، ریسکهای ثانویه، کنترل تغییرات، ذخایر احتمال ( میزان زمان یا بودجه مورد نیاز)، و ورودیها برای برنامه بازبینی شده پروژهبرنامه ریزی پاسخ به ریسکبرنامه های گردش کار، عملیات اصلاحی، درخواستهای تغییر در پروژه (PRC)، و به روز رسانی های برنامه پاسخ به ریسک و چک لست شناسایی ریسک برای پروژه های آیندهپایش و کنترل ریسک
بالا مسئولیتهای کلیدی
ماتریس زیر شش فعالیت فرآیندی و مسئولیهای مدیر پروژه و ذینفعان را نشانن می دهد.
وظیفه فعالیتهای فرآیندیمدیر فعالیتمدیر عملیاتدستیار مدیر پروژه / واحد پشتیبانی مدیریت پروژهمدیر پروژهرئیس بخش مدیریت طرح و پروژهبانی
برنامه ریزی مدیرت ریسک
شناسایی ریسک
تحلیل کیفی ریسک
تحلیل کمی ریسک
( تنها به عنوان بخشی از تحلیل ارزش انجام می شود)
برنامه ریزی پاسخ به ریسک
پایش و کنترل ریسک
راهنما : R = مسئول S = پشتیبانی A = تایید
بالا گامهای فرآیند
برنامه ریزی مدیریت ریسک به عنوان بخشی از توسعه برنامه کاری،اعضای تیم توسعه پروژه (PDT) اعضای تیمی را برای ایجاد برنامه مدیریت ریسک پروژه مشخص می کنند.
در این نقطه، اعضای مشخص شده تیم پروژه شروع به ایجاد این برنامه می کنند. برنامه مدیریت ریسک فعالیتهای مدیریت ریسک پروژه را در برنامه پروژه مشخص و نهادینه می نماید.
اگر پروژه شامل تحلیل ارزش بشود، تیم تحلیل ارزش در آماده سازی برنامه مدیریت ریسک کمک می نماید. در این صورت برنامه مدیریت ریسک در گزارش تحلیل ارزش گنجانده می شود.
برای آماده سازی برنامه مدیریت ریسک، اعضای مشخص شده تیم پروژه از یک کاربرگ برای نمایش ریسکها و پاسخهای پروژه استفاده می کنند. برای نمونه ای از کاربرگ مورد استفاده
اینجا کلیک نمایید.
بالا شناسای ریسک
شناسایی ریسک شامل شناسایی ریسکهای بالقوه پروژه و مستند سازی ویژگیهای آنهاست. شناسایی ریسک منتج به یک قلم قابل تحویل می شود – لیست ریسکهای پروژه.
اعضای مشخص شده تیم ریسکها و فرصتهای بالقوه پروژه را با استفاده از :
- فهرست نمونه ریسکهای پروژه
- دانش شخصی و تجربیات اعضا از پروژه
- مشاوره با افراد خبره و کسانی که آگاهی مناسبی از پروژه و محیطش دارند
شناسایی می کنند
تیم به موارد زیر توجه می کند
- ریسکها – آنچه مممکن است به خطا رود
- فرصتها – روشهای بهتر برای دستیابی به اهداف و نیازهای پروژه
- محرکها – نشانه ها و اخطارهایی که نشاندهنده احتمال وقوع هر ریسک خواهد بود
بالا تحلیل کیفی ریسک
حلیل کیفی ریسک درجه اهمیت ریسکهای شناسایی شده را برآورد می کند و فهرست اولویت بندی شده ریسکها را برای تحلیل بیشتر یا کاربرد مستقیم ایجاد می کند. تیم هر ریسک شناسایی شده را از لحاظ احتمال وقوع و تاثیرش براهداف پروژه بررسی می کند. گاهی اوقات افراد خبره یا واحدهای عملیاتی ریسکهای موجود در حوزه های کاری خود را بررسی می کنند و نتایج را در اختیار تیم قرار می دهند. اعضای تیم ریسکهای شناسایی شده را بر مبنای هر یک از اهداف پروژه (زمان، هزینه ، محدوده، به سه گروه بالا، متوسط و پایین تقسیم میکنند. آنها ریسکها را با درجه احتمال و تاثیرشان و با توجهب به منطق تحلیل طبقه بندی می کنند.
اعضای تیم نتایج تحلیل کیفی ریسک را در خلال دوره عمر پروژه بررسی دوباره می کنند. هنگامیکه اعضای تیم تحلیل کیفی ریسک را برای تک تک ریسکها تکرار می کنند، امکان دارد جهت گیریهایی در نتایج پدیدار شود. این جهت گیریها می تواند نیاز به عکس العملهای مدیریتی بیشتر یا کمتر را بر روی یک ریسک خاص یا نیاز به یک برنامه کاهش خطر ریسک را نشان دهد.
بالا تحلیلی کمی ریسک تحلیل کمی ریسک راهی برای تخمین عددی احتمال آن است که اهداف زمانی و هزینه ای یک پروژه محقق خواهد شد. اساس تحلیل کمی بر برآورد همزمان تاثیر تمام ریسکهای شناسایی و سنجیده شده است. نتیجه یک توزیع احتمالی از زمان تکمیل و هزینه پروژه است بر اساس ریسکهای موجود در پروژه.
تحلیل کمی ریسک شامل روشهای آماری است که به راحتی به وسیله نرافزارهای تخصصی قابل استفاده هستند. یک متخصص آمار برای کمک به هر تیم تحلیل ارزش مشخص می شود. اعضای تیم وظیفه تهیه اطلاعات مورد نیاز جهت انجام تحلیل را به عهده دارند.
دپارتمان ملزم به انجام تحلیل کمی ریسک برای پروژه ها نیست اما قویا توصیه می شود که برای پروژه هایی که نیازمند تحلیل ارزش هستند و یا پروژه هاییکه در تحلیل کیفی یک ریسک بالا در آنها شناسایی شده، این تحلیل حتما انجام شود.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد تحلیل ارزش
اینجا کلیک نمایید.
بالا برنامه ریزی پاسخ به ریسک
برنامه ریزی پاسخ به ریسک بر اقلام با ریسک بالا تمرکز دارد که در تحلیل کیفی و یا کمی ریسک شناسایی شده اند. این برنامه گروه هایی را برای به عهده گرفتن مسئولیت به هر پاسخ به ریسکی مشخص و معین می نماید. این فرایند تضمین می نماید که هر ریسک نیازمند به پاسخ یک مسئول مستقیم دارد.
مدیر پروژه و تیم توسعه پروژه بهترین استراتژی برای برخورد با هر ریسک را شناسایی می کنند، و سپس عکس العمل ویژه برای کاربرد آن استراتژی ر ا طراحی می کنند. این استراتژی ها و عکس العمل ها عبارتند از:
- اجتناب : تیم برای حذف ریسک یا حفظ اهداف پروژه از تاثیر آن برنامه پروژه را تغییر می دهد. تیم ممکن است با تغییر محدوده، افزایش زمان، یا افزایش منابع ( یعنی رها سازی آنچچه محدودیتهای سه گانه نامیده میشوند) به این امر نایل شود. ممکن است اینکار نیازمند یک در خواست تغییر پروژه باشد.
- انتقال : تیم تاثیر مالی ریسک را با بیرون سپاری بعضی از بخشهای کار منتقل می کند. انتقال تنها در صورتی ریسک را کاهش میدهد که پیمانکار توانایی بیشتری برای برداشتن گامهایی برای کاهش ریسک و انجام کار داشته باشد.
- آرام سازی : تیم راهی را جستجو می کند که احتمال یا پی آمد وقوع یک ریسک را به یک آستانه قابل قبول کاهش دهد. این کار از طریق راهکارهایی خاص پروژه و ریسک انجام می شود. راهکارهای آرام سازی، هرچند پر هزینه و زمان بر باشند باز هم میتوانند بر مقابله با ریسکهای آرام نشده ارجحیت داشته باشند.
- پذیرش : مدیر پروژه و تیم پروژه تصمیم میگیرند که ریسکهای حتمی را بپذیرند. آنها برنامه پروژه را برای برخورد با ریسک تغییر نمیدهند و تنها استراتژی پاسخ توافق بر سر اعلام ریسک در صورت وقوع است.