تأثیر مثبت زبان بدن در مصاحبه استخدامی
مطالعات مرکز تحقیقات IBM نشان داده است، افرادی که دارای پوشش ظاهری مناسب محیط و آراسته هستند حدود 40 درصد بیشتر از آنهایی که کمتر این نکات را رعایت میکنند بر اطرافیات خود تأثیر دارند. حال برخی نکات برای پوشش بهتر را متذکر میشویم:
- در هر شغلی، پوششی که بیشترین درصد استفاده را در میان افراد آن شغل دارد برگزینید.
- پوشش شما بهتر است کاملاً تمیز و خوش دوخت باشد.
- در صورت امکان از یک عطر یا خوشبو کنندهی ملایم استفاده کنید.
- کفشها واکسزده باشند.
- اگر کیف دستی همراه دارید باید تمیز باشد.
- حداکثر فقط یک کیف یا ساک دستی هنگام مصاحبه همراه داشته باشید.
- هنگام احوالپرسی با مصاحبهگر دست بدهید.
- افراشته بایستید، لبخند کوچکی داشته باشید و برخوردتان دوستانه باشد.
- خیلی نزدیک شخص مصاحبهگر نباشید و فاصله خود را با او تنظیم کنید.
- هنگام صحبت به چشمان مخاطب نگاه بیندازید ولی خیره نشوید.
- سعی کنید تا حدی حالت مصاحبهگر را داشته باشید ولی نه تا آن اندازه که حالت شما مصنوعی شود.
- هنگام نشستن دست به سینه نباشید.
- هنگام خداحافظی با مخاطب خود دست بدهید
آمادگی در روز مصاحبه شغلی
- خود را به سلاح موفقیت مجهز نمایید.
- مطمئن شوید که دارای ظاهری تمیز و آراسته و خوش لباس هستید.
- برای رسیدن سر وقت به محل مصاحبه برای خود زمان بیشتری در نظر بگیرید.
- تمام اسناد و مدارک تآیید کننده وضعیت فعلی خود را آماده و مهیا سازید.
- لوازمی را که جهت نوشتن به کار میروند، بهمراه داشته باشید.
- خودتان را معرفی نمایید. به کسی که با شما مصاحبه میکند به ملایمت دست بدهید و لبخند بزنید.
- اجازه دهید که مصاحبه کننده بر بحث و گفتگو کنترل داشته باشد.
- به هنگامی که از شما سوالاتی بحثانگیز و غیر منتظره پرسیده میشود، به بیراهه نروید و آشفته و بیربط جواب ندهید.
- طوری وانمود و رفتار کنید که علاقهمند به نظر برسید.
- به آنچه مصاحبه کننده بیان میکند، توجه نمایید.
- برای بهبود رفتارتان و ارایهی طرز برخورد مناسب و عالی برنامهریزی نمایید.
- همیشه بر جنبههای مثبت تاکید نمایید.
- ساختار مثبتی را برای تکلم برنامهریزی نمایید.
- با متانت ایدههای کلیدی خود را بیان کنید.
- از بکار بردن زبان غیر ادبی و غیر جدی و اصطلاحات خاص عامیانه بپرهیزید.
- جلوهای آرام و با اعتماد بهنفس داشته باشید.
- جلسه را مصممانه پایان دهید.
آداب مصاحبه شغلی بـعد از ارسال رزومه تان، برای مصاحبه دعوت شده اید. این اولـیــن قدم به سمت شغل مورد نظرتان است. رزومه شما هـویتـــتان را اعـلام می کند، اما رفتار های شما، چه خوب چه بد،میتواند تاکیدی بر آنها باشد. حال نوبت آن است که مهارت هایتان را نشان دهید ? آداب آداب چیزی بیـش از مجـمـوعـه ای از رفــتار های مناسب و خـوب نـیـست. در واقـــع زبانی است که توسط آن احترام و تـوجه خــود را بدیگران بیان میکنیم. در این مقاله، "دیگران" مـنـظور مــصاحبه کننده ها هستند، که در حالت معمول نه کمـتر و نه بیشتر از افراد دیگر در زندگی شما تاثیر دارند، تا زمانی که نوبت مصاحبه خود شما نیز برسد و آنوقت نظر آنها از همه کس مهمتر خواهد شد. بنابراین، روز مصاحبه شما روزی نیست که بخواهید نا مرتب باشید و با بی احترامی و بی توجهی رفتار کنید. این اتیکت ها را رعایت کنید و موفق خواهید شد. ? سر وقت بیاید مثل تمام افراد دیگر که سر کار هستند، مصاحبه گر شما نیز مشغول طی کردن ساعاتی از وقت خود سر کار است. نشان دهید که زمان آنها نیز برای شما ارزشمند است. از این گذشته، مگر آنها نیز به شما احترام نگذاشته اند که وقتشان را در اختیارتان قرار داده اند و به شما فرصتی داده اند که خودتان را نشان دهید؟ اگر دیر برسید، دیگران تصور خواهند کرد که فردی خودخواه، بی نظم و گستاخ هستید. پس زمانتان را تنظیم کرده و سعی کنید به موقع برسید و اگر نه تاخیرتان باعث دردسر خواهد شد. ? لباس مناسب بپوشید لباس شما برای رفتن به یک مصاحبه شغلی می بایست با محیط آن کار هماهنگ باشد. اما برای حفظ احترام باید یک درجه بالاتر از محیط معمولی آنجا لباس بپوشید. دلیلش این است که اگر لباس نا مناسب بپوشید، چه بالاتر چه پائین تر از حالت نرمال، اختلال ایجاد می شود. زمانی که توجه باید روی شما و مهارتهایتان متمرکز شود، لباسهایتان نباید اختلالی ایجاد کرده و حواس را پرت کند. این مثال را در نظر بگیرید: اگر همه افراد در آن محیط کار جین و تی شرت می پوشند، شما یک پیراهن آستین بلند رسمی بپوشید. و اگر آنها پیراهن های رسمی تن می کنند، شما کت و شلوار پوشیده و حتی کراوات هم بزنید ? به طریقه دست دادن خود دقت کنید دست دادن عملی متقابل است که برای برقراری ارتباط انجام می شود. در یک مصاحبه، این عمل متقابل بین دو فرد غریبه صورت می گیرد، که می تواند یکی از اصول اولیه اتیکت مصاحبه به حساب آید. اگر محکم دست طرفتان را یک یا دو بار بفشارید و بعد رها کنید، نشانه ی خوشرویی و ملایمت شماست که می تواند به سرعت احساسی از امنیت بین دو فرد ایجاد کند. از طرف دیگر، اگر شل و ول و بی روح دست بدهید، ممکن است باعث ناراحتی طرفتان شود. و حتی قبل از اینکه آنها فرصت آشنایی با شما را داشته باشند، احساس بدی به آنها منتقل خواهید کرد. آسوده خاطر کردن اطرافیانتان هدفی مهم در هر آداب معاشرت است. در این مورد فکر کنید. آیا واقعاً می خواهید در مصاحبه گرتان ایجاد ناراحتی کنید؟ ? تصویری مثبت از خود ارائه دهید در حین مصاحبه، زمان های بسیاری شما نیاز به استفاده از آداب و اتیکت ها خواهید داشت. و اگر آنها را درست و بجا استفاده کنید، تصویری خوب و مطمئن در ذهن مصاحبه گرتان ایجاد خواهید کرد. محکم و با قوت صحبت کنید. نباید بگذارید مصاحبه گر از شما بخواهد حرفتان را تکرار کنید یا شک کند که حرفتان را درست شنیده است یا خیر. به چشمان مصاحبه گرتان نگاه کنید. این ژستی اطمینان بخش است که اکثراً افراد به آن پاسخ مثبت می دهند. برای صحبت کردن از حرکات بدن به اندازه مناسب استفاده کنید. حرکات خوب ممکن است علاقه شما را برای آنحا بودن نشان دهد، در حالیکه سست و بی حال بودن نشانه ی بی احترامی و بی تفاوتی است. مصاحبه کننده تان را با اسم صدا کنید، اما به تعادل. این نشان می دهد که شما دقت کرده و به حرفهایش گوش می دهید. همچنین ارتباطی ایجاد می کند که مصاحبه شما را هر چه بیشتر به سمت موفقیت سوق می دهد ? دو بار از آنها تشکر کنید در آخر مصاحبه، زمانی که می خواهید از مصاحبه گرتان تشکر کنید، در نظر داشته باشید که هم به خاطر زمانی که برایتان گذاشته اند و هم برای فرصتی که به شما داده اند تشکر کنید. مثل سر وقت رسیدن، تشکر کردن از آنها به این صورت نیز نشان می دهد که فرد فهمیده ای هستید و برای وقت دیگران ارزش قائل هستید. هیچگاه تا آخر آن روز که برایشان یک یادداشت تشکر بفرستید، مصاحبه را تمام شده نپندارید. سعی کنید متن کوتاهی داشته باشد. از ایمیل نیز می توانید در این جهت استفاده کنید. و چون مربوط به مسائل کاری است، بهتراست که به دست خط خودتان هم نوشته نشده باشد ? سه تا نباید ? بدون آمادگی قبلی در آن روز حاضر نشوید هر چه بیشتر در مورد شرکت و شغلی که برای آن تقاضا داده اید تحقیق کنید، نشانه احترام بیشتر است. خیلی ساده است. فراموش نکنید که مصاحبه گر شما برای این شرکت کار می کند و این قسمت بزرگی از زندگی آن فرد را تشکیل می دهد. بنابراین نمایش فروتنانه اما مناسب تصویری از حس تعهد شما به این مصاحبه، باعث می شود که بهتر جلوه کنید ? از صاحب کارهای قبلیتان بدگویی نکنید اگر نمی توانید در مورد کسی حرف های خوب بزنید، بهتر است اصلاً هیچ حرفی نزنید. خیلی دور از ادب و احترام است که از صاحب کارها و شرکت های قبلیتان بد بگویید و با کارهایشان مخالفت کنید. این باعث ناراحتی و رنجش دیگران می شود. از این گذشته، این مصاحبه در مورد شما و این شرکت است نه شرکت ها و افراد دیگر. پس لزومی ندارد که تصویری از صاحب کارهای سابقتان برای مصاحبه گرتان ارائه دهید. چون این مسئله ارتباطی به آنها ندارد ? در مورد هیچ مسئله ای دروغ نگوئید به یاد داشته باشید که به خاطر هیچ مسئله ای، هر چند کوچک، دروغ نگفته و به حرف هایتان شاخ و برگ ندهید. زیرا انسانهای محترم هیچگاه دروغ نمی گویند چون نیازی به آن ندارند ? حرف آخر ممکن است رفتار های خوب هیچگاه به چشم نیایند، ولی نتایج آنها همیشه دیده می شوند. چیزی که نباید جا بیندازیم نقص در این آداب و اتیکت هاست. در این زمینه، شما می خواهید که مصاحبه کننده تان فکر کند که شما فردی مهربان، باهوش و جالب هستید. نه اینکه فردی مطیع و فرمانبردار باشید و موقع دست دادن مسخره جلوه کنید و یا از اینکه کثیف ترین شلوار جینتان را در روز مصاحبه تن کرده اید تعجب کند اغلب سوالاتی که بیشتر از همه در مصاحبههای استخدامی مطرح میشوند - درباره تجربیات حرفهایتان بگویید.( از شغل و کارفرمای قبلی و ...) - فعالیتهای فوق برنامهی شما چیست؟ - میزان حقوق دریافتی در کار قبلی شما - آیا حاضر به مسافرت و ماموریت هستید؟ - چرا کار قبلیتان را ترک کردهاید؟ - چگونه خود را ارزیابی میکنید؟ بهترین کیفیتها و بیشترین ضعفهای شما کدامند؟ - برنامه و اهداف شغلی شما چیست؟ - ازما؟ سازمان ما؟ محصولات ما؟ بازار ما؟ مشتریان ما؟ رقبای ما چه میدانید؟ - تحصیلات شما چیست؟ آیا دورههای آموزشی مداومی را دنبال کردهاید؟ - شیوه کار شما چگونه است؟ - از خودتان حرف بزنید. - چرا و چگونه فکر میکنید میتوانید در توسعه سازمان ما موثر باشید؟ - سطح معلومات شما چقدر است؟ - از چه زمانی آماده به کار هستید؟ در حال حاضر فعالیت شما چیست؟ - کار در گروه را دوست دارید و چگونه خود را با یک گروه تطبیق میدهید؟ - میزاد حقوق درخواستی و پیشنهادی شما ده دقیقه سرنوشت ساز در مصاحبه شغلی این ده دقیقه برای شما که قرار است در مصاحبهای شرکت کنید به چه معناست؟ شاید شما هم شنیدهاید که غالبا میگویند: اولین برخورد، مهمترین تاثیر را دارد. مصاحبه شغلی شاهد مهمی برای اثبات این جمله است. مسئولین استخدام در یک سازمان اغلب پس از دست دادن و گفتگوی ابتدایی میدانند که این فرد را انتخاب خواهند کرد یا نه؟ تنها ده دقیقه طول میکشد تا آنها پیشنهاد کاری یک جوینده کار را ارزیابی کنند و به نتیجه برسند. البته به طور متوسط کل زمان مصاحبه با یک جوینده کار در رده کارکنان ?? دقیقه و در منتخبان مدیریت ?? دقیقه طول می کشد. این ده دقیقه برای شما که قرار است در مصاحبه ای شرکت کنید به چه معناست؟ مصاحبه دقیقا همان لحظه ای که شما وارد می شوید شروع شده است، پس جوینده کار از همان ابتدا باید چهرهای مشتاق و اعتماد به نفس داشته باشد. اولین دقایق گفتگو غالبا لحن و آهنگ بقیه بحث را مشخص میکند، و زمینه را برای پرسیدن اولین سئوالات فراهم می کند. در اینجا راهکارهایی برای ده دقیقه اول مصاحبهتان به شما پیشنهاد میشود: 1- چهار سئوال مهم را در نظر داشته باشید. توجه خاصی به پاسخ این چهار سئوال نشان دهید: - چرا به اینجا آمدهاید؟ - برای ما چه کاری قادرید انجام دهید؟ - آیا شما می توانید با معیارها و فرهنگ اینجا هماهنگ شوید؟ - چه توانایی ویژهای دارید؟ چه چیزی شما را از بقیه مصاحبه شوندگان متمایز میکند؟ پاسخهایتان را به شیوه خودتان تمرین کنید (نه یک شیوه ایده آل و کلیشه ای). این پاسخها قادرند عکس العمل شما را در هنگام غلبه بر یک بحران، رهبری یک تیم، برخورد با یک ضرب العجل و به دست گرفتن مجدد یک پروژه شکست خورده در بوته ارزیابی قرار دهند. 2- درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید. همیشه قبل از رفتن به مصاحبه درباره آن شرکت پرس و جو کنید. چه کسانی هستند؟ چه می کنند؟ مهمترین تولیدات و خدمات آنها چیست؟ رقبایشان کیستند و اخبار مهم جاری مربوط به آنها چیست؟ دلیل این کار این است که اولین دقایق مصاحبه زمان تعریف و تمجید از آنهاست. 3- نقش خود را بشناسید. در این ده دقیقه مثل این است که شما وارد سکوی نمایش شدهاید و باید جوری نقش خود را بسازید که عناصر اصلی شخصیت شما مشخص شود. نقشی که شما بازی می کنید یک رفع کننده مشکل است نه یک جوینده کار. در این نقش شما میدانید چرا به آنجا آمدهاید، نسبت به این شرکت اشتیاق دارید و شما میدانید که قادرید آنها را برای رسیدن به هدفشان یاری دهید. با این عوامل شما قادرید به سمت سئوالات نشانه رفته و برگ برنده ای به دست می آورید که ثابت می کند هوش و اشتیاق لازم برای کار را دارید 8 خطای ساده برای آنکه از محل کار اخراج شوید آیا توجه کردهاید که که بیشتر کارفرمایان با هوش در طی مراحل استخدام کارکنان خود، به نحوی سعی مینمایند تا علت جابجائیهای شغلی فرد متقاضی کار را مشخص نمایند؟ درست است که فارغ از علت جابجائیها نمیتوان صرفا" با در نظر گفتن تعداد جابجائیها در مورد افراد قضاوت کرد، اما بدیهی است که جابجائیهای مکرر و متعدد در رده کارکنان جزء، غالبا" نقطه قوت و تجربه بالا تلقی نمیگردد. بهتر است با چشم انداز ارتقاء نیروهای کار موجود در بازار کار و نیز استفاده کارفرمایان از تجربه یکدیگر و جلوگیری از صرف هزینههای تکراری که دیگران برای کسب تجربه متحمل شده اند به دو توصیه یکی برای کارفرمایان و یکی برای نیروهای کار توجه داشته باشیم : الف - کارفرمایان با توجه کامل به علت جابجائی نیروی جدید کار ، اقدام به استخدام وی نمایند. ب - نیروهای کار به خصوص در ردههای عملیاتی سازمان ضمن رعایت برخی مراتب که در زیر بدان اشاره گردیده است از جابجائیهای اینگونهای بپرهیزند . 1- حساسیت نداشتن روی لوازم اداری !! گم شدن ملزومات خرد اداری از قبیل خودکار و پاکت نامه و ... خیلی حساسیت ایجاد نکند، اما گم شدن گوشی تلفن، رایانه تاشو (لپ تاپ)، یا ویدئو پروجکشن، قابل اغماض نخواهد بود. 2- عدم رعایت شئونات صنفی و اجتماعی. رفتار شما در خانه و یا کوچه و خیابان هر چه که باشد به خودتان و محیطی که در آن قرار دارید مربوط میشود اما رفتار شما در محل کار مبین شخصیت سازمان و برند کسب و کارتان میباشد و به کارفرمای شما مربوط می شود، بهتر است در این خصوص به یک تعریف درست برسید تا زمینههای ناهماهنگی با فرهنگ سازمانیتان را فراهم ننمانید. 3- واضح است که بسیاری از حرفهایها همیشه نیم نگاهی به بازار کار دارند، اما اگر هر روز رزومه خود را با پرینتر محل کار تهیه و از همانجا فاکس و یا ایمیل کردید یعنی اعلام عمومی به اینکه من در این مجموعه ادامه نخواهم داد و بنابراین چرا فکر میکنید در چنین شرایطی کارفرما بایستی منتظر بماند؟ 4- بدیهی است که همه احتیاج به مرخصی دارند، اما مرخصی رفتن در اوج دوره کاری یعنی بیمسئولیتی پس چرا باید کارفرما نسبت به شما احساس مسئولیت کند؟ 5- استفاده خصوصی از تجهیزات ارتباطی محل کار نظیر تلفن و اینترنت تا اندازهای پذیرفته است که مطابق با عرف باشد و به کار لطمه وارد ننماید. بدیهی است وقتی تعداد تلفنهای شخصی و مدت آنها زیاد میشود و یا مراجعه به سایتهای گوناگون مطابق با علائق شخصی افزایش می یابد، آنگاه.... 6- البته همه واقعیت را نگفتن با دروغ گفتن خیلی متفاوت است و این موضوع به کیاست افراد در ارتباطات مربوط میشود، اما اگر با دروغ خود را فارغ التحصیل فوق تخصص از هاروارد معرفی کنید و به کاری مشغول شوید، دیر یا زود برای خودتان دردسر درست خواهید کرد. 7- برخی از کارفرمایان خیلی خوب، کارهای جانبی را در محل کار تا اندازهای میپذیرند که برای خودشان و دیگر کارکنان، و ارباب رجوع یا مشتریان ایجاد حساسیت ننماید. بنابراین انجام کار دوم در محل کار اصلی یعنی اقدامی ساده و راحت برای اخراج از کار اصلی . 8- اکتفا کردن به حافظه برای انجام کارها و دستورات مدیر مافوق، اگر چه ساده و تا اندازهای سریع است اما بسیار پرمخاطره است زیرا در شرایطی که حجم کارها بالا برود و مراجعات افزایش پیدا کند دیگر حافظه نمیتواند جوابگو باشد و قطعا" برخی موارد یا فراموش و یا با کیفیت مورد نظر به اجراء در نمیآید. لذا در نظر داشته باشید کارآئی یک نیرو میتواند با توجه به روشی که در هنگام مراجعات بر میگزیند کم و یا زیاد شود. استفاده از یک دفترچه یادداشت برای فهرست کردن کارهائی که به شما مراجعه میشود، میتواند مخاطرات زیادی از جمله اخراج به خاطر اهمال در انجام کار را مرتفع نماید. اگر یکی یا تعدادی از این خطاها را در محل کار مرتکب میشوید بهتر است تا دیر نشده تجدید نظر کنید. تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدهاید؟ اگر شما خیابانها را در جستجوی اولین شغل خود زیر پا گذاشتهاید، در اقتصاد کنونی ممکن است خیلی دیر کار پیدا کنید. براساس توصیههای کارشناسان اشتغال در اینجا 3 نکته برای اینکه زودتر کار پیدا کنید ارائه شده است. 1- منتظر ننشینید، پیگیری کنید. ریچارد دیودکا میگوید: در بازارکار کنونی منتظر نباشید که شرکتها شغل به شما پیشنهاد کنند، انتظار نداشته باشید رزومهای که پست کردهاید را جواب دهند. او میگوید : فقط با کسانی که تصمیمگیر هستند ارتباط برقرار کنید. 2- در جستجوی اطلاعات باشید. هر چه بیشتر در مورد شرکتی که میخواهید برایش کار کنید بدانید بهتر میتوانید رزومه و درخواست استخدام خود را تنظیم کنید تا نظر آنها را جلب نمائید. در مصاحبه بهتر عمل خواهید کرد. 3- به شبکه متصل شوید. شبکه ارتباطی هم بسیار مؤثر است و هم وسیلهای جامع و کامل است. در این جعبه برای هر جویای کار وسیله ای هست. منبع اینترنت-پورتال اشتغال- چه بسا در نگاه اول مدیریت اندکی رعبآور باشد. به جرات میتوان گفت بالغ بر پنجاه درصد از مدیران پیش از شروع کار تحت آموزش قرار نمیگیرند. از این رو اشتباهات متداولی به کرات میان مدیران جدید مشاهده میشود که در فهرستی فشرده به آنها میپردازیم . 1) باور وقوف بر تمامی امور. به اطرافیانتان گوش سپرده و هر زمان اقتضاء میکند از اطلاعاتشان بهره ببرید . 2) تاکید دائم بر مدیریت خود . مطمئن باشید همه شما را به عنوان مدیر گروه میشناسند پس سعی نکنید مرتبا این موضوع را خاطر نشان کنید. 3) تلاش برای دگرگونی در همه امور . تا جایی اصرار بر تغییر امور داشته باشید که از خطا اجتناب شود. فراموش نکنید صرفا به این علت که روش انجام کاری، مورد پسند شما نیست، لزوما اشتباه محسوب نمیشود. 4) هراس از انجام هر کار . شاید خواهان ترفیع شغلی نبوده و در قدرت پذیرش مسئولیت تازه دچار تردید باشید ولی اجازه ندهید این تفکر و عدم اعتماد به نفس شما را از به کارگیری تمام توانتان بازدارد. 5) عدم اختصاص وقت به شناخت پرسنل . اختصاص وقت و توجه هرگز به ضررتان نخواهد بود زیرا این پرسنل است که شما را در تلاشهای مدیریتی مساعدت کرده یا گاه به ناکامی میکشاند . 6) عدم صرف وقت با کارفرما . طبعا از زمانی که کارفرما شما را به پست مدیریت گمارده از میزان اشتغال شما آگاه است، از سوی دیگر پیش از اینکه مدیر باشید وظیفه شما کمک به کافرماست، بنابراین اختصاص وقت به وی چیزی نیست جز برقراری ارتباطی دو سویه جهت دادن اطلاعات و دریافت راهنمایی و آموزش. 7) عدم نگرانی نسبت به مشکلات و کارمندان مشکلدار. ازمشکلات گریزی نیست. در مواجه رویدادها تکلیف شما یافتن موثرترین راهکار و به اجرا درآوردن آن است. 8) خود سانسوری . این صحیح نیست تنها به این علت که سرپرست گروه میباشید رخصت ابراز هیجانات و حتی یک لبخند را از خود دریغ نمائید یا سر زدن خطا را از خود امری غیر محتمل فرض کنید . 9) عدم حمایت از پرسنل خود. افراد گروه شما از هر سو تحت فشار قرار دارند. این وظیفه شماست تا استقامت کرده، اطمینان حاصل نمائید که با پرسنلتان تا حد امکان منصفانه رفتار شده است. 10) احتراز از مسئولیتپذیری در هر مورد . چه بخواهید و چه نخواهید، شما به عنوان مدیر، مسئول همه امور واقع شده در گروه خود هستید. پس نه فقط سازماندهی ارتباطات بر عهده شماست بلکه باید مسئولیتهای متعاقب آنرا بپذیرید . منبع اینترنت – خلاقیت ) پشت گوش اندازی افرادی که علامت مزمن این "بـیـمـاری" در آنها دیده میشود، مایلند با این جملات توجیه کننده که " تمام کردنش کاری نخواهد داشت" و یا "نگران نباش، وقت برای انجام دادنش بسیار است"، کارها و وظایفشان را برای همیشه از سر خود باز کرده و به تعویق بیندازند. 2) ترس از موفقیت مانع اصلی دیگر واهمه داشتن از موفقیت است. 3) وسواس افراد موفق دارای خصوصیتی مشترک هستند و آن قابـلیـت تمرکز بر اندیشههای بـزرگ میباشد. 4) ناامنی افراد ضعیف و سست بنیان بعلت داشتن احساس ناامنی،در کارشان پیشرفتی حاصل نمیگردد. 5) اطرافیان ممکن است شما همه شرایط لازم برای منعکس نمـودن فردی موفق از خود را دارا باشید، اما آیا دوستانتان شـما را در این راه همراهی میکنند؟ 6) فقدان منابع رشد کـردن زیـر خـط فقر و یا تامین نمودن نزدیکانی که به شما نیازمند هستند، آینده را بسیار متفاوت از آن چـیـزی کـه در تصـورتـان بوده ترسیم خواهد نمود. 7) نیاز به دیدگاهی دروننگر یک معلم مدرسه، راهبه، افسر ارتش و سرایدار میتوانند بطرق مختلفی مـوفق باشنـد. منبع اینترنت-وبلاگ آنچه مدیران باید بدانند- عوامل رسیدن به عدم موفقیت - برنامه ریزی متراکم برخی افراد باتوجه به عدم آشنایی با حجم کارهایی که دردست اقدام دارند و زمان لازم جهت انجام آنها برای کارهای فراوانی در یک محدوده زمانی معین برنامهریزی می کنند . ب - عدم توانایی نه گفتن بسیاری ازافراد با گفتن نه بیگانه هستند و در برابر درخواست دیگران توان نه گفتن ندارند . چنین افرادی به ناچار اولویتهای خود را کنارمینهند و همواره دچار اضطراب و استرس میشوند به منظور پیش گیری ازگرفتار در چنین حالتی باید هرگز تسلیم کارهای ناخواسته دیگران نشد و برنامه های زمان بندی شده مشخص هفتگی و روزانه و حتی ماهانه داشت . ج - عدم شناسایی اولویت ها برخی افراد به دلیل عدم توان تشخیص اولویت ها دچارسردرگمی و بی نظمی می شوند و کارهای غیرضروری باعث می شود اولویت ها را فراموش کنند باید برای مقابله با این حالت باید فهرستی ازکارهای ضروری دردست داشت و اولویت ها را مشخص نمود ، انچام همه کارها ممکن است ممکن است همیشه لازم نباشد. د- سستی ورزیدن انسان گاه ممکن است برای انجام یک کار دچار سستی شده و انجام آنها را پشت گوش اندازد باید برای مبارزه با این حالت به کاری که درفهرست اولویت ها قراردارد ایمان داشت و به خاطرداشت که فرصت ها ازدست رفتنی هستند. ه - ترس از شکست برخی در درون با خود مبارزه میکنند و با خودخوری روحیه خود را تضعیف مینمایند . این حالت ترس از شکست را در انسان تشدید میکنند . و- ناامیدی و افسردگی انسان به دلایل مختلف از بیولوژیک ، وقایع روزمره نظیرشکست های مقطعی یا مصیبت های روزانه دچارافسردگی شود . بخش زیادی ازاین احساسات طبیعی هستند ولی نباید گذاشت که به صورت طولانی باقی مانده و در روند معمول زندگی اختلال ایجاد نمایند . منبع اینترنت-پورتال اشتغال-
هر چه شرکت شما رشد کند و کارمندان بیشتری استخدام کنید، لازم خواهد شد که روشهای مدیریتی را بشناسید, تا عملکرد بی نقص شما را تضمین کنند. در کسب و کار تازه, شما موتور اصلی و بنیادی کیفیت هستید. مهمترین نکتهی قابل ملاحظه برای شما و کارمندان, حذر از اشتباهات است. پیشاپیش برای هیچ چیز پول نپردازید و قبل از پرداخت وجه، کالاها را تحویل بگیرید و الزاماً تصمیمات اساسی در خصوص اهداف و خط مشیهای شرکت را خود اتخاذ کنید. از خود بپرسید آیا تصمیمات را برای افزایش منافع خود میگیرید یا برای مهم جلوه دادن خود. تصمیمات خود را تنها بر پایهی ملاحظات کاری اتخاذ کنید. پیام شرکت شما باید حاکی از این باشد که شما کاملاً به اصول اخلاقی پایبندید و بیشترین اهمیت را به منافع مشتریان می دهید.
کارمندان شما باید بارها و بارها آموزش ببینند و افرادی را که عملکرد عالی دارند, تحسین و تشویق کنید. هرگز فرصت صحبت کردن با یک مشتری را از دست ندهید. مدیریت به معنای اجرای موثر نوآوریها، دستورات و تصمیمات مؤسّس شرکت است. کارکرد مدیریتی از کارکرد کارآفرینی جدا است و یکی دانستن کارآفرینی با مدیریت اشتباهی جدی است. کارکرد مدیریت همیشه تحت فرمان کارکرد کارآفرینی است. نخستین کلید مدیریت خوب شرکت کسب اطلاعات دقیق است. «کوک»: میگوید: او پیوسته از مدیران خود میپرسد"توقع دارند دستمزدشان چقدر باشد و مبلغی را که درخواست میکنند به آنان میپردازد. او اضافه میکند: شما نمیتوانید بازندگان را برنده کنید؛ هویت شخصیتهای بیثبات را تغییر دهید، کم کاران را پرکار کنید، پس تنها یکبار سعی خود را بکنید. اگر میخواهید سریعاً پیشرفت کنید باید آنچه را در اینجا توضیح داده شده بارها و بارها بخوانید و متحقق کنید.
منبع کتاب پیش بسوی کارآفرینی
بعد از اخراج یا کنار گذاشته شدن از یک شغل چطور آن را دوباره بدست میآورید. با فشارهای روحی، اجتماعی و مالی که با از دست دادن شغل وارد میشود، چه میکنید. احساسات بیشمار کسی که شغلش را از دست میدهد مانند احساسات افراد بعد از مرگ کسی است . در رابطه با بازگشت به کار برادکی ریچاردسون به این احساسات که در این موقعیت سخت پیش میآید اشاره میکند و 8 نکته برای بیرون آمدن از این شرایط که استخدام شما خاتمه یافته است معرفی میکند.
قدم اول: کسی را پیدا کنید که بتوانید به او تکیه کنید. مکث کنید و نفس عمیق بکشید، سعی کنید آرام باشید و آنچه که اتفاق افتاده را مرور کنید موضوع را برای کسانی که به شما خیلی نزدیک هستند بگویید فوراً نتیجهگیری نکنید و همیشه سعی کنید با گفتگوی بیشتر موضوع را تجزیه و تحلیل کنید.
قدم دوم : ببینید چه اتفاقی افتاده است. قبل از هر اقدامی، ببینید چه خطایی صورت گرفته است. شما نمیخواهید که اشتباه خود را دوباره تکرار کنید و دوباره به این وضعیت برسید.
قدم سوم : ببینید از شما چه میخواهند. موقعیت شما تنها روی شما اثر نمیگذارد بلکه روی همه کسانی که در کنار شما هستند اثر میگذارد. از صحبت کردن در مورد آنچه اتفاق افتاده نترسید و با کسانی که به شما نزدیک هستند صحبت کنید . اگرچه روزگار به شما سخت میگذرد اما لازم است به فکر کسانی که شما را دوست دارند باشید و آنها را محترم بشمارید.
قدم چهارم : سازمان یا جایی را پیدا کنید که از شما حمایت می کند. انتظار نداشته باشید که دیگران فکر شما را بخوانند. آنها نمیتوانند به شما کمک کنند مگر اینکه شما از آنها بخواهید. همچنین فکر نکنید که دیگران آنچه را که شما انجام میدهید یا میخواهید انجام دهید میدانند.
قدم پنجم : ببینید چه چیزهایی برای شما مهم است. اخراج از کار یک چیز موقت و زودگذر است و وقتی شما به گذشته نگاه میکنید یک دوره کوتاهی از زمان خواهد بود. برای آنچه که دارید و آنچه در زندگی برای شما اتفاق افتاده است، شکرگزار باشید. قبل از هر اقدامی، فکر کنید در حال حاضر چه انگیزهای شما را وادار و ترغیب میکند که تصمیم بگیرید.
قدم ششم : ببینید حرکت بعدی شما چه باید باشد. اقدام بعدی شما به خودتان بستگی دارد. آن به عوامل شخصیتی و بیرونی مربوط میشود انگیزه یک حرکت شغلی معمولاً از یکی از نیازها نشأت میگیرد. شغلهای جدیدی را در نظر بگیرید که نیاز به مهارتهای کنونی شما داشته باشند.
قدم هفتم : شغل جدید خودتان را پیدا کنید. از تمام منابع قابل دسترس استفاده کنید. به کلمات کلیدی شرح شغلها نگاه کنید و سعی کنید از آنها برای نوشتن رزومه و نامه درخواست استخدام استفاده کنید. روی اصول تمرکز کنید و به نتایج پافشاری کنید. مصر باشید اما بیش از هفتهای یکبار مراجعه نکنید و بعد از چند بار رفتن هم تسلیم نشوید.
قدم هشتم : ببینید قدم بعدی چیست و مسیر را پیدا کنید. بگذارید دیگران بدانند که شما به کجا تکیه دادهاید و از کسانی که به شما مشاوره دادهاند، حمایت کردند و به آنها مراجعه کردهاید تشکر کنید. کار کنید تا سریعتر نتایج را در شغل جدید بدست آورید.
منبع:بازار کار
آیا فکر میکنید از راه دور بدنبال کار گشتن یعنی وقت تلف کردن است؟
بدنبال کار گشتن از راه دور مشکلاتی دارد از جمله مشکل پیدا کردن سرنخ، تماس گرفتن و قرار مصاحبه گذاشتن.فکر میکنید از راه دور بدنبال کار گشتن یعنی وقت تلف کردن است؟
اما اگر با برنامه عمل کنید، امکان موفقیت در آن وجود دارد. بدنبال کار گشتن از راه دور، دو دلیل اساسی دارد. یا خانوادهتان در شهر دیگری هستند و شما تصمیم گرفتهاید نزدیک آنها زندگی کنید. یا شهری را دیدهاید و از آنجا خوشتان آمده و به فکر سکونت در آنجا افتادهاید. دلیل دوم بدنبال کار گشتن از راه دور این است که فرصتهای شغلی در محل سکونت فعلیتان محدود باشد. در هر صورت بهتر است اطلاعاتی در مورد محلهای جدید بدست آورید. با توجه به نکات زیر، کاریابی از راه دور کمی آسانتر میشود.
- فهرستی از اشخاصی که در شهر مورد نظرتان میشناسید، درست کنید.
- به این اشخاص از طریق نامه، تلفن یا پست الکترونیکی خبر دهید که در فکر تغییر مکان هستید.
- کتاب راهنمای تلفن مشاغل و راهنمای اتاق بازرگانی و صنعت را بخرید.
- نحوه تلفن کردن را تمرین کنید تا از پیش بدانند چه میخواهید بگویید.
- با شرکتهای سرمایهگذاری شهر مورد نظر که احتمال دارد محل شغلی خالی داشته باشند، تماس بگیرید.
- در روزنامه یک آگهی "آماده کار" بدهید.
- از کتابخانه محلتان اطلاعاتی درباره شرکتهای موجود در شهر مورد نظر بدست آورید.
- روزنامههای محلی و عمومی را مشترک شوید، صفحات استخدام را بخوانید.
- اگر بودجهتان محدود است، اول با نامه تماس بگیرید و بعد با تماس تلفنی پیگیری کنید.
- از اینترنت استفاده نمائید.
- سعی کنید اسامی مؤسسات کاریابی در منطقه مورد نظرتان را پیدا کنید.
- به شهر مورد نظر چند بار سفر کنید. و با رابطانتان در آن شهر ملاقات کنید.
- تماستان را با آشنایان و رابطانتان در شهر مورد نظر قطع نکنید.
منبع کتاب شکار کار در قرن بیست و یکم
چگونه کسب و کار جدید خود را مدیریت کنید