نظر قرآن در باره ازدواج موقت چیست؟
متن پرسش: نظر قرآن در باره ازدواج موقت چیست؟
دسته بندی موضوعی: ازدواج
متن پاسخ: در مورد ازدواج موقت چند بحث اساسی وجود دارد: الف ـ ازدواج موقت قبل
از اسلام؛ ب ـ ازدواج موقت بعد از اسلام؛ ـ ازدواج موقت از منظر قرآن؛ ـ ازدواج
موقت از منظر روایات؛ ـ ازدواج موقت در فتوای جدید برخی از علمای اهل سنت؛ ـ ازدواج
موقت از منظر عقل؛ ـ ازدواج موقت از منظر حقوق؛ ـ راهکار اجرای ازدواج موقت؛ ـ
شرایط و مقررات ازدواج موقت. مقدمه از شیرینترین و پرخاطرهترین رخدادهای دوران
حیات هر فردی ازدواج است که خداوند آن را از آیات خود معرفی کرده است: «وَمِنْ
آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا
وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ
یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانههای او این است که همسرانی از (جنس) خودتان برای شما
آفرید، تا بدآنها آرامش یابید، و در بین شما دوستی و رحمت قرارداد؛ قطعاً در
آن[ها] نشانههایی است برای گروهی که تفکّر میکنند.» و در آیات دیگر به آن توصیه
و سفارش نموده است و فقر را مانع آن نمیداند: «وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ
وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ
یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ وَلْیَسْتَعْفِفِ
الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ نِکَاحاً حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
وَالَّذِینَ یَبْتَغُونَ الْکِتَابَ مِمَّا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ فَکَاتِبُوهُمْ
إِنْ عَلِمْتُمْ فِیهِمْ خَیْراً وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِی آتَاکُمْ
وَلاَ تُکْرِهُوا فَتَیَاتِکُمْ عَلَی الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً
لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَن یُکْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ
مِن بَعْدِ إِکْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ و افراد بیهمسرتان، و شایستگان از
بندگانتان، و کنیزانتان را به ازدواج (یکدیگر) در آورید؛ اگر نیازمند باشند، خدا از
بخشش خود آنان را توانگر میسازد؛ و خدا گشایشگری داناست. و کسانی که (وسایل)
ازدواج نمییابند، باید خویشتنداری کنند تا خدا از بخشش خود آنان را توانگر سازد. و
از میان آنچه (از بردگان) مالک شدهاید، کسانی که خواستار (قرارداد آزادی =)
مُکاتبه هستند، پس با آنان (قرارداد) مُکاتبه ببندید، اگر در (آزادی) ایشان نیکی
میدانید؛ و از مال خدا که به شما داده، به آنان بدهید. و کنیزان جوانسال خود را
اگر پاکدامنی را میخواهند، بر تجاوزکاری (= زنا) به اکراه وامَدارید، تا (کالای)
ناپایدار زندگی پست (دنیا) را بجویید؛ و هر کس آنان را (بر این کار) به اکراه وادار
کند (و پشیمان شود،) پس بعد از اکراه آنان خدا بسیار آمرزنده [و] مهرورز است.»
افزون بر آیات قرآن، روایات اسلامی نیز ضمن پرهیز دادن انسانها از رهبانیت، ازدواج
را به عنوان سنت معرفی کرده و رویگردانی از آن را رویگردانی از سنت و دین رسول
خدا(ص) معرفی میکند: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی .» بیش از اسلام و
تشریع احکام نورانی آن، مردم در قالبهای مختلفی ازدواج میکردند و هر کدام از این
قالبها برای ایشان از منزلگاه خاصی برخوردار بود. در این نوشتار برآنیم تا ضمن
بررسی ازدواج موقت (متعه) چهره واضح و روشن از این نوع ازدواج ارائه دهیم و آنرا
به عنوان راهکاری در ترویج فرهنگ ناب اسلامی در مسیر کاهش آمار مفاسد اجتماعی آشکار
و نهان معرفی نماییم، باشد تا با به کارگیری این شیوه صحیح گامی در راستای اصلاح
روابط زن و مرد در جامعه اسلامی برداریم. ۱. سابقه تاریخی ازدواج موقت این نوع از
ازدواج به همراه انواع دیگر در میان امتهای پیشین و قبل از اسلام وجود داشته است
در کتاب دکتر عمر فروخ مینویسد: این عقد که از عقود ازدواج زمان قبل از اسلام است
بین مرد و زن غیر باکره بود که این عقد در زمان معینی براساس مهر مشخص بسته میشد،
و این نوع از ازدواج با پایان یافتن مدت تمام میشد. ۲. ازدواج موقت در اسلام
ازدواج موقت در زمان پیامبر اکرم (ص) و در دوران حکومت ابوبکر و بیشتر از نیمی از
زمان حکومت عمر مرسوم بود، لیکن در اواخر حکومت عمر بن خطاب این مسئله با نهی و
جلوگیری شدید عمر رو به رو شده وی اعلام کرد: اگر به من خبر دهند که مردی ازدواج
موقت کرده، وی را سنگسار خواهم کرد. او در خطبهای دیگر گفت: «همانا قرآن همان قرآن
است و رسول، همان رسول، اگرچه دو متعه در زمان رسول خدا (ص) حلال بود ]متعه حج و
متعه زنان[ پس من از آن دو نهی و جلوگیری میکنم و بر مرتکب شونده آن حد زنا جاری
میسازم.» این عمل خلیفه مورد اعتراض بزرگان صحابه قرار گرفت؛ از جمله مخالفان
عبارتاند از: ۱. امیرالمومنین علی (ع) که فرمودند: اگر عمر از ازدواج موقت جلوگیری
نمیکرد، به جز شخص شقی و بد سرشت کسی زنا نمی کرد. ۲. عبدالله بن عمر؛ ۳. عبدالله
بن عباس؛ ۴. جابر بن عبدالله انصاری. راغب در کتاب محاضرات خود میگوید: روزی یحیی
بن اکثم به بزرگی از اهل بصره گفت: چرا ازدواج موقت را حلال میدانی و از چه کسی در
این مورد پیروی میکنی؟ شیخ گفت: به عمر بن الخطاب. یحیی گفت: چگونه ممکن است و حال
آنکه عمر در این مورد اول کسی بود که جلوگیری کرد و خیلی در این مورد تعصب به خرج
داد. شیخ گفت: به خاطر آنکه خبر صحیحی از جانب عمر به ما رسیده است و به آن عمل
میکنیم و آن خبر این است که: روزی عمر بالای منبر رفت و گفت: به درستی که خدا و
رسولش برای شما دو نوع متعه را حلال کردهاند؛ متعه حج و متعه زنان، ولی من آن دو
را بر شما حرام میکنم و کسی که مرتکب شود، او را سنگسار مینمایم؛ پس ما شهادت عمر
را بر حلال بودن متعه قبول میکنیم، لیکن حرام کردنش را خیر. به گواهی تاریخ و به
اتفاق همة علمای شیعه و سنی، اولین کسی که متعه و ازدواج موقت را منع کرد و به خلاف
خدا و پیامبر اکرم(ص) در این مورد دستور داد حتی برای مرتکب شونده حد قرار داد عمر
بن الخطاب بود. اما علمای شیعه به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) ازدواج
موقت را جایز میدانند. شهید ثانی در این مورد مینویسد: آنقدر احادیث در مورد
ازدواج موقت به ما رسیده که نزدیک است به حد تواتر برسد و البته این کثرت احادیث در
حالی است که شیعه و امامان آن مراحل سخت سیاسی دوران بنی امیه و بنی عباس را طی
کردند و این بسی جای تعجب است که با این همه موانع این قدر زیاد احادیث در این مورد
به ما رسیده است. ازدواج موقت در قرآن مجید «وَالُمحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ
إِلَّا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَا
وَرَاءَ ذلِکُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِکُم مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ
جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیَما تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ
کَانَ عَلِیماً حَکِیماً؛ و زنان شوهردار (نیز بر شما حرام است؛) مگر آنچه (از
کنیزان) که مالک شدهاید. (این احکامی است که) خدا بر شما مقرّر داشته است. و غیر
از این (زنانِ نامبرده)، برای شماحلال است، که با اموالتان آنان را طلب کنید؛ در
حالی که پاکدامنانِ غیر زشتکار (= غیر زناکار) باشید. و کسانی از زنان را که (با
مُتعه و ازدواج موقت) از او بهره میبرید، پسمَهرشان را، در حالی که واجب شده، به
آنان بدهید. و هیچ گناهی بر شما نیست در آنچه، بعد از وجوب (مَهر)، با یکدیگر در
موردش توافق کردید؛ براستی که خدا، دانای فرزانه است.» در باره چگونگی استدلال به
آیه شریفه بر ازدواج موقت توجه به نکات زیر راهگشاست: الف ـ شان نزول: این آیه از
آیات مدنی است که در سال اول هجرت در شرایطی که مسلمانان در مقابل پرداخت اجرت،
ازدواج موقت میکردند، نازل شد. لیکن؛ البته مسلمانان در پرداخت اجرت به زنان
مسامحه میکردند؛ از این رو، آیه بر طبق عادت معمولی برای تاکید در پرداخت اجرت
نازل شد که بیانگر تایید ازدواج موقت میباشد. ب ـ کاربرد واژه «متعه»: کاربرد این
واژه در عرف مردم به معنای متداول «ازدواج موقت» بیانگر این مطلب است که این آیه در
مورد ازدواج موقت است. ج ـ سیاق آیه: این آیه در ادامه آیات مربوط به بیان شأن و
جایگاه ارتباط زناشویی در قالب حلال و حرام است و نوعی دیگر ازدواج را بیان میکند
که باید در بارة آن توضیح داده شود در آیه میخوانیم: «و کسانی از زنان را که (با
متعه و ازدواج موقت) از او بهره میبرید، پس مهرشان را در حالی که واجب شده به
آنها بدهید.» پرداخت اجرت نیز در بهرهبرداری در ازدواج موقت قابل تصور است. آیه
بعد هم در مورد ارتباط صحیح زناشویی است. د ـ نظرگاه مفسران: علامه امینی هجده منبع
را از منابع اصلی معرفی میکند و این آیه را در مورد ازدواج موقت میداند؛ از جمله
مجمع البیان، المیزان، و ... ﻫ ـ گفته عمر: این گفته که متعة حج و متعة نسا در زمان
پیامبر وجود داشت و من ممنوع کردم، دلالت بر وجود ازدواج موقت در زمان پیامبر(ص)
دارد؛ همان طور که از این آیه به دست میآید. ازدواج موقت در روایات شیعه بیان شد
که تعداد قابل توجهی از روایات شیعه در تفسیر آیه ازدواج موقت و پیرامون مسائل دیگر
از جانب اهل بیت عصمت (ع) مطرح شده است. در یک تقسیم بندی میتوان روایات را به
چهار دسته کلی تقسیم کرد: دسته اول: احادیث دلالت کننده بر جواز ازدواج موقت و علت
آن. محمد بن مسلم میگوید: امام صادق(ع) فرمود: خداوند تبارک و تعالی نسبت به شما
رأفت و مهربانی کرده و عوض از حرام کردن شراب، ازدواج موقت را حلال نموده است. امام
رضا(ع) متعه و ازدواج موقت را از شرایط اسلام دانسته و میفرماید: محض اسلام، و
اساس اسلام شهادت به وحدانیت خداوند است .... و از اساس اسلام این است که متعتین
(ازدواج موقت و تمتع و لذتجویی در ایام حج بین عمره و اعمال حج) را حلال بدانی؛ آن
دو متعهای که خداوند در کتابش آیهای در موردش نازل فرموده، و پیامبر اکرم(ص) آن
دو را سنت و مستحب قرار داده است. دسته دوم: احادیثی که بر مستحب بودن ازدواج موقت
دلالت دارند. صالح بن عقبه از پدرش نقل میکند که گفت: از امام صادق (ع) پرسیدم:
آیا برای کسی که ازدواج موقت بنماید، ثوابی (از طرف خدا) در نظر گرفته شده است؟
امام صادق (ع) فرمودند: اگر با این عمل (ازدواج موقت) قصد قربت کند و ... کلمهای
با آن زن صحبت نمینماید، مگر آنکه خداوند به عدد هر کلمه حسنهای برای او قرار
میدهد و دستی به طرف زن دراز نمی نماید مگر اینکه خداوند برای او حسنهای قرار
میدهد و وقتی به او نزدیک شود، خداوند گناهی از او میآمرزد، و وقتی غسل میکند،
خداوند به عدد هر مویی از بدن او که آب بر آن جریان پیدا میکند، از او گناه
میبخشد. عقبه میگوید: (با تعجب) پرسید: به عدد هرمو؟ حضرت فرمودند: (آری) به عدد
هر مو (خداوند گناهی از او میبخشد). هشام ازامام صادق (ع) نقل میکند که حضرت
فرمودند: همانا دوست دارم که مؤمن از دنیا نرود مگر آنکه ازدواج موقت کرده باشد،
هرچند یک مرتبه. دسته سوم: احادیثی که بر کراهت ازدواج موقت در مواردی دلالت
میکند. محمد بن فیض گوید: از امام صادق(ع) در مورد متعه و ازدواج موقت سوال کردم،
حضرت فرمود: آری، اگر زن عارفه و آگاه باشد، اشکال ندارد (شما را از چند دسته زنان
بر حذر میدارم): از «کواشف» بر حذر باشید، از «دواعی» بر حذر باشید از «بغایا» بر
حذر باشید و از شوهرداران بر حذر باشید. عرض کردم: کواشف چه کسانی هستند؟ حضرت
فرمود: زنانی که کشف شده هستند (بی حجاب هستند) و خانههایشان شخصی است و رفت و آمد
(نامشروع) دارند. عرض کردم: دواعی چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: زنانی که مردان را
به خود میخوانند و به فساد شناخته شدهاند. عرض کردم بغایا چه کسانی هستند؟ حضرت
فرمود: زنانی هستند که به زنا معروف میباشند. عرض کردم: شوهرداران چه کسانی
هستند؟ حضرت فرمودند: زنانی که به طور غیر شرعی طلاق داده شدهاند. دسته چهارم:
احادیثی که احکام متعه را بیان میکنند. شیخ حر عاملی از محدثان قرن دوازدهم و
نویسندة کتاب گران سنگ وسایل الشیعه در بخش نهم از کتاب النکاح، ۴۶ باب با عناوین
گوناگون باز کرده است و تعداد ۲۲۳ روایت نقل میکند؛ از جمله: ۱. باب مباح بودن
ازدواج موقت (۳۲ روایت)؛ ۲. باب مستحب بودن ازدواج موقت (۱۵ روایت)؛ ۳. باب مستحب
بودن ازدواج موقت، اگرچه عهد بسته باشد که آن را ترک کند یا بر او نذر کرده باشد (۳
روایت)؛ ۴. مکروه بودن متعه در صورت بی نیازی و منجر شدن به فساد زنان (۶ روایت)؛
۵. باب مستحب بودن ازدواج موقت با زنان امین و عفیف (۳ روایت)؛ و ابواب دیگر که در
بیان احکام، شرایط و آداب ازدواج موقت است. این تعداد روایت بیانگر اهمیت موضوع در
پیشگاه ائمه معصومین(ع) راویان و محدثان اخبار معصومین (ع) است. فتوای جدید برخی از
علمای اهل سنت درباره ازدواج موقت مشکل بالا رفتن سن ازدواج دختران، تنها به
کشورهای عربی خاور میانه محدود نمیشود، بلکه به یک شبح تهدید آمیز برای همه
کشورهای اسلامی تبدیل شدهاست. وب سایت «محیط » طی گزارشی، خاطر نشان کرد که ۳۴٪
دختران در کشورهای عربی از سن ۳۵ سال گذشتهاند و این افراد را دختران ناامید
مینامند، زیرا دیگرامیدی به ازدواج با فردی شایسته و دلخواه ندارند. تنها در مصر ۸
میلیون ناامید وجود دارد، در مراکش وضعیت بدتراست. ممکناست همین رقم و شاید هم
بیشتر از آن وجود داشته باشند، البته کشورهای عربی خلیج فارس نیز همین مشکل را به
نوع دیگری دارند. در این میان، وضع «یمن» از همه بدتر است. درصد ازدواجهای زود
هنگام، اشتغال دختران خردسال به عنوان خدمتکار و .... ناهنجاریهای بسیاری را ایجاد
کردهاست. بالا رفتن آمار دختران ناامید به عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
برمیگردد. در این میان، بالا رفتن سن ازدواج پسران نیز بر این پدیده تأثیر
گذاشتهاست. از نظر فرهنگی، امروزه ازدواج پسران در سن بالا، امری ناپسند به حساب
نمیآید، حال آنکه تا نیمه قرن گذشته، میانگین سن ازدواج پسران ۲۲ سال بود و مجرد
بودن آنان، امری ناپسند تلقی میشد، در سالهای اخیر در کشورهای عربی، کنفرانسهای
متعددی در خصوص راهکارهایی برای حل مشکل دیر ازدواجی و پیر دختری برگزار شدهاست.
یکی از راههایی که مورد بررسی قرار گرفت، ازدواج موقت است. در فقه شیعه، ازدواج
موقت و زماندار و به قصد طلاق برای زنان بدون شوهر با شرایط خاص،مجاز است، اما در
فقه اهل سنت، ازدواج موقت و یا هر ازدواجی که مدت دار باشد، حرام است. به تازگی،
تعدادی از علمای اهل سنت اعلام کردهاند که خلیفه دوم، سنت خدا و پیامبر را حرام
کردهاست، در حالی که این حرمت، جایگاه شرعی و قانونی نداشتهاست. از جمله در کتابی
به نام « ازدواج متعه حلال است»، صالح وردانی، فقیه سنی سلفی مصری، نوشته است که
دلایلی بر تحریم ازدواج موقت و نیز دلایلی بر تأیید آن وجود دارد، اما دلایلی که در
تأیید وجود دارند، محکمترند، زیرا همه آنها به پیامبر اعظم(ص) منسوبند، اما دلایل
ابطال به خلیفه دوم و صحاح سته منسوب است. ولی در استدلالهای خود،به فقه شیعه
نزدیک شده و بطور ضمنی، احادیث شیعه را در مورد ازدواج موقت، صحیح دانسته و ادله
فقهایی که در نسخ آن،سخن گفتهاند را با نقد و بررسی فقهی رد کردهاست. این نخستین
بار است که یک مفتی سنی، وارد مباحث و مفاهیم بنیادین در رفتارشناسی جنسی مانند:
آموزش و تربیت جنسی، جنسیت یا تمایل جنسی، هویت جنسی، نقش جنسی، حدود و ثغور آموزش
و تربیت جنسی، آموزش جنسی قبل از ازدواج میشود و درباره آنها کند و کاو میکند. به
هر حال، مسئله ازدواج موقت، یکی از موضوعات قابل بحث در حوزه وضعیت زنان در کشورهای
عربی است. بیوه زنانی که در کشورهایی مانند مغرب، مصر، الجزایر و یمن زیر فشارهای
اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، کمر خم کردهاند، «ازدواج موقت» را به عنوان وسیلهای
برای آرامش و تأمین حداقل معیشت مییابند. آنان نه تنها این را عملی از روی اکراه و
اجبار، بلکه با رضایت میپذیرند. امروزه، زنان از قشرهای مختلف،پذیرای این
پیشنهاد هستند. زنان و دختران جوان گرفتار، برای گرهگشایی از وضعیت نابسامان مالی
خود، ازدواج زمانداررا میپذیرند و پس از ناامیدی، خوشبختی خود را یک بار دیگر
آزمایش میکنند. مشکل اساسی، قبلا این بود که فرزندان ناشی از ازدواجهای موقت،
وضعیت حقوقی و شرعی مشخصی نداشتند و این ازدواجهای عرفی توسط شاهدانی از فامیل و
یا وعاظ درجه پایین انجام میشد، ولی اگر قانونی و شرعی بودن این نوع زناشویی رسما
پذیرفته شود، مشکل حضانت کودکان نیز قانونمند خواهدشد. روند فزاینده این گونه
ازدواجها در بین اقشار تحصیل کرده و شهرنشین، افراد جدا شده و کسانی که مسافرتهای
کاری طولانی مدت و یا سفر فصلی دارند به گونهای است که قبح و زشتی حرمت این گونه
ازدواج ها نزد عامه مردم از بین رفتهاست. به طوری که شاید میزان ازدواجهای عرفی
سال های اخیر در کشورهای عربی سنی، از جمله در یمن به مراتب بیشتر از جوامع شیعی
است. بسیاری از دختران و یا بیوهزنان تحصیل کرده که صاحب شغل هستند نیز برای حفظ
موقعیت خود در محل کار و تثبیت وضعیت اقتصادیشان، گاه مجبور به پذیرفتن ازدواج موقت
از سوی کارفرمای خود میشوند. این امر چنان امروزه در کشورهای عربی پیداست که هیچ
کس نمیتواند، منکر آن شود. عقل و ازدواج موقت شهوت یک نوع غریزه در وجود انسانی
است اگر در راه خود مصرف نشود، ناگزیر در غیر راه خود مصرف خواهد شد و انسان را به
انحرافهای جنسی پنهانی و یا علنی خواهد کشید. زنی که طلاق گرفته یا شوهر او از
دنیا رفته و زمانی با شوهر زندگی کرده، چگونه میتواند بعد از چشیدن لذت از شوهر
اکنون بدون آن زندگی کند؟ آیا این زن نمیتواند به انحرافهای جنسی دیگر مانند، خود
ارضایی، زنای مخفیانه و یا ارضاع با همجنس کشیده شود؟ آیا اگر شرایط مساعدتر شود،
این زن تن به زنای آشکار نمیدهد؟ جوانی که در بحران جوانی و شهوت قرار دارد و شهوت
عقل او را میرباید و قدرتی نیز برای ازدواج دائم در خود سراغ ندارد، برای ارضای
غریزه جنسی به طور مشروع راهی به جز ازدواج موقت ندارد. عقل سالم و انسان منصف برای
پیشگیری از گرفتاریهای نامشروع جنسی برای ارضای غریزة قوی شهوت، راه صحیح و شرعی
ازدواج موقت را توصیه میکند که با شرایط، آداب و احکام خاص خود و حفظ حریمهای
شرعی انجام میپذیرد. ازدواج موقت در حقوق قانون مدنی مصوب ۱۳۱۳ در کتاب هفتم از
جلد دوم به پیروی از فقه امامیه بر ازدواج موقت صحه گذاشته است. ماده ۱۰۷۵ قانون
یاد شده میگوید: نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی باشد. ماده ۱۰۷۶: مدت نکاح
منقطع باید کاملاً معین شود. ماده ۱۰۹۵: در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان
است. ماده ۱۰۹۶: در نکاح منقطع موت زن در اثنای مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین
است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند. ماده ۱۰۹۷: در نکاح منقطع هرگاه شوهر
قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد، باید نصف مهر را بدهد. ماده ۱۰۹۸: در صورتی
که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده، زن حق مهر ندارد و
اگر مهر را گرفته شوهر میتواند آن را استرداد نماید. ۱۱۱۳. در عقد منقطع، زن حق
نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. شرایط و
احکام ازدواج موقت شرایط: اول: صیغه عقد ازدواج موقت (ایجاب و قبول) در زناشویی، چه
دائم و چه غیر دائم، باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست و
صیغه عقد را یا خود زن و مرد میخوانند، یا دیگری را وکیل میکنند که از طرف آنان
بخواند. (م۲۳۶۳) ـ وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم میتواند برای خواندن صیغه عقد
از طرف دیگری وکیل شود. (م ۲۳۶۴) ـ زن و مرد تا یقین نکنند که وکیل آنها صیغه را
خوانده است، نمیتوانند به یکدیگر نگاه محرمانه نمایند و گمان به اینکه وکیل صیغه
را خوانده کفایت نمیکند، ولی اگر وکیل بگوید صیغه را خواندهام کافی است. (م ۲۳۶۵)
الف ـ ایجاب (آنچه زن موقع خواندن صیغه ازدواج موقت میگوید): اگر خود زن و مرد
بخواهند صیغه عقد غیر دائم بخوانند، بعد از آنکه مدت و مهر را تعیین کردند، زن
بگوید: «متعتک نفسی فی المدّة المعلومة علی المهر المعلوم؛ خودم را مورد بهره
برداری تو (مرد) قرار دادم در مدت معلوم بنابر پاداش معلوم.» ب ـ قبول (آنچه مرد در
پاسخ زن میگوید): مرد بدون فاصله بگوید: «قَبِلْتُ» و اگر دیگری را وکیل کنند، اول
وکیل زن به وکیل مرد بگوید: «متعت موکلتی موکلک فی المدة المعلومه علی المهر
المعلوم» پس بدون فاصله وکیل مرد بگوید: «قبلت لموکلی هکذا» (۲۳۶۹) احکام: ۱. در
صورتی که صیغه عقد ازدواج موقت صحیح خوانده نشود، عقد باطل است. اگر در عقد یک حرف
غلط خوانده شود که معنی آن را عوض کند، عقد باطل است. (۲۳۷۱) ۲. در صورتی که زن و
مرد نمیتوانند صیغه را صحیح بخوانند، باید به شخص ثالثی که میتواند صیغه را صحیح
بخواند، وکالت دهند تا از جانب آنها اجرای صیغه نماید. ۳. در صورتی که زن به
تنهایی قادر به تلفظ صحیح صیغه عقد ازدواج موقت از جانب خود نباشد، میتواند به
شوهر موقت خود وکالت دهد تا از طرف او اجرای صیغه نماید. ۴. در صورتی که مهریه مشخص
نباشد و اجرای صیغه عقد موقت شود، عقد باطل است. ۵. کسی که دستور زبان عربی را نمی
داند، اگر قرائتش صحیح باشد و معنای هر کلمه از عقد را جداگانه بداند و از هر لفظی
معنای آن را قصد نماید، میتواند عقد را بخواند. (۲۳۷۲، ص ۳۸۶ مراجع) ۶. عقد ازدواج
باید به عربی صحیح خوانده شود و اگر خود زن و مرد نتوانند صیغه را به عربی صحیح
بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند، صحیح است و لازم نیست وکیل بگیرند، اما
باید لفظی بگویند که معنی را بفهماند. دوم: تعیین مهر در ازدواج موقت باید طرفین بر
مال توافق نمایند. مهر زن میتواند پول یا منفعت و انجام کاری حلال و یا مباح باشد.
در صورت معلوم نبودن مهریه چه از نظر کیفیت یا کمیت، عقد ازدواج باطل است. سوم:
تعیین وقت در صیغه عقد ازدواج موقت تعیین وقت در موقع اجرای صیغه از شرایط عقد
ازدواج موقت است و در صورت تعیین نکردن وقت، عقد باطل میشود. چهارم: خالی بودن زن
از موانع ازدواج ۱. زن نباید موقع خواندن صیغه ازدواج موقت در عده شوهر قبلی باشد.
تبصره: عده به ایامی میگویند که پس از جدا شدن، زن باید صبر کند و حق شوهر کردن
ندارد تا زمانی که دو باره خون حیض ببیند و همین که حیض دوم را دیده، عده او تمام
میشود و میتواند شوهر دیگر اختیار نماید. اگر زن به طور طبیعی خون حیض نمیبیند و
یا به این علت که رحمش را در آورده باشند، اگر در سن کسانی میباشد که حیض
میبینند (از ۹ سال تا ۵۰ یا ۶۰ سالگی) باید ۴۵ روز عده نگهدارد و سپس ازدواج
نماید. زنانی که عده ندارند یک ـ زنی که اگر سیده باشد، در شصت سالگی و اگر غیر
سیده باشد، در پنجاه سالگی دیگر خون حیض نمیبیند (یائسه). د ـ زنی که ازدواج کرده،
ولی با او همبستر نشده باشد. سهـ زنی که ۹ سالش تمام نشده باشد. زنانی که عده
ندارند میتوانند پس از تمام شدن وقت ازدواج موقت، بلافاصله با شخص دیگری ازدواج
کنند. ـ اگر شوهر موقت بخواهد در ایام عده ازدواج دو مرتبه به همان زن رجوع کند،
لازم نیست زن ایام عده را به پایان برساند. ـ زنی که در ایام عده (ممنوعیت از
ازدواج) به سر میبرد، اگر مسئله حرمت ازدواج در این ایام را نمی دانست و ازدواج
مجدد نماید، در صورتی که به او دخول نشده باشد، زن به مرد حرام ابدی نخواهد شد،
لیکن در صورتی که دخول انجام گرفته باشد، هر چند مسئله را نمی دانسته، زن بر مرد
حرام ابدی خواهد شد. ـ زن و مردی که میدانستهاند ازدواج در ایام عده حرام است،
اگر ازدواج نمایند، زن بر مرد حرام ابدی خواهد شد. ـ عدة زنی که از ازدواج موقت
حامله شده باشد، به وضع حمل او، یا دیدن دو حیض (در کسانی که حیض میبینند) و یا ۴۵
روز در کسانی که حیض نمی بینند، به هر کدام که زمانش بیشتر باشد، میباشد. ـ عده
زنی که شوهرش بمیرد، چه ازدواج موقت و یا دائم، چهار ماه و ده روز قمری میباشد. چه
یائسه باشد یا زیر ۹ سال و چه دخول شده باشد یا نشده باشد. ـ اگر زن بگوید من در
ایام عده نیستم، در صورتی که متهم به دروغگویی و یا فحشا نباشد، میشود سخن او را
قبول و با او ازدواج کرد. ۲. زن نباید محرم مرد باشد. ـ ازدواج با زن هایی مثل
مادر، خواهر، (دختر، عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر)، مادر زن (فعلی و قبلی)،
مادر مادر زن و مادر پدر زن با مرد محرم هستند، حرام است. (۲۳۸۴ م) اگر کسی زنی را
برای خود عقد نماید، اگرچه با او نزدیکی نکند، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر
او هرچه بالا رود، به آن مرد محرم میشوند. (۲۳۸۵) ـ اگر زنی را عقد کند و با او
نزدیکی نماید، دختر و نوه دختری و پسری او، هرچه پایین روند، چه در وقت عقد باشند و
یا بعداً به دنیا بیایند، به آن مرد محرم میشوند. (۲۳۸۷ م) ـ ازدواج با زن هایی که
از طریق شیر خوردن به انسان محرم میشوند (خواهر رضاعی) حرام میباشد. ـ ازدواج با
خواهر زن حرام و باطل است، مگر آنکه زن خود را طلاق بدهد و یا اگر ازدواج با او
موقت است، باقی وقت را به او ببخشد و بعد از خروج آن زن از عده، با خواهرش ازدواج
نماید. (۳۹۴) (۲۳۹۷م) ـ احکام و مسائل متفرقه ۱. کسی که صیغه را میخواند باید بالغ
و عاقل باشد، چه برای خودش بخواند یا از طرف دیگری وکیل شده باشد. (۲۳۷۰) ۲. در
ازدواج موقت هر کدام از طرفین میتوانند به نفع خود شروطی را قرار دهند و پس از
آنکه به توافق برسند، صیغه عقد ازدواج را بخوانند. ۳. در موقع خواندن صیغه، زن و
مرد باید قصد انشا کنند؛ به این معنا که با خواندن صیغه همین الان زن با این مرد و
یا مرد با این زن محرم خواهند شد. ۴. مردم و یا زن و یا هر دو میتوانند به صورت
تلفنی شخص دیگری را وکیل خود نمایند تا در غیاب آنها اجرای صیغه عقد نماید. ۵. در
ازدواج موقت زن از مرد ارث نخواهد برد. ۶. زن مسلمان نمیتواند به عقد کافر در آید،
مرد مسلمان هم نمیتواند با زنهای کافرة غیر کتابیه به طور دائم ازدواج کند وبه
احتیاط واجب ازدواج دائم با زنهای کافرة اهل کتاب نیز جایز نیست، ولی صیغه کردن
زنهای اهل کتاب مانند یهود و نصاری مانعی ندارد. (۲۳۹۷) ۷. اگر با زنی که در عدة
طلاق رجعی است، زنا کند، آن زن بر او حرام میشود و اگر با زنی که در عدة متعه یا
طلاق یا عدة وفات است، زنا کند، بعداً میتواند او را عقد نماید (اگرچه احتیاط
مستحب آن است که با او ازدواج نکند) (۲۳۹۸) ۸. اگر با زن بی شوهری که در عده نیست،
زنا کند، بعداً میتواند آن زن را برای خود عقد نماید، ولی احتیاط مستحب آن است که
صبر کند تا آن زن حیض ببیند بعد او را عقد نماید، بلکه احتیاط مزبور حتی الامکان
نباید ترک شود و همچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد کند. (۲۳۹۹) ۹. اگر زنی
را که در عده دیگری است برای خود عقد کند، چنانچه مرد و زن یا یکی از آنان بدانند
که عدة زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عده حرام است، آن زن بر او حرام
میشود، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیکی نکرده باشد. (۲۴۰۰) ۱۰. اگر زنی را
برای خود عقد کند و بعد معلوم شود که در عده بوده، چنانچه هیچ کدام نمی دانستهاند
زن در عده است و نمی دانستهاند که عقد کردن زن در عده حرام است، در صورتی که مرد
با او نزدیکی کرده باشد، آن زن بر او حرام میشود. (۲۴۰۱) ۱۱. اگر انسان بداند زنی
شوهر دارد و با او ازدواج کند، باید از او جدا شود و بعداً هم نمی تواند او را برای
خود عقد کند. (۲۴۰۲) ۱۲. شوهر بیش از چهار ماه نباید نزدیکی با متعه خود را ترک
کند. (۲۴۲۲) ۱۳. زنی که صیغه میشود اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند،
عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط میتواند لذتهای دیگر از او ببرد، ولی اگر بعداً
به نزدیکی راضی شود، شوهر میتواند با او نزدیکی نماید. (۲۴۲۳) ۱۴. زنی که صیغه شده
است اگر چه آبستن شود، حق خرجی ندارد. (۲۴۲۴) زنی که صیغه شده است حق همخوابی ندارد
و از شوهر ارث نمی برد و شوهر هم از او ارث نمی برد (۲۴۲۵) ۱۵. زنی که صیغه شده
میتواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود، ولی اگر به واسطه بیرون رفتن حق شوهر
از بین میرود، بیرون رفتن او حرام است. (۲۴۲۷)
مرجع پاسخ دهنده: مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی