حکمت 181
خلافت پس از پیامبر به چیست
شگفتا چگونه خلافت پیامبر با «مصاحبت» آری، ولی با «مصاحبت» و «خویشاوندی» نه و در این مورد شعری به آن حضرت نسبت داده شده که ترجمهاش این است: «اگر به بهانه «شورا» حکومت مردم را به دست گرفتی، این چه شورایی است که رأی دهندگان غایب بودند.
و اگر خویشاوندی را دلیل آوردی، دیگری که به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بود.»
حکمت 181
خلافت پس از پیامبر به چیست
شگفتا چگونه خلافت پیامبر با «مصاحبت» آری، ولی با «مصاحبت» و «خویشاوندی» نه و در این مورد شعری به آن حضرت نسبت داده شده که ترجمهاش این است: «اگر به بهانه «شورا» حکومت مردم را به دست گرفتی، این چه شورایی است که رأی دهندگان غایب بودند.
و اگر خویشاوندی را دلیل آوردی، دیگری که به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بود.»
حکمت 182
فرهنگ مرگ و زندگی
انسان در دنیا هدف تیرهای مرگ است، و چپاول شدهای است که مصیبتها بدو پیشدستی کنند. با هر «نوشی»، «نیشی» هست، و آدمی به نعمتی نرسد مگر آنکه نعمتی را از دست دهد، و روزی را آغاز نکند مگر آنکه روزی را از دست داده باشد. پس ما یاوران مرگیم و جانهامان دستخوش تیر اجل است، پس چگونه آرزوی ماندن دائم داریم در حالی که این شب و روز هر بنایی را که بالا آید بسرعت ویران کند و هر جمعی را بپراکنَد.
حکمت 183
به جمع مال حریص مباش
ای فرزند آدم، آنچه بیش از نیازت به دست آری، برای دیگران نگه داری.
حکمت 184
مهر و محبّت، زمینه پذیرش فکر و فرهنگ
برای دلها سه حال است: اشتیاق، میل، و نفرت. آنگاه که آنان را مشتاق و مایل یافتید فکر و فرهنگ را وارد کنید، که چشم دل با خنجر اکراه و اجبار کور شود.
حکمت 185
خشم خود را فرو نشان
کی خشمم را فرو نشانم آیا وقتی که از انتقام ناتوانم که گویند: صبر کن، یا زمان تواناییم که گویند: عفو کن.
حکمت 186
بخل مکن
آن حضرت بر مزبلهای میگذشت، چنین فرمود: این است آنچه بخیلان بدان بخل ورزیدند. و در روایت دیگر: این همان است که دیروز برای رسیدن بدان سر و دست میشکستند.
حکمت 187
هرچه را در راه تربیت صرف کنی، افزایش یابد
مالی که صرف کردهای ولی پندت داده، در حقیقت از دست نشده است.
حکمت 188
با سخن حکمت آمیز، جان خود را زنده کن
دلها نیز چونان بدنها میمیرند، پس برای زنده ماندنشان سخنان حکمت آمیز و نغز جستجو کنید.
حکمت 189
حق را بشناسید تا فریب باطل را نخورید
آنگاه که سخن خوارج را شنید که میگفتند: «حکومت تنها برای خداست»، فرمود: «حق» گویند ولی «باطل» خواهند.
حکمت 190
فرومایگان را بشناسید
در باره صفات فرومایگان چنین فرمود: آنان کسانیاند که وقتی گرد آیند چیره شوند، و چون پراکنده شوند شناخته نشوند.
گویند که امام چنین فرموده است: آنان کسانیاند که وقتی کنار هم آیند ضرر رسانند، و آنگاه که متفرّق شوند سود بخشند.
پرسیده شد: زیان اجتماعشان را شناختیم ولی سود جداییشان چیست فرمود: پیشهوران سر کارشان باز گردند پس مردم سود برند، چون بنّا به بنّایی، و بافنده به کارگاه، و نانوا به نانواییش باز میگردد.
حکمت 191
از سقوط دیگران شادمان مباشید
جنایتکاری را میآوردند و فرومایگان دور او را گرفته بودند، امام - درود خدا بر او - فرمود: آفرین مباد بر رویهایی که تنها به هنگام زشتی دیده شوند.
حکمت 192
همه مردم در حفاظت خداوندند
هر آدمی را دو فرشته حفاظت کنند، پس آنگاه که پیمانهاش پر شود رهایش سازند، که زمانبندی عمر، سپر محکم زندگی است.
حکمت 193
در بیعت با امام شرطی نیست
طلحه و زبیر به امام عرض کردند: ما با تو بیعت کنیم بدین شرط که در خلافت شریکت باشیم. آن حضرت فرمود: نه، شمایان در نیرو و کمک شریک، و در ناتوانی و کاستی یاور باشید.
حکمت 194
از مرگ نتوان گریخت
ای مردمان، از خدا پروا کنید، همو که اگر سخن گویید شنود، و اگر نهان دارید داند. به سوی مرگ و زندگی جاوید پیشی گیرید که اگر از آن گریزید شما را دریابد، و اگر بایستید دستگیرتان کند، و اگر آن را از یاد برید فراموشتان نکند.
حکمت 195
از کار خیر دل سرد نشوید
ناسپاسی دیگران شما را در کار خیر دل سرد نکند، زیرا کسی از شما تشکّر کند که از آن بهرهای نبرَد، تازه از سپاس سپاسگزار بیش از ناسپاسی ناسپاس دریافت خواهید کرد، و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
حکمت 196
همیشه دانشپژوه باشید
هر پیمانهای بدانچه در آن ریزند پر شود جز پیمانه دانش که هرچه در آن ریزند گسترش یابد.
حکمت 197
مردم، یاور بردباران
نخستین پاداش بردباری بردبار، یاری دادن مردم به او در برابر نادان است.
حکمت 198
بردباری را تحصیل کن
اگر خصلت بردباری نداری، بردباری را وام گیر و چون بردباران باش، که اگر کسی خود را به گروهی شبیه سازد معمولًا از آنان گردد.
حکمت 199
به فکر خویش باش
آن که به حساب خویش رسد سود برَد، و آن که غفلت ورزد زیان کند، و آن که از گناه ترسد در امان باشد، و آن که با دیده عبرت نگرد بینا گردد، و آن که دیدگان خود را گشاید دریچه فهم به رویش گشوده شود، و آن که از فهم برخوردار گردد به سرزمین دانش درآید.
حکمت 200
حق پیروز است
دنیا پس از مهربانیش به ما، مهربان خواهد شد همان گونه که مادهشتر تندخو به فرزندش.
و آنگاه این آیه را تلاوت فرمود: «اراده ما بر این است که بر مستضعفان زمین منّت گزاریم و آنان را پیشوایان و وارثان قرار دهیم».
ادامه مطلب ...